اظهارات وزیر صمت درباره سرنوشت بنزین در ایران + فیلم

کدخبر: ۶۰۸۶۰۳
اقتصادنیوز: وزیر صمت درباره مذاکرات ایران و چین در حوزه صنعت خودرو، گفت: از پیشرفت‌های چین در حوزه خودرو برای توسعه صنایع داخلی و انتقال تجربیات تحقیقاتی استفاده می‌کنیم.
اظهارات وزیر صمت درباره سرنوشت بنزین در ایران + فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه اکسپوی چین، در جمع خبرنگاران، درخصوص سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور به چین و حضور در نمایشگاه واردات این کشور، گفت: ارتباط بین ما و چین یک ارتباط تاریخی و مبتنی بر قواعد خاصی است. چین شریک استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است و به لحاظ تاریخی و از گذشته، ارتباطات بسیاری بین دو کشور وجود داشته است. لذا؛ ما در ادامه برنامه‌های تمدنی و اقتصادی در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم.

وی افزود: همه تلاش ما در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین این بود که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جمهوری اسلامی ایران را معرفی کنیم ولی در این عرصه نیازمند یک نگاه تحولی نیز هستیم.

وزیر صمت با بیان اینکه همه تلاش ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این بوده که بر مدار راهبرد خود اتکایی بتوانیم نیازهای خودمان را به صورت خود اتکا تامین کنیم،‌ تصریح کرد: در عین صحیح بودن این راهبرد، راهبرد مذکور برای شرایط دوران ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی یک برداشت و نتیجه داشته است ولی امروز می‌تواند نتایج دیگری داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر ما شرکای راهبردی و استراتژیک داشته باشیم، بهترین راهبرد این است که ما مبتنی بر ظرفیت‌های ملی و مزیت‌های رقابتی که داریم، کالاهایی را تولید کنیم که در آن‌ها مزیت داریم و آن‌ها را با شرکای تجاری خود تبادل کنیم که در موضوعات دیگری مزیت دارند. بدین ترتیب می‌توانیم از مزیت‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم.

علی‌آبادی با اشاره به حضور تجار و بازرگانان ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، بیان کرد: ما در این نمایشگاه سعی کردیم، مزیت‌های خود را به طرف چینی معرفی کنیم و تلاش کنیم که متوجه شویم طرف چینی چه مزیت‌هایی دارد تا ارتباط تجاری و اقتصادی برقرار شود.

وی افزود: تجارت می‌تواند ابزار خوبی برای تولید باشد اساساً اینکه این دو مورد در کنار یکدیگر تعریف می‌شوند نیز به همین دلیل است که ما بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های صنعتی و فنی خود کالایی را تولید و به طرفی عرضه کنیم که آن طرف می‌تواند کالای مورد نیاز ما را با قیمت پایین‌تر تامین کند.

وزیر صمت در ادامه، اظهار کرد: تلاش ما در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین معرفی پتانسیل‌های کشور بود. البته به تجار و صنعتگران خود گفتیم که در سال آینده با چه هویتی در این نمایشگاه حاضر شوند.

علی‌آبادی با بیان اینکه برخی اوقات کالایی را در داخل کشور تولید می‌کنیم اما در آن مزیت رقابتی نداریم، خاطرنشان کرد: به طور مثال، ما از نظر وضعیت منابع آب در شرایط خوبی قرار نداریم و اگر کالاهای آب‌بر تولید کنیم ممکن است قیمت تمام شده ما نسبت به رقبا گرانتر باشد.

وی افزود: ممکن است ما یک شریک استراتژیک و راهبردی پیدا کنیم که از نظر منابع آب در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و بتواند کالای آببر مورد نیاز ما را تامین کند. ما در عوض می‌توانیم یک کالای صنعتی و به طور مثال انرژی بند را برای او تامین کنیم.

وزیر صمت درباره مذاکرات ایران و چین در حوزه صنعت خودرو نیز، گفت: چین در صنعت خودرو به پیشرفت‌های خوبی دست یافته و توانسته در بازارهای بین‌المللی نقش فعال داشته باشد؛ چین در سال حدود ۲۵ میلیون خودرو تولید می‌کند و این می‌تواند پتانسیلی برای رشد شتاب‌دار در این حوزه باشد.

علی‌آبادی با بیان اینکه از پیشرفت‌های چین در حوزه خودرو برای توسعه صنایع داخلی و انتقال تجربیات تحقیقاتی استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: تلاش کردیم با این بازار ارتباط بگیریم و به نحوی با چین در توسعه صنعت خودرو مشارکت داشته باشیم، لذا شرکت‌های ایرانی را با خود همراه کردیم تا با برخی از تولیدکنندگان برتر چین یک هماهنگی و ارتباطی برای توسعه تولید مشترک و دسترسی به اهداف کشور برقرار کنیم.

وی افزود: باید به سمت خودروهایی حرکت کنیم که نیازی به استفاده از بنزین ندارند و خودروها به نسل جدید خودروهای هیبریدی انتقال پیدا کند و این فرصت خوبی است و ایران به این فناوری نزدیک است.

وزیر صمت همچنین ادامه داد: در این سفر یکی از تمرکزها بر این بود که شرکای چینی پیدا کنیم که در این زمینه فعال هستند و توانستیم با برخی از آن‌ها ارتباط بگیریم و این ارتباط یک فناوری تحقیقاتی و صنعتی است که منجر به پیشرفت کشور خواهد شد. دولت مصمم است تا سال ۱۴۰۳ تاکسی‌ها و خودروهای عمومی را هیبریدی و برقی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید