آمار عجیب از صادرات محصولات کشاورزی

کدخبر: ۶۱۶۵۳۳
اقتصادنیوز: ​رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: 80 تا 90 درصد صادرات ‌محصولات کشاورزی از مسیر واسطه‌ها انجام می‌شود و صادرکنندگان عمده نیز که خودشان صادرات دارند تنها 10 تا 20 درصد صادرات خود را با کارت‌های بازرگانی خود انجام می‌دهند
آمار عجیب از صادرات محصولات کشاورزی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم؛ علی رضوانی‌زاده رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ارز صادرکنندگان از طرق مختلفی مانند صرافی‌ها به کشور برمی‌گردد اما مسیر برگشت آن از طریق سیستم بانک مرکزی نیست.

وی افزود: درحالی که بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را 20 تا 25 درصد کمتر از نرخ بازار می‌خرد، که دوسوم محصولات تولیدی بخش کشاورزی بهره‌ای از نهاده‌های وارداتی، انرژی ارزان و در مجموع یارانه‌ها ندارد و قیمت تمام‌شده آنها بر مبنای بازار آزاد است.

 

 

شرط افزایش 2برابری صادرات محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در صورتی که نرخ ارز بازگشت حاصل از صادرات به‌صورت توافقی باشد، صادرات محصولات کشاورزی در کمتر از 18 ماه تا دو برابر افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: بخش عمده محصولات کشاورزی و صنعتی با کارت‌های یک‌بارمصرف صادر می‌شود و کسانی که با کارت‌های یک‌بارمصرف اقدام به صادرات می‌کنند، دنبال برندسازی و ایجاد زیرساخت نیستند.

سالانه معادل 2برابر آب دریاچه ارومیه محصول کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود

رضوانی‌زاده گفت: از 120 میلیون محصول کشاورزی که در کشور تولید می‌شود 25 تا 30 درصد محصولات تولیدی ضایع می‌شود که با در نظر گرفتن نیمی از آب مصرفی ضایعات بخش کشاورزی که معادل 23 میلیارد مترمکعب است، می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با واقعی شدن نرخ ارز حاصل از صادرات، کشاورزان نیز برای فعالیت‌های خود سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کنند و افزایش تولید، بهره‌وری و صادرات محصولات کشاورزی خواهیم داشت.

وی ابراز کرد: این شرایط باعث شده است 80 تا 90 درصد صادرات ‌محصولات کشاورزی از مسیر واسطه‌ها انجام شود و صادرکنندگان عمده نیز که خودشان صادرات دارند تنها 10 تا 20 درصد صادرات خود را با کارت‌های بازرگانی خود انجام می‌دهند تا بتوانند کارت بازرگانی، برند و هویت خود را حفظ کنند.

رضوانی‌زاده گفت: عمده صادرات محصولات کشاورزی از طریق واسطه‌های خارجی و ایرانی با کارت‌های یک‌بارمصرف اجاره‌ای انجام می‌شود که برندی هم ندارند.

وی اضافه کرد: ارزش صادراتی محصولات کشاورزی در حالی کاهش یافته است که میزان صادرات از لحاظ وزنی کاهش نیافته است؛ با ایجاد برندهای صادراتی می‌توان ارزآوری برای کشور را افزایش داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید