6 نشانه هشدار دهنده یک بارداری دوقلویی

کدخبر: ۵۴۱۵۱۰
برخی از افراد که تجربه حاملگی دو قلویی را داشته‌اند اذعان می‌کنند از ابتدا این را حس کرده بودند که قرار است بیش از یک فرزند به دنیا بیاورند.
6 نشانه هشدار دهنده یک بارداری دوقلویی

اگر در حال سپری کردن دوران بارداری خود باشید این احتمال گاهی به‌سراغ‌تان می‌آید که ممکن است به‌جای یک فرزند منتظر دو یا بیش از آن باشید؟! اصلا اگر قرار باشد دوقلو باردار باشید از مشاهده کدام علائم باید به آن پی ببرید؟ مثلا وجود خستگی و یا حالت تهوع می‌تواند از علائم یک مادر باردار که در رحم خود پذیرای دو یا تعداد بیشتری جنین است باشد.

 برخی از علائم می‌تواند تا حدودی هشداردهنده باشد. در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

آیا علائمی وجود دارد که نشان‌‎دهنده بارداری دوقلوی شما باشد؟

به محض اینکه یک اسپرم با ورود به رحم توسط یک تخمک برای ادغام شدن انتخاب می‌شود و بدن آماده بارداری می‌شود تغییرات فیزیکی در بدن به‌همراه تولید هورمون‌ها آغاز می‌شود. علائمی که در صورتی که بیش از یک جنین در راه داشته باشید می‌تواند تا حدی متفاوت باشند. برخی از افراد که تجربه حاملگی دو قلویی را داشته‌اند اذعان می‌کنند از ابتدا این را حس کرده بودند که قرار است بیش از یک فرزند به دنیا بیاورند.

این در حالی است که این اتفاق برای برخی دیگر کاملا غافلگیرکننده بوده است. بیایید برخی از علائمی را که این گمان را در شما تقویت می‌کند ممکن است بدنتان میزبان یک دو قلو باشد را با هم مرور کنیم.

1- حالت تهوع صبحگاهی

این حالت تهوع در زنان باردار چنان میان عموم مشهور است که در سینما و تلوزیون کشور خودمان هم تنها علامتی است که می‌توان به وسیله آن غیرمستقیم به مخاطب خبر بارداری زن قصه را داد. جالب است بدانید که هنوز هم کسی نمی‌داند دلیل این حالت تهوع در زنان باردار چیست؛ اما برای بسیاری از افراد باردار، این حالت می‌تواند از هفته چهارم بارداری شروع شود.

افزایش هورمون بارداری گنادوتروپین جفتی انسانی (hGH) ممکن است باعث حالت تهوع در هر زمانی از روز باشد. (حالت تهوع فقط در صبح اتفاق نمی‌افتد.)

برخی از افراد باردار چند قلو گزارش می‌دهند که سطح بالایی از تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند که در دوران بارداری آن‌ها، بیشتر طول می‌کشد. تجربه تهوع و استفراغی که بیش از هفته چهاردهم بارداری طول بکشد، می‌تواند نشان‌دهنده بارداری چند قلو باشد.

2- خستگی

خستگی نیز از علائم اولیه بارداری است. در هفته‌های اول ممکن است شروع به احساس خستگی کنید.

باز هم، هیچ راهی برای اطمینان از اینکه آیا خستگی ایجاد شده به این معنی است که شما منتظر یک نوزاد یا چند قلو هستید، وجود ندارد. اگر احساس خستگی مفرط می‌کنید، هر کاری که می‌توانید برای استراحت کافی انجام دهید، از جمله اینکه شب‌ها زودتر به خواب بروید، در صورت امکان چرت بزنید و یک محیط خواب آرام ایجاد کنید.

البته در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است این خستگی‌ها به علت کمبود ویتامین‌های ضروری بدن باشد. بهتر است برای اطلاعات بیشتر، مطالب مفیدی که پیرامون  بهترین مکملهای دوران بارداری در وبلاگ‌های معتبر منتشر شده‌ را مطالعه کنید. همچنین با رفتن به لینک فوق شما به لیستی از بهترین‌ مکمل‌ها برای این دوران دسترسی خواهید داشت.

3- hCG بالا

Human chorionic gonadotropin (hCG)  هورمونی است که در دوران بارداری توسط بدن تولید می‌شود. تست‌های بارداری خانگی، این هورمون را در ادرار تشخیص می‌دهند تا نتیجه آزمایش شما مثبت باشد. در حالی که تست‌های خانگی بارداری نمی‌توانند میزان hCG را در بدن شما نشان دهند. برای بررسی میزان hCG حتما باید آزمایش خون بدهید.

کدام علائم بدنی می‌تواند هشدار یک بارداری دوقلویی باشد؟!

4- ضربان قلب دوم

در اوایل هفته هشتم تا دهم ضربان قلب جنین شنیده می‌شود، چنانچه متخصص زنان و زایمانی که شما تحت نظرش هستید نسبت به شنیدن ضربان قلب دومی مشکوک شود به شما توصیه می‌کند برای تشخیص دقیق‌تر یک سونوگرافی بدهید.

5- حرکت اولیه نوزاد

با وجودی‌ که جنین شما از همان ابتدا در بدن شما حرکت دارد اما بعید است پیش از هفته هجدهم آن را حس کنید. اما اگر بیش از یک جنین در بدنتان باشد و شما از دسته مادران دو قلو باردار باشید این احتمال که کمی زودتر از این زمان متوجه حرکت جنین در رحم خود شوید بالا می‌رود. البته زودتر از سه ماهه دوم منتظر این اتفاق نباشید.

6- افزایش وزن

توصیه استاندارد افزایش وزن مادر نیم تا 2 کیلو در 12 هفته اول است. اگر افزایش وزن در سه ماهه دوم با سرعت بیشتری اتفاق افتاد، بعید نیست باید منتظر یک دو قلو یا بیش از آن باشید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به دستورالعمل‌های افزایش وزن زیر اشاره می‌کند که بر اساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری (BMI) برای زنان باردار دو قلو است:

  •     BMI کمتر از 18.5: 22-28 کیلوگرم
  •     BMI 18.5-24.9: 16 تا 24 کیلوگرم
  •     BMI 25-29.9: 14 تا 22 کیلوگرم
  •     BMI بیشتر یا مساوی 30: 11 تا 19 کیلوگرم

7- سونوگرافی

اگرچه تمام عواملی که تا اینجا برشمردیم می‌توانند از علائم بارداری دو قلویی فرد باشند اما همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم گفتیم مطمئن‌ترین راه همان انجام آزمایش سونوگرافی است. اگر سونوگرافی اولیه انجام نمی‌دهید، بدانید که باید برای اسکن آناتومی در حدود هفته هجدهم تا بیست و دوم برنامه‌ریزی کنید. هنگامی که پزشک شما قادر به دیدن تصاویر سونوگرافی باشد، دقیقاً متوجه خواهید شد که چند نوزاد را حمل می‌کنید!

برای داشتن دو قلو، چقدر شانس دارید؟

بر اساس CDC، میزان دوقلوها در سال 2018، 32.6 دوقلو در هر 1000 تولد بود. عواملی مانند سن، ژنتیک و درمان‌های باروری می‌توانند احتمال بارداری دوقلو را افزایش دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی