رئیس کل سازمان نظام پرستاری:

۱۷ هزار پرستار اخراج شدند!

کدخبر: ۵۹۲۰۴۸
اقتصادنیوز: رئیس کل سازمان نظام پرستاری، با اشاره به جانفشانی‌های نیروهای پرستاری در دوران سخت کرونا، از اخراج ۲۰ هزار نیروی بالینی که ۱۷ هزار نفر آنها پرستار هستند، به شدت انتقاد کرد.
۱۷ هزار پرستار اخراج شدند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، محمد میرزابیگی، روز دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲، در نشست خبری که در سالن کنفرانس سازمان نظام پرستاری برگزار شد، گفت: جامعه پرستاری به اندازه‌ای که خدمت می‌کند، دیده نمی‌شود.

وی افزود: این روزها جامعه پرستاری در آستانه برگزاری انتخابات دوره ششم نظام پرستاری قرار دارد و انتظار می‌رود حال و هوای پرستاری با این انتخابات تغییر کند.

چرا هتل‌های کیش و قشم یکباره خالی شد؟

وی ادامه داد: البته هنوز تا جابجایی دوره جدید نظام پرستاری، چند ماه فرصت باقی مانده و نمی‌بایست از انجام وظایف سازمان غافل شد.

فوری/ تصمیم جدید شورای رقابت درباره قیمت خودرو

میرزابیگی با عنوان این مطلب که تا کنون ۸ قانون در حوزه پرستاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، گفت: قانون تعرفه‌گذاری، قانون ارتقا بهره وری، قانون توسعه پرستاری جامعه نگر، تصویب مبنای سرانه و…، در طول دوره‌های مختلف سازمان به تصویب رسیده است.

وی افزود: ما هنوز از روند اجرای قانون بهره وری، رضایت نداریم. همچنان از عدم اجرای کامل قانون تعرفه‌گذاری گلایه داریم.

میرزابیگی گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۱۵ دستور برای جامعه پرستاری صادر شده اما در مسیر اجرا دچار مشکل است.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری از روند اجرای کامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری کوتاه نمی‌آید، چون به نفع مردم و نظام سلامت است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: قانون تعرفه‌گذاری ۴ بخش دارد که اولین بخش آن، تعریف K پرستاری است.

وی ادامه داد: بخش دوم، ارزش نسبی خدمات پرستاری است که بر اساس K تعریف می‌شود. بخش سوم در قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، ثبت خدمات است که باید، درست و اصولی صورت بگیرد. چهارمین بخش، بازتوزیع کارانه است که پرستار بر مبنای K و ارزش نسبی خدمات دریافت می‌کند.

میرزابیگی با طرح این سوال که چرا وزارت بهداشت سیستم‌های HIS را ارتقا نمی‌دهد، افزود: مبنای عدالت در پرداخت‌ها بر اساس خدماتی است که ارائه می‌شود.

وی گفت: اجرای کامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، هزینه‌های سلامت را کنترل می‌کند و پرداخت‌ها عادلانه می‌شود.

میرزابیگی به منابع مالی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و ادامه داد: منابع اجرای این قانون از محل سرانه تعیین می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که مراقبت‌های پرستاری چیست که باید در سرانه جایگاه داشته باشد، گفت: چرا بیمار مزمن باید در بیمارستان بستری شود و هزینه‌ها را افزایش دهد. در حالی که می‌توان از این بیماران در منزل یا مراکز نقاهتگاهی مراقبت کرد.

میرزابیگی افزود: برای بیماران مزمن خیلی هزینه می‌شود، در حالی که می‌توان با یک پنجم هزینه‌ها، مراقبت از این بیماران را انجام داد.

وی تاکید کرد: چرا باید برای خدماتی که می‌توان کمتر هزینه کرد، چندین برابر پول پرداخت.

میرزابیگی گفت: وقتی تعرفه‌های پرستاری در سرانه قرار بگیرد، نیازی نیست منابع جداگانه اختصاص داد.

وی افزود: متأسفانه تعرفه‌گذاری هنوز به صورت پایلوت اجرا می‌شود، در حالی که انتظار می‌رود وزارت بهداشت این موضوع را تمام کند.

میرزابیگی به اخراج نیروهای طرحی بعد از عبور از بحران کرونا اشاره کرد و گفت: دولت قبل شاهد است، وقتی کرونا در کشور بیداد می‌کرد؛ پرستاران جانفشانی می‌کردند.

وی با اشاره به حضور پرستاران دهه هفتادی در دوران سخت کرونایی، افزود: وعده دادند که همه را استخدام می‌کنند؛ اما همه را اخراج کردند.

میرزابیگی گفت: از دستگاه‌های دولتی درخواست داریم به وضعیت پرستاران اخراجی توجه کنند و اجازه ندهند در بزنگاه‌های سخت، کشور دچار بحران شود.

وی، تعداد نیروهای بالینی که اخراج شده اند را ۲۰ هزار هزار نفر عنوان کرد و گفت: ۱۲ هزار نفر آنها پرستار طرحی، ۵ هزار نفر پرستاران شرکتی و ۸۹ روزه و مابقی سایر نیروهای بالینی هستند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در ادامه به موضوع شفاف سازی سرانه اشاره کرد و افزود: تا آخرین روز از فعالیت دوره پنجم سازمان نظام پرستاری، مطالبات پرستاری را پیگیری می‌کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید