تکلیف تعطیلی بانک‌ها با این تبصره مشخص شد/ مصوبه تعطیلی شنبه‌ها شامل چه کسانی نمی‌شود؟

کدخبر: ۶۴۶۹۶۷
اقتصادنیوز: بر اساس یکی از تبصره‌های ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، تکلیف تعطیلی مراکز خدمات‌رسان مانند بانک‌ها در مصوبه تعطیلی روز شنبه مشخص شد.
تکلیف تعطیلی بانک‌ها با این تبصره مشخص شد/ مصوبه تعطیلی شنبه‌ها شامل چه کسانی نمی‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، سرانجام روز موعود فرا رسید و بعد از هفت سال جدال در جلسه علنی امروز چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت ماه - مجلس شورای اسلامی، تکلیف تعطیلات دو روزه آخر هفته را روشن کرد و با در دستور کار قرار گرفتن گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری‌ که مربوط به تغییر تعطیلی پنجشنبه‌ها به شنبه است، تعطیلی شنبه‌ها به تصویب رسید.

هر چند تعطیلی شنبه ها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما این مصوبه مهم باید از سد شورای نگهبان بگذرد تا به قانون تبدیل و توسط دولت اجرایی شود. 

خبر مرتبط
تعطیلی شنبه‌ها در خوان هفتم/ آشتی‌کنان ایران با بازارهای جهانی؟/ تعطیلی آخر هفته بخش خصوصی در هاله‌ای از ابهام!

اقتصادنیوز: سرانجام یک خواسته پرطرفدار اما پرچالشِ سالهای اخیر در مجلس به تصویب رسید؛ مجلسی‌ها امروز در حالی که تنها 2 هفته به پایان این دوره از پارلمان باقی مانده، به اصلاح قانونی رای دادند که یکی از مهمترین موانع بر سر تجارت ایران با جهان را از بین می‌برد.

بانک‌ها روز شنبه تعطیل می‌شوند؟

به گزارش اقتصادنیوز، سوالی که پس از تصویب تعطیلی شنبه ها به ذهن متبادر می شود، تعطیلی ارگان ها و موسسات است. آیا بانک ها، دستگاه های خدماتی و ارگان های دولتی هم روز شنبه تعطیل می شوند یا خیر؟

پیش از پاسخ به این سوال ابتدا باید جزئیات قانون مدیریت خدمات کشوری درباره کاهش ساعت کار کارکنان را از نظر گذراند.

حالا با اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، در این ماده تصریح شده که «ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط است. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیات علمی از ساعات موظف، در طرح های طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد.»

یک تبصره مهم درباره فعالیت پنج یا شش روزه بانک‌ها

در تبصره 3 ماده واحده ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری به سوال اصلی درباره تعطیلی بانک ها، مراکز خدمات رسان و ارگان های دولتی پاسخ داده شده است: «تبصره -۳ تمامی دستگاه های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، درمانی، مراکز بهزیستی، بانک ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم کنند. فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.»

به گزارش اقتصادنیوز، بر این اساس، همه دستگاه های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدمت رسانی نظیر واحدهای ذی‌ربط بهزیستی، بانک ها، بیمارستان ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظیم کنند.

بر اساس جزئیات این مصوبه، در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای ۴۴ ساعت کار در هفته و ۱۷۶ ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به ۴۲/۵ ساعت کار در هفته و ۱۷۰ ساعت کار در ماه اصلاح می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی