هدف واقعی عربستان از سرمایه گذاری های کلان در ورزش و جذب ستاره های دنیا چیست؟

کدخبر: ۵۹۵۲۰۷
اقتصادنیوز: «ورزش‌شویی» به معنای «تخصیص فریبنده، غیر‌صادقانه و فرصت‌طلبانه» در ورزش است؛ نوعی سرمایه‌گذاری که به پولشویی گسترده و در سطح کلان وابسته است.
هدف واقعی عربستان از سرمایه گذاری های کلان در ورزش و جذب ستاره های دنیا چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، عربستان بیان کرده که دلیل این سرمایه‌گذاری، برنامه‌‌‌های این کشور برای تحقق اهداف ۲۰۳۰ و رسیدن به اقتصاد فرانفتی است.

این درحالی است که عربستان مسیری جز فروش نفت ندارد و از این مسیر از تحریم‌‌‌های سازمان ملل در مورد انتشار گاز گلخانه‌‌‌ای و صدور سوخت‌‌‌های فسیلی فرار می‌کند.

علاوه بر این مفسران معتقدند دلیل دیگری هم پشت این سرمایه‌گذاری عظیم وجود دارد؛ «حقیقت این است که عربستان‌سعودی سعی دارد چهره‌‌ دیگری غیر از نفت، مذهب و افراطی‌گری و (قوانین ضد زن) این حقیقت که زنان اجازه رانندگی نداشتند از خود نشان دهد.

 این نکته هم اهمیت دارد که لابی‌‌‌گری‌‌‌های عربستان، قطر و امارات متحده‌عربی برای برگزاری مسابقات جام‌‌‌جهانی و تنیس و حتی برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی هم نوعی سبزشویی گسترده به حساب می‌‌‌آید. در مقاله‌‌‌ای در گاردین حضور امارات متحده عربی در کنفرانس تغییرات اقلیمی اقدامی «خطرناک» به حساب آمد. به همین صورت گریم مک‌دونالد، استاد مطالعات فرهنگی انرژی در جلسه‌‌‌ای دانشگاهی در مورد حضور عربستان عنوان کرد: «چرخاندن چرخ اقتصاد ورزش با سرمایه‌‌ فسیلی شبیه این است که مسابقات دو برگزار کنیم؛ اما به دوندگان ماسک اکسیژن برای تنفس بدهیم»؛ زیرا در آینده‌‌‌ای نزدیک فروش گسترده ‌‌‌و سوزاندن گسترده‌‌ سوخت فسیلی از سوی کشورهای نفت‌خیز اکسیژنی برای نفس کشیدن باقی نمی‌‌‌گذارد.

در مورد نقد سرمایه‌گذاری عربستان و دیگر کشورهای نفت‌خیز در حوزه ورزش باید بسیار محتاطانه برخورد کنیم تا لحن و گفتار ما نژادپرستانه و عرب‌ستیزانه نباشد.  اما در مورد ورزش‌شویی، این نوع سرمایه‌گذاری «بزرگ‌ترین دشمن ورزش» به حساب می‌‌‌آید و متاسفانه حضور ستاره‌‌‌های ورزشی در این مسیر در حال تغییر دادن دیدگاه ما نسبت به این ورزش است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید