چرا پیوستن به پیمان شانگهای مهم است؟

8 ویژگی مهم پیمان شانگهای

کدخبر: ۴۴۱۶۴۱
آیا عضویت در شانگهای می تواند به رشد سرمایه گذاری خارجی در ایران منجر شود؟
8 ویژگی مهم پیمان شانگهای

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازارگانی تهران؛ ایران سرانجام پس از یک دهه انتظار عضو دائم سازمان همکاری‌ شانگهای شد. حضور و عضویت ایران به‌ عنوان عضو دائم یک نهاد امنیتی، دفاعی و البته اقتصادی با حضور کشورهایی نظیر روسیه، چین، هند و البته قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و پاکستان یک گام به جلو در دیپلماسی و سیاست خارجی برای تمرین در یک سطح فراتر از روابط دوجانبه با کشورهاست. اما عضویت در این پیمان به خصوص از نظر اقتصادی برای ایران چه مزایایی دارد و آیا می تواند به رشد سرمایه گذاری خارجی در ایران منجر شود؟ در نکات زیر به اهمیت عضویت ایران در این پیمان جهانی می پردازیم:

  • سازمان شانگهای هرچند یک نهاد و پیمان امنیتی و دفاعی به شمار می‌رود، اما هموارکننده مسیر اجرای پیمان‌های اقتصادی نظیر اوراسیا، آسه ‌آن و دیگر پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ ای است و به همین دلیل ایران با ورود به جمع اعضای دائم پیمان شانگهای از این فرصت بهره‌مند شده که بتواند در روند تصمیم ‌گیری‌های پیمان‌های اقتصادی در حوزه آسیا و اقیانوسیه نقش متفاوت‌تری از گذشته را ایفا کند.

  • همگرایی ایران و روسیه به‌عنوان صاحب و مالک بزرگ‌ترین ذخایر انرژی جهان از یک سو یک فرصت در عرصه دیپلماسی انرژی خواهد بود. از سوی دیگر همزمان 2 کشور پر مصرف و خریدار اصلی انرژی دنیا یعنی چین و هند هم عضو پیمان شانگهای هستند.

  • کشورهای عضو پیمان شانگهای 40درصد جمعیت دنیا را به‌خود اختصاص داده‌اند. اندازه اقتصاد این کشورها 23هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود و برای همین عضویت در شانگهای به معنی دسترسی به بازاری بسیار بزرگ است.

  • یکی از ایده‌های در حال برسی کشورهای عضور پیمان شانگهای تشکیل منطقه آزاد تجا ری است که هدف از آن یکسان‌سازی حقوق گمرکی، برداشتن موانع صادراتی و سرمایه ‌گذاری مشترک است.

  • باتوجه به تحریم های آمریکا و برجام عضویت ایران در پیمان شانگهای می تواند به دور زدن تحریم ها و فرصت و قدرت چانه‌ زنی ایران را در مذاکرات هسته ‌ای کمک کند.

  • اعضای سازمان همکاری شانگهای با دارا بودن ۲۵درصد از تولید ناخالص ملی دنیا، حضور ۴ کشور از اعضای این سازمان در جمع قدرت‌های اتمی دنیا، عضویت 2کشور برتر اقتصاد دنیا از منظر قدرت اقتصادی در این سازمان و عضویت چین و روسیه به‌عنوان ۲عضو از ۵عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نشان‌ دهنده اهمیت این سازمان است.

  • حجم تجارت خارجی کشورهای عضو شانگهای بالغ بر ۴۰تریلیون دلار است همچنین پهنای جغرافیایی کشورهای عضو بالغ بر ۳۵میلیون کیلومترمربع است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید