نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۹ بهمن

پیشنهاد اتحادیه صنف طلا و جواهر به بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه

کدخبر: ۶۲۷۱۳۶
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
پیشنهاد اتحادیه صنف طلا و جواهر به بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه

ررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 بهمن 1353؛ کشورهای صنعتی روزانه 2 میلیون بشکه از واردات نفت خود می‌کاهند

نمایندگان 18 کشور صنعتی عضو آژانس بین‌المللی انرژی که به وسیله آمریکا رهبری می‌شود دیروز در پاریس وعده دادند که روزی 2 میلیون بشکه از واردات نفتی خود بکاهند و برای خود منابع انرژی تازه‌ای به‌وجود آورند تا در روابطشان با کشورهای تولیدکننده نفت مواضع نیرومندتری داشته باشند.

خبر مرتبط
قیمت طلا امروز پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲

اقتصادنیوز: امروز قیمت طلا سیر نزولی را در پیش گرفته است و ارزش هر اونس به ۲,۰۳۲ (دو هزار و سی و دو) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۱۵ درصدی داشته است. هر گرم طلا ۱۸ عیار هم ۲,۸۰۴,۷۰۰ (دو میلیون و هشتصد و چهار هزار و هفتصد ) تومان معامله شد.

توافق‌هایی که در کنفرانس سه روزه آژانس بین المللی انرژی در پاریس به‌دست آمد به وسیله «ایتن داوین بون» رئیس بلژیکی آژانس اعلام شد.

وی اظهار کرد که طبق تصمیم و توافق کشورهای عضو آژانس در کنفرانس آینده سران برای رفع بحران انرژی باید مطلقا درباره نفت مذاکره شود و راجع به سایر مواد خام هیچ بحثی انجام نگیرد.

این قسمت از تصمیم آژانس بین المللی انرژی ممکن است به کشمکش کشورهای صنعتی مصرف‌کننده نفت و سازمان 13 کشور صادرکننده نفت (اوپک) منجر شود چون کنفرانس اخیر وزیران اوپک که در الجزایر تشکیل شده بود، اعلام کرد که در کنفرانس جهانی سران برای بحث درباره بحران انرژی باید مسائل مربوط به ارزش و بازرگانی تمام مواد خام و اولیه مورد بحث قرار گیرد.

گروه ضربتی برای تاسیس اسکله‌های جدید شروع به کار کرد

300 راننده پاکستانی وارد ایران شدند و در این هفته وظیفه رانندگی کامیون های «وایت» آمریکایی را که از چهار هزار دستگاه آن تاکنون هفتصد دستگاه وارد شده است به عهده خواهند گرفت.

همچنین اعضای یک گروه ضربت از کارشناسان و متخصصان کره جنوبی که اخیرا وارد ایران شده‌اند مقدمات احداث هفت اسکله را در بنادر جنوب فراهم می‌کنند و تعداد کارکنان و کارشناسان این گروه ظرف روزهای آینده به 250 نفر خواهد رسید.

گروه کره‌ای که در جریان جنگ ویتنام به صورت یک گروه ضربت برای ساختن پل، اسکله و دیگر نیازهای جنسی ارتش آمریکا کار و فعالیت می‌کرد، قرار است سه اسکله تجاری در بندر خرمشهر، دو اسکله تجاری در آبادان و دو اسکله در بندرعباس بسازد که تحویل آنها از 6 ماه دیگر آغاز می‌شود و ظرف یک سال کلا به اتمام خواهد رسید.

19 بهمن 1373؛ پیشنهاد اتحادیه صنف طلا و جواهر به بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه

در صورت عرضه سکه از طریق اتحادیه صنف طلا و جواهر قیمت فروش آن تا 140 هزار ریال در هر قطعه کاهش خواهد یافت.

حسن مقصودی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر ضمن بیان مطلب فوق، علت اصلی افزایش قیمت سکه طلا در یک ماه گذشته را بالا رفتن قیمت فروش سکه از جانب بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به قیمت طلا در بازارهای جهانی، ارزش هر قطعه سکه بهار آزادی 315 هزار ریال است و اگر 10 هزار ریال هم برای حق ضرب به قیمت سکه طلا بیافزاییم باید هر قطعه سکه ازسوی بانک مرکزی به قیمت 325 هزار ریال فروخته شود، ولی در عمل چنین نیست.

بانک مرکزی قیمت پیش‌فروش سکه را 300 هزار ریال اعلام کرد و هنگام تحویل با 5 درصد کاهش قیمت نسبت به ارزش سکه در بازار معاملات، سکه را توزیع می‌کند و این کار باعث افزایش قیمت سکه و توزیع آن در شبکه دلالی می‌شود.

مقصودی ادامه داد: سال قبل هنگامی که قیمت فروش هر قطعه سکه طلا با طرح قدیم در بازار آزاد بیش از 200 هزار ریال بود، ناگهان بانک مرکزی قیمت فروش هر قطعه سکه طلا با نقش امام (ره) را 192 هزار ریال اعلام کرد و از همین جا اختلاف قیمت میان این دو سکه شروع شد.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر با انتقاد از نحوه توزیع سکه بهار آزادی و پیش‌فروش آن بدون در نظر گرفتن سقف و محدودیت خرید گفت: این شیوه هرگز موجب شکستن قیمت سکه طلا در بازار نمی‌شود؛ زیرا سکه‌های طلا به‌دست دلالان می‌رسد و شبکه دلالی برای فروش آن در بازار قیمت‌های کاذبی را اعلام می‌کند.

19 بهمن 1383؛ واکنش بانک مرکزی به طرح کاهش سود بانکی

بانک مرکزی دیدگاه‌های خود را در مورد طرح منطقی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی اعلام کرد. در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: اخیرا طرحی با عنوان منطقی کردن نرخ‌های سود تسهیلات بانکی متناسب با نرخ بازدهی در بخش‌های مختلف اقتصادی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

الزام دولت و بانک مرکزی به تغییر نرخ‌های سود بانکی از طرف نهاد قانونگذاری تاکنون مسبوق به سابقه نبوده و با قوانین جاری کشور در زمینه بانکداری و اجرای سیاست پولی در تضاد است.

براساس قوانین جاری ازجمله ماده 20 قانون عملیات بانکی بدون ربا و ماده 14 قانون پولی و بانکی کشور مداخله در امور پولی و بانکی در اختیار مقام پولی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است و دخالت سایر قوا نه تنها ناقض اختیارات و استقلال بانک مرکزی است بلکه نیازمند اصلاح قوانین جاری کشور است.

ازسوی دیگر کاهش نرخ بهره به مفهوم کاهش بیشتر در پرداخت سود به سپرده‌گذارانی است که صاحب اصلی منابع بانکی هستند.

کاهش سودهای ناچیز سپرده‌گذاران به نفع معدودی از گیرندگان تسهیلات خواهد بود درحالیکه این موضوع با مبانی عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت مغایر است.

19 بهمن 1393؛ ریزش سکه به زیر یک میلیون

همان‌طور که دنیای اقتصاد پیش‌بینی کرده بود بازار طلای ایران روز شنبه تحت‌تاثیر سقوط بهای اونس در روز جمعه قرار گرفت. هر اونس فلز زرد در آخرین روز کاری هفته گذشته با رسیدن خبر عملکرد بهتر از انتظار بازار کار ایالات‌متحده رو به سقوط گذاشت و ظرف یک روز افت حدودا 2 درصدی را تجربه کرد.

اونس در طول 5 روز کاری گذشته نیز شاهد سقوط 50 دلاری خود بوده است. این دو روند بازار داخلی طلا را نیز متاثر کردند.

سکه بهار آزادی روز چهارشنبه رو به افت گذاشت اما روز شنبه با شوکی روبه‌رو شد که بهای آن به زیر رقم یک میلیون تومان بازگرداند.

سکه روز گذشته با 24 هزار تومان کاهش به قیمت 988 هزار تومان رسید تا با ثبت بیشترین میزان افت در 14 ماه گذشته به کمترین ارزش خود در 33 روز گذشته برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید