نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 7 اردیبهشت

چراغ سبز وزارت صنعت به خودروسازان آمریکایی

کدخبر: ۶۴۲۸۷۹
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
چراغ سبز وزارت صنعت به خودروسازان آمریکایی

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم اردیبهشت 1354؛ سهام کارخانه‌ها به مردم واگذار می‌شود

به فرمان شاهنشاه تا 41 ماه دیگر تا 99 درصد سهام واحدهای بزرگ تولیدی به‌ویژه واحدهای صنعتی و معدنی بخش دولتی به جز صنایع مادر و بعضی صنایع دیگر و همچنین تا 49 درصد واحدهای بخش خصوصی در درجه اول به کارگران و کارمندان آنها و سپس به کشاورزان و عموم مردم واگذار خواهد شد.

برای اجرای این فرمان یک شورای عالی با شرکت 6 وزیر و روسای بانک مرکزی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تشکیل می‌گردد و تمام امور اجرایی آن را تحت‌نظر می‌گیرد.

کلیه امور اجرایی این برنامه که در شورای مذکور متمرکز می‌شود، زیر نظر هوشنگ انصاری وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.

نخست‌وزیر پس از ابلاغ فرمان، بلافاصله دستورات لازم را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه صادر کرد و از وزرای مسوول خواست تا هرچه زودتر وسایل و تسهیلات لازم برای اجرای صحیح و دقیق فرمان فراهم سازند. مراتب فوق به وزیر اقتصادی و دارایی به‌عنوان رئیس شورا ابلاغ شد.

هوشنگ انصاری نیز گفت: با صدور فرمان همایونی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های انقلاب شاه و ملت که در هیچ کشور دیگری سابقه ندارد، وارد مرحله نوینی می‌شود و برنامه توزیع عادلانه‌تر درآمد و برخورداری قاطبه ملت ایران از ثمرات همه‌جانبه برنامه‌های وسیع توسعه اقتصادی کشور به حد کمال می‌رسد. انصاری اضافه کرد بعد از ظهر فردا اولین جلسه شورا تشکیل و نحوه اجرای فوری فرمان مورد بحث قرار می‌گیرد.

هفتم اردیبهشت 1374؛ تشکیل نمایشگاه نمونه کالاهای صادراتی در 50 سفارتخانه ایران

صادرات محصولات صنعتی کشور در 11 ماه سال 73 به بیش از 670 میلیون دلار رسید.

مهندس گلبافیان، مدیرکل صادرات وزارت صنایع بیشترین میزان صادرات صنعتی در 11 ماه سال 73 را به میزان 198 میلیون دلار در بخش مواد شیمیایی عنوان کرد.

به گفته وی، در این مدت میزان صادرات مواد غذایی 120 میلیون دلار، نساجی 165 میلیون دلار، کانی غیرفلزی 26 میلیون دلار، صنایع فلزی 118 میلیون دلار، برق و الکترونیک 4.3 میلیون دلار، خودرو 38 میلیون دلار و صنایع دستی 12 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به افزایش کیفیت محصولات نساجی ایران گفت: هدف این است که در سال 74 یک درصد از بازار پوشاک آلمان توسط صنایع پوشاک ایران به میزان 1.3 میلیارد مارک کسب شود.

وی ادامه داد: در سال 74 مقررات به شکلی تدوین می‌شود که ثابت باشد و منشور صادرات در برنامه دوم تابع مقررات ثابتی خواهد بود که در خدمت صادرات باشد.

وی در پایان با اشاره به حضور موفقیت‌آمیز تولیدات صنعت ایران در نمایشگاه‌های جهانی گفت: برای شناساندن کالاهای صادراتی ایران به جهانیان طرح ایجاد نمایشگاه نمونه کالاهای صادراتی در 50 سفارتخانه ایران در کشورهای مختلف تهیه شده و از هفته آینده این کالاها فرستاده خواهد شد تا مورد بازدید خریداران خارجی قرار بگیرد.

هفته اردیبهشت 1384؛ بانک‌های استاندارد چارترد و فیوچرز بانک در کیش شعبه می‌زنند

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره به فعالیت نخستین شرکت‌های بیمه خصوصی در کیش اعلام کرد: پس از بانک ایران و اروپا به عنوان اولین بانک خارجی پس از انقلاب در ایران به‌زودی بانک‌های استاندارد چارترد انگلیس و فیوچرز بانک نیز شعب خود را در جزیره کیش افتتاح خواهند کرد.

حسین قاسمی، مدیرعامل منطقه آزاد کیش اظهار کرد: ایران امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند پویایی، خلاقیت و حضور همه‌جانبه و قوی در بازارهای جهانی است.

وی با اشاره به 21 میلیارد دلار خرید و فروش رسمی ارز در بانک‌های مستقر در جزیره کیش تصریح کرد: با احتساب اعتبارات اسنادی و حوالجات ارزی این مبلغ به بیش از 26 میلیارد دلار بالغ می‌شود.

هفتم اردیبهشت 1394؛ چراغ سبز وزارت صنعت به خودروسازان آمریکایی

معاون وزیر صنعت، با بیان اینکه منعی برای ورود خودروسازان آمریکایی به صنعت خودرو ایران وجود ندارد، 7 پیش‌شرط شراکت ایرانی – آمریکایی را اعلام کرد.

محسن صالحی‌نیا درخصوص مذاکره خودروسازان آمریکایی با خودروسازان ایرانی گفت: اصولا وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاستگذار این بخش است و شرکت‌های خودروساز داخلی براساس سیاست‌هاییی که ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاستگذاری می‌شود، باید با خودروسازان ایرانی با خودروسازان آمریکایی وجود ندارد، افزود: در این همکاری مشترک باید 7 پیش‌شرط اعم از همکاری مشترک، ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، سرمایه‌گذاری، ایجاد پلت‌فرم و طرح توسعه آن، عمق‌بخشی ساخت داخل و استفاده از توانمندی قطعه‌سازان داخلی در رابطه با توسعه صنعت خودرو رعایت شود.

وی تصریح کرد: اگر شرکت‌های خودروساز بتوانند براساس این سیاست‌ها مذاکراتی را با شرکت‌های مختلف دنیا چه آمریکایی و چه غیرآمریکایی داشته باشند، بلامانع است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید