مسکن کانادا در سراشیبی و سربالایی قیمت ها/ تدابیر دولتی همچنان متناقض عمل می کنند

کدخبر: ۵۸۴۳۱۱
اقتصادنیوز: بازار مسکن کانادا اوج قبلی را پشت سر گذاشته است و اکنون در مسیر کاهش قیمت و کاهش فروش ملک افتاده است.
مسکن کانادا در سراشیبی و سربالایی قیمت ها/ تدابیر دولتی همچنان متناقض عمل می کنند

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

دلایل اصلی این شرایط جدید را می‌توان در ترکیب کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا و روند نزولی قیمت‌ها جست‌وجو کرد. با وجود این‌، شرایط در مناطق مختلف کشور نابرابر بوده است. بازارهایی که بزرگ‌ترین حباب‌‌‌ها را داشته‌‌‌اند مانند تورنتو، همیلتون و ونکوور، بیشترین کاهش را در مقایسه با سال قبل تجربه کرده‌‌‌اند.

به گزارش رویترز از بازار مسکن کانادا، داده‌‌‌های ماه مه نشان‌دهنده بهبود پس از سکون یکساله است. بانک مرکزی کانادا با استناد به این خبر خوش به افزایش بیشتر نرخ بهره می‌پردازد. آمار منتشر شده توسط انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) نشان می‌دهد که فروش خانه در کانادا در مه نسبت به آوریل 1/ 5‌درصد و نسبت به سال گذشته 4/ 1‌درصد افزایش داشته است، که اولین افزایش سالانه از ژوئن 2021 محسوب می‌شود.

با وجود این‌، چشم‌‌‌انداز موسسه مودیز از بازار مسکن کانادا، گویای آن است که شاخص قیمت سالانه مسکن 6/ 8‌درصد کاهش یافته است، در حالی که میانگین قیمت فروش در آمار ملی در سال 2/ 3‌درصد افزایش داشته است.

این درحالی‌‌‌ است که افزایش هزینه‌‌‌های وام در این کشور باعث کاهش سرعت فعالیت ساخت‌‌‌وساز مسکونی در ماه‌‌‌های اخیر شده است. از منظر این موسسه افزایش هزینه‌‌‌های وام ممکن است در نهایت برنامه‌‌‌های دولت برای کاهش کسری مسکن را خنثی کند و به افزایش دوباره‌‌‌ قیمت‌های مسکن بینجامد.

مودیز در این گزارش پیش‌بینی می‌کند که میانگین قیمت مسکن در ابتدای 2024 می‌تواند از اوج آن در اواسط 2022، 15‌درصد کاهش یابد. با توجه به اینکه افزایش قبلی قیمت مسکن از رشد درآمد پیشی گرفت و نسبت بدهی به درآمد قابل تصرف خانوارها را افزایش داده است، تغییر رو به پایین در قیمت مسکن خبر بدی نخواهد بود.

بازار مسکن کانادا به دلیل افزایش نرخ‌های وام مسکن و پایین آمدن قدرت خرید، تحت فشار قرار گرفته است. از ابتدای 2022 نرخ وام مسکن پنج ساله بیش از 5/ 2‌درصد افزایش داشته و به 8/ 5‌درصد رسیده است، که از دسامبر 2008 بالاترین رقم محسوب می‌شود. طبق گزارش بانک مرکزی کانادا، در نتیجه افزایش نرخ‌های بهره متوسط هزینه‌‌‌های مالکیت خانه، که هزینه بدهی وام مسکن بزرگ‌ترین جزء آن است، نسبت به متوسط درآمد قابل تصرف خانوار، اخیرا به بالاترین سطح خود از اواخر دهه 1980 رسیده است.

سرعت افت فروش خانه‌‌‌های موجود در ماه‌‌‌های اخیر کاهش یافته است، به طوری که در فوریه نسبت به ماه قبل تنها 3/ 2‌درصد افزایش داشته است. با این‌حال، هنوز 40‌درصد از اوج سال قبل پایین‌‌‌تر است و میزان فروش نزدیک به ارقامی‌‌‌ است که آخرین بار در طول رکود بزرگ مشاهده شده بود. نرخ‌های بهره بالا، خریداران را ترسانده است و صاحبان خانه‌‌‌ها را از به فروش رساندن خانه و چشم‌‌‌پوشی از نرخ‌های بسیار پایین وام مسکن قدیمی منصرف کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی