بررسی رشد اقتصادی بخش خدمات در سال گذشته

کاهش سهم بخش خدمات از کیک اقتصاد ایران

کدخبر: ۵۶۱۹۰۲
اقتصادنیوز:بررسی‌ها نشان می‌دهد در 15 سال گذشته تعداد فصولی که بخش خدمات رشد منفی را تجربه کرده تقریبا نصف فصولی است که رشد اقتصادی کل منفی بوده است.
کاهش سهم بخش خدمات از کیک اقتصاد ایران

به گزارش اقتصادنیوز بنا به آخرین داده های منتشر شده مرکز آمار از تولید ناخالص داخلی؛ رشد اقتصادی در پاییز سال گذشته 2.8 درصد برآورد شده، بر این اساس حجم اقتصاد ایران از 189.6 هزار میلیارد تومان در پاییز سال 1400 به نزدیکی 195 هزار میلیارد تومان در پاییز 1401 رسیده است. بررسی ها نشان می دهد حجم حقیقی ارزش افزوده بخش خدمات در پاییز سال گذشته بالغ بر 1.1 هرا میلیارد تومان بوده، به بیان دیگر 52.1 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران سهم بخش خدمات است. این در حالیست که سهم این بخش در پاییز سال 1400 حدود 50.7 درصد بوده، کاهش سهم بخش خدمات از کیک اقتصاد ایران در پاییز 1401 نسبت به پاییز سال 1400 گویای این است که سرعت رشد این بخش در یکسال منتهی به پاییز نسبت به سرعت رشد بخش های دیگر پایین تر بوده است.

بررسی ها 60 فصل گذشته روند رشد اقتصادی در ایران نشان می دهد که تنها در ده فصل رشد این بخش منفی به ثبت رسیده، این در حالیست که در همین بازه زمانی رشد اقتصادی کل نزدیک به 20 فصل منفی برآورد شده است. به بیان دیگر از سال 1385 تا سال 1401 تعداد فصولی که رشد اقتصادی بخش خدمات منفی بوده تقریبا نصف فصولی است که رشد اقتصادی کل منفی به ثبت رسیده است. این امر نشان می دهد بخش خدمات نسبت به سایر بخش ها ثبات بیشتری داشته و کمتر تحت تأثیر شوک ها قرار می گیرد.

در سال 99 با آغاز کرونا در کشور اقتصاد ایران به شدت تحت تأثر قرار گرفت. به طبع زمانی که بحران هایی مانند کرونا رخ می دهد نخستین و بیشترین ضربه به بخش خدمات وارد می شود. از همین رو در سال 99 رشد اقتصادی این بخش منفی به ثبت رسید. اما با آغاز سال 1400 و خو کردن جامعه و اقتصاد به شرایط جدید، رشد این بخش مثبت شد. این روند صعودی تا بهار سال گذشته ادامه یافت اما از تابستان 1401 روندی نزولی را آغاز کرده است. به گونه ای که نرخ رشد این بخش از نزدیک 6 درصد به کانال یک درصد رسیده است.

بخش خدمات به عنوان بزرگ ترین بخش اقتصاد ایران نقش بسزایی در رشد اقتصادی کل دارد و چنانچه این بخش دچار مشکل شود یقیقنا اثر به طور چشمیگیری در رشد اقتصادی کل دیده خواهد شد.

photo_2023-03-17_19-26-50

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید