نگاهی به روند مهاجرت پرستاران از کشور

دستمزد پایین کادر درمان را از ایران فراری داد/ مقصد محبوب پرستاران کجاست؟

کدخبر: ۶۳۵۷۲۶
اقتصادنیوز: آمار مهاجرت 270 پرستار در سال 1401 با واقعیت همخوانی ندارد و به نظر می رسد این رقم چند برابر بیشتر باشد اما مسئولان تلاش می کنند تا آمار را کمتر نشان دهند.
دستمزد پایین کادر درمان را از ایران فراری داد/ مقصد محبوب پرستاران کجاست؟

به گزارش اقتصادنیوز، زنگ خطر مهاجرت چند سالی است در ایران به صدا درآمده و موج مهاجرت پرستاران و پزشکان از ایران به وضعیت هشدار رسیده تا جایی که در کشور با کمبود کادر درمان مواجه شدیم.

هر چند که مسئولان بارها و بارها مهاجرت پرستاران را سیاه‌نمایی خواندند و آمار مهاجرت را نادرست دانستند اما واقعیت گویای چیز دیگری است.  

دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با اکوایران درباره مهاجرت پرستاران اظهار کرد: بیشترین مشکل پرستاران کشور بی‌عدالتی‌هایی است که در حق آنها روا می شود. اما عمده ترین دغدغه پرستاران بحث دریافت حقوق و کارانه است.

آن طور که محمد شریفی مقدم می گوید حقوق پرستاران در ایران ماهانه به طور متوسط بین ۱۰ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان است.

دبیر کل خانه پرستار با رد اظهارات مسئولان درباره تعداد پرستارانی که مهاجرت کردند گفت : آمار مهاجرت 270 پرستار در سال 1401 با واقعیت همخوانی ندارد و به نظر می رسد این رقم چند برابر بیشتر باشد اما مسئولان تلاش می کنند تا آمار را کمتر نشان دهد؛ اما این شیوه مشکلی از این قشر حل نمی‌شود. 

دبیرکل خانه پرستار درباره مقصد مهاجرت پرستاران ایرانی بیان کرد: مقصد پرستاران در حال حاضر بیشتر کشور آلمان است اما در تمام دنیا با توجه به کمبود کادر درمان و به خصوص پرستار از کشورهای مختلفی مانند آمریکا، استرالیا، کانادا، بلژیک، انگلیس، دانمارک و کشورهای حوزه خلیج فارس پرستاران ایرانی را پذیرش می‌کنند.

شریفی‌ مقدم تاکید کرد: مسئولان به جای اینکه مشکلات پرستاران را حل کنند، اعلام آمار مهاجرت این افراد را سیاه‌‌نمایی می‌دانند. 

دبیرکل خانه پرستار با اعلام اینکه حقوق پرستاران در ایران با نرخ حدود 60 هزار تومانی دلار بازه ای حدود 170 دلار تا 250 دلاری را شامل می شود، گفت: پرستاران در آلمان بین 2 هزار تا 3 هزار یورو دریافت می‌کنند این در حالیست که آلمان جز کشورهایی است که در آن حقوق پرستاران زیاد نیست. 

براساس اظهارات شریفی‌ مقدم، علی‌رغم کمبودهای شدید پرستار در کشور، استخدام این افراد با مشکل مواجه است و فارغ‌التحصیلان انگیزه لازم را برای کار ندارند. 

به گفته دبیرکل خانه پرستار، علت مهاجرت پرستاران، جذابیت‌های کشور مقصد و دافعه‌های کشور مبدا (ایران) است، در کشورهای مهاجرپذیر عدالت در نظام پرداخت سلامت از جمله حقوق پرستاران رعایت نمی‌شود. 

مهاجرت پرستاران در حالی اتفاق می‌افتد که قرار بود وزارت بهداشت در طی سال‌های 1399 تا سال جاری، 12 هزار پرستار استخدام کند که هنوز با این رقم فاصله بسیاری است. 

طبق آخرین آمار منتشر شده از رصدخانه مهاجرت ایران در زمستان 1401، ایران هفدهمین کشور دانشجوفرست دنیا بود.

همچنین بررسی های رصد خانه مهاجرت نشان می دهد که براساس آخرین آمار منتشر شده (در سال 2021) ایران در میان 232 کشور رتبه 54 را مهاجر فرستی کسب کرده است. 

دستمزد پرستاران شاغل در ایران را با چند کشوری که مقصد مهاجرت آنها هستند مقایسه کردیم تا تصویری از وضعیت مالی پرستاران در کشورهای مقصد را ترسیم کنیم.

پرستار

براساس معادل سازی دستمزد پرستار به صورت حقیقی با شاخص برابری قدرت خرید (PPP) در ایران و کشورهای مهاجرپذیر، مهاجرت به برخی کشورها با توجه به پایین‌تر بودن متوسط دستمزد حقیقی قبل از کسر مالیات بر درآمد و با در نظر گرفتن هزینه‌های بالاتر زندگی در آنجا صرفه اقتصادی ندارد. 

براساس این داده‌ها، مهاجرت پرستاران ایرانی به کشورهایی که درآمد سالانه پرستار در آنجا براساس شاخص (PPP) از ایران کمتر است صرفه اقتصادی ندارد. از طرفی کشورهای سوئیس، انگلیس، عمان، آمریکا و بلژیک بهترین مقاصد برای مهاجرت پرستاران ایرانی هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید