نیم قرن با اقتصاد ایران؛27 آذر

نامه بانک‌ها به بانک مرکزی درباره آشفتگی نرخ سود تا 30 درصد

کدخبر: ۶۱۶۳۱۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم::
نامه بانک‌ها به بانک مرکزی درباره آشفتگی نرخ سود تا 30 درصد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 آذر 1353؛ آلوده‌کنندگان هوا تا 5 هزار تومان جریمه می‌شوند

کسانی که به هر نحوی در آلودگی هوا، محیط زیست اقدام کنند موظف به پرداخت جریمه نقدی خواهند شد.

به موجب آیین نامه ای که برای جلوگیری از آلودگی هوا از جانب محیط زیست تهیه شده است، استانداردهای مواد آلوده‌کننده و مشخصات آن تعریف دقیق شده است و اگر کسانی این استانداردها را رعایت نکنند، به جزای نقدی از 30 تا 50 هزار ریال محکوم خواهند شد.

با تصویب این آیین‌نامه تاسیس هر گونه کارخانه و یا کارگاه باید با رعایت ضوابطی باشد که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می شود.

در این آیین‌نامه به مسوولان اختیار داده شده است که برای رفع و جلوگیری از آلودگی‌های کارخانه و کارگاه‌هایی که هم‌اکنون مشغول فعالیت است، مهلتی تعیین کنند و در پایان مهلت چنانکه گزارش بازرسان حفاظت محیط‌زیست مبنی‌بر آلوده کردن محیط باشد، کارخانه یا کارگاه تعطیل خواهد شد.

در این آیین‌نامه توجهی خاص به وسایل نقلیه موتوری دودزا و آلوده‌کننده شده است و حتی اگر اینگونه وسائل در راه‌های کشور، آلودگی بیش از حد مجاز ایجاد کنند، متوقف می‌شوند و جریمه نقدی از 500 تا 2 هزار ریال از رانندگان آنها دریافت خواهد شد و شماره‌گذاری کلیه وسایط نقلیه با نظر ماموران سازمان محیط زیست انجام می‌گیرد و برای این‌گونه وسایل گواهینامه خاصی از طرف سازمان مذکور صادر می‌شود.

استفاده از انرژی خورشید و زمین در ایران

ایرج وحیدی، وزیر نیرو اعلام کرد: همزمان با اجرای طرح‌های وسیع تولید انرژی برق، این وزارت مطالعاتی را نیز در زمینه امکان استفاده از انرژی خورشید و انرژی زمین آغاز کرده است.

وزیر نیرو افزود: برای انجام بررسی‌های مربوطه به انرژی خورشید و زمین در لایحه بودجه بیش از 80 میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده که این اعتبار صرف مطالعات تحقیقی و خرید وسایل لازم خواهد شد.

27 آذر 1363؛ اعلام مواضع ایران در اجلاس اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت

مهندس غرضی، وزیر نفت کشورمان در راس هیاتی جهت شرکت در هفتاد و دومین اجلاس اوپک عازم ژنو شد.

وی گفت: ما با فداکاری‌های خود به توطئه‌گران اجازه نخواهیم داد که تنها ارگان اقتصادی مستضعفین یعنی اوپک را تضعیف نمایند.

وی همچنین ضمن محکوم نمودن توطئه مشترک انگلیس و نروژ در جهت تضعیف بازار نفت بر یکپارچگی اوپک در زمینه حفظ و رعایت تصمیمات و مقررات این سازمان که موجب تثبیت قیمت نفت خواهد شد، تاکید کرد.

27 آذر 1393؛ نامه بانک‌ها به بانک مرکزی درباره آشفتگی نرخ سود تا 30 درصد

شورای هماهنگی بانک های دولتی و خصوصی‌شده، کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی جلسه‌ای مشترک درباره وضعیت نرخ سود بانکی برگزار کردند و درنهایت با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار نظارت بیشتر این بانک بر اجرای نرخ سود 22 درصد شدند. در نامه مشترک بانک‌ها به بانک مرکزی آمده است «به استحضار می‌رساند جلسه شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و خصوصی شده، کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در تاریخ 15 آذر 93 تشکیل و یکی از موارد مهم بحث در آن جلسه وضعیت بسیار نامناسب و آشفته نرخ سود بانک‌ها و موسسات اعتباری بود.»

همان طور که استحضار دارید در تاریخ 30 اردیبهشت 93 براساس تصمیم بانک‌های دولتی و خصوصی اولا حداکثر نرخ یکساله با نظر بانک مرکزی 22 درصد تعیین و از طرف بانک مرکزی تنفیذ و ابلاغ شد. ثانیا پیشنهاد شد برای جلوگیری از ورود بانک‌ها به جذب نرخ سپرده بالاتر بانک مرکزی نرخ جریمه اضافه‌برداشت بانک‌ها را تعدیل کند. چندصباحی بازار پول آرامش خوبی به خود گرفت، اما طی سه ماه گذشته به دلایلی که بانک مرکزی به خوبی از آن مطلع است، با تداوم نرخ شکنی صندوق‌ها و موسسات مالی بدون مجوز و سپس شروع نرخ‌شکنی توسط موسسات و بانک‌های دارای مجوز که به دلایل خاص مربوط به خودشان دچار کسری منابع شده‌اند عملا موجب خروج منابع از بانک‌هایی شد که نسبت به اجرای مصوبه الزام عملی نشان می‌دادند.

این امر به‌تدریج برخی از بانک‌های مهم خصوصی و دولتی را نیز جهت جلوگیری از خروج منابعشان و پرداخت جریمه 34 درصدی بابت اضافه‌برداشت وادار به عکس‌العمل کرد. اینک وضعیت حاکم بر نرخ‌های سود بانکی بسیار نامناسب است و به‌رغم انعکاس موضوع توسط بانک‌های مقید به رعایت نرخ در طول چند ماه گذشته به بانک مرکزی اقدامی انجام نگرفته و سود سپرده‌ها در بین بانک‌ها و موسسات اعتباری بین 22 تا 30 درصد در نوسان است.

زنگنه: قرارگاه خاتم‌الانبیا را مانند فرزند خود می‌دانم

بیژن زنگنه، وزیر نفت در یازدهمین همایش سراسری فرماندهان و مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیا با بیان اینکه موفقیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا موفقیت وزارت نفت است، گفت: همان تفکری که پشت‌سر داعش بود، امروز کاهش قیمت نفت را دنبال می‌کند، اما ما از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم. زنگنه با یادآوری فعالیتهای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از سد کرخه به عنوان اولین، بزرگ‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین پروژه‌ای که قرارگاه با اجرای آن موجودیت خود را به اثبات رساند، یاد کرد.

وی با بیان اینکه قرارگاه را مانند فرزند خود می‌دانم، گفت: به طور روزانه فعالیت‌های قرارگاه در فاز 15 و 16 پارس جنوبی را پیگیری می‌کنم، در مجموعه قرارگاه کارهای بزرگ و اقدامات موثری به انجام می‌رسد که شایسته تقدیر است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: اندازه و کیفیت فعالیت‌های قرارگاه فراتر از حد بخش خصوصی بوده و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا هیچ گاه رقیب بخش خصوصی نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید