ماجرای اخطار ایران به پهپادهای آمریکایی

کدخبر: ۵۹۵۹۸۹
جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: ارتفاع ۴۷ هزار پایی با پهپاد فقط در انحصار پدافند هوایی ارتش است.
ماجرای اخطار ایران به پهپادهای آمریکایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، بخش هایی از گفتگوی تفصیلی امیر علیرضا الهامی، جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی را در ادامه می خوانید:

* با افتخار به مردم بزرگمان عرض می‌کنم که پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کشورمان با سابقه‌ترین یگان در استفاده از پهپاد بویژه پهپاد جت است. برابر اسناد موجود ما سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در پدافند هوایی ارتش از پهپاد جهت در ماموریت‌های مختلف عملیاتی حتی فریب استفاده می‌کردیم. اسناد آن موجود است. بنابراین پدافند هوایی همانطور که گفتید کهن‌ترین، باسابقه‌ترین و با تجربه‌ترین یگان در بکارگیری و استفاده از پهپاد است.

* با همین سابقه طولانی من امروز عرض می‌کنم که شاید ما یکی از پرکاربردترین یگان‌ها در حوزه پهپاد باشیم. امروز در پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از پهپادها با کاربری آموزشی، هدف برای تست و ارزیابی سامانه‌های پدافندی و کاربری ارزیابی برای تحویل‌گیری سامانه‌های هوایی استفاده می‌کنیم.

* اخیرا هم رادار را روی پهپاد نصب کردیم بنابراین رادار پرنده و محمول بر پهپاد داریم. همچنین سامانه‌های جمع‌آوری‌های اطلاعات و سامانه‌های جنگ الکترونیک محمول بر پهپاد و سامانه‌های اپتیکی و شناسایی صحنه رزم محمول بر پهپاد نیز داریم که در حال اضافه شدن به سامانه رزم پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند و پایه و مبنایش پهپادهایی با تنوع برد، ارتقاع و کاربرد است.

* ما با یک پهپاد جت در خلیج فارس و دریای عمان، نه یک بار بلکه چند بار پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین بیگانه را مجبور به تغییر رفتار کردیم. یعنی ما قابلیت بالایی در حوزه پهپاد هم در سرعت و هم در ارتفاع به دست آوردیم.

* نکته دیگری که باید با افتخار عرض کنم این است که همین الان نیروی پدافند هوایی ارتش تنها یگان و نیرویی است که توانسته در تاریخ پرافتخار ایران با پهپاد به ارتفاع ۴۷ هزار پایی برسد. امروز ارتفاع ۴۷ هزار پایی با پهپاد فقط در انحصار پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران است که با افتخار تقدیم قدرت دفاعی کشور شده است.

* ما قبل از این دستاورد، به یک پرنده بیگانه در خلیج فارس و دریای عمان اخطار راداری یا رادیویی می‌دادیم که شما به مرزهای ما یا به آب‌های ساحلی یا محدوده FIR ما وارد شده یا نزدیک می‌شوید و بالاخره برابر روش، تذکرات یا دستوراتی را می‌دادیم که گاها بعضی‌هایشان عامدانه یا سهوا رعایت نمی‌کردند و با یک تغییر ارتفاعی، مثلا می‌خواستند ما را محک بزنند که ببیند ما چه می‌کنیم؟

* اما با این قابلیتی که ما در حوزه پهپاد و رسیدن به ارتفاع ۴۷ هزار پایی پیدا کردیم، وقتی که به یکی پرنده خارجی اخطار دادیم و دیدیم رعایت نمی‌کند، بلافاصله پهپاد پدافند بدون مکالمه رادیویی به صورت کاملا اتوماتیک پرواز کرد و توسط سامانه راداری به سمت پرنده بیگانه هدایت شد، پرنده بیگانه دید هر چقدر ارتفاع اضافه می‌کند پهپاد پدافند هوایی ایران همراهی‌اش می‌کند و به آن نزدیک می‌شود، بنابراین مجبور به تغییر رفتار می‌شود.

* این یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که فرزندان این کشور با افتخار تقدیم قدرت دفاعی کشور کردند. از بالای سر پرنده به آن اخطار دادیم و عملا در صحنه بردیم. پهپاد کرار بود با یک موتور صددرصد ایران.

* این اخطارها یک مرحله نبود. هم در تنگه هرمز و هم در دریای عمان و خلیج فارس در چند مرحله طی یکی دو سال اخیر این اتفاق افتاد. یک بار که هواپیمای شناسایی P۸ آمریکایی بود که مجبور به تغییر رفتار شد. یک بار هواپیمای بدون سرنشین RQ-۴ بود که مجبور به تغییر رفتار و دور شد. چندین بار هم جنگنده‌هایی با ملیت‌های مختلف بودند که در تنگه هرمز به مرزهای ما نزدیک می‌شدند و ما مجددا کرار را پرواز دادیم و قبل از اینکه به FIR برسند تغییر مسیر دادند و برگشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید