تکرار ادعاها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

کدخبر: ۵۹۶۷۳۳
در بیانیه وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس ادعاها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تکرار شد.
تکرار ادعاها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای مشترک به تکرار ادعاها درباره حق مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه و کویت و عربستان سعودی بر میدان گازی آرش پرداخت.

در بیانیه مشترک وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس آمده است: «شورای وزرا تصمیم شورای عالی در چهل‌وسومین نشست خود در دسامبر ۲۰۲۲ درباره جمهوری اسلامی ایران و اساس تقویت روابط با آن از طریق تعهد به اصول همسایگی خوب، احترام متقابل، گردهمایی‌ها، رسوم و قوانین بین‌المللی، عدم دخالت در امور داخلی، حل‌وفصل اختلافات به روش‌های مسالمت‌آمیز، گفت‌وگوی مستقیم، عدم استفاده از زور یا تهدید به استفاده از آن و هر آنچه از حفظ بنیاد امنیت و صلح و ثبات در منطقه اطمینان حاصل کند، را تایید می‌کند.»

در ادامه بیانیه ذکر شده است: «شورای وزرا از اقدامات اتخاذشده در جهت اجرای توافق ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران از جمله بازگشت سفیران دو کشور به کار خود و آغاز فاز جدیدی از روابط بر پایه منافع مشترک و احترام متقابل استقبال می‌کند.»

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس افزودند: «شورا بر اهمیت تعهد ایران مبنی بر عدم تخطی از میزان اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز برای استفاده صلح‌آمیز و همچنین ضرورت اجرای وظایفش و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دارد.»

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای همکاری و رسیدگی موثر به پرونده اتمی اران و همچنین بر ضرورت شراکت در تمامی مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت‌وگوها و دیدارها در این زمینه تاکید کردند: «مذاکرات به علاوه برنامه هسته‌ای ایران باید شامل تمامی مسائل امنیتی و نگرانی‌های کشورهای حوزه خلیج بشوند؛ به گونه‌ای که در چارچوب احترام‌گذاری به حاکمیت، سیاست‌های همسایگی خوب و تعهد به قطعنامه‌های سازمان ملل جهت تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی، به حصول اهداف و منافع مشترک کمک کند.»

در بخش دیگری از بیانیه وزرای خارجه شورا آمده است: «شورا بر اهمیت حفظ امنیت دریایی در آبراه‌های منطقه و مقابله با هرگونه تهدیدی که ممکن است خطوط کشتی‌رانی، تجارت بین‌المللی و تاسیسات نفتی در کشورهای شورا را به خطر بیاندازد، تاکید دارد.»

وزرای خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس اظهار کردند: «شورای وزرا مطابق با منشور سازمان ملل که خواستار همسایگی خوب و عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست، بیانیه سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر شرایط زندانیان در بحرین را محکوم می‌کند و از مقامات ایران می‌خواهد که تحقیقات دقیقی انجام دهد و به اطلاعات غلط بسنده نکند.»

وزرای خارجه شورای همکاری فارس در ادامه مدعی مالکیت امارات بر سر سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی شد و «اشغال» این جزیره‌ها توسط ایران را محکوم کرد. آنها در ادامه اعتبار هرگونه اقدام از سوی ایران در این جزایر را پوچ و تهی دانسته و ادعا کردند که این اقدامات هیچ تاثیری بر حاکمیت امارات بر این سه جزیره ندارند. این وزرا از ایران خواستند تا این مسئله را یا از طریق مذاکرات مستقیم با امارات حل‌وفصل کند یا آن را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع خواهند داد.

این ادعا در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز در واکنش به بیانیه مشترک سومین نشست گفتگوهای سیاسی عربی-ژاپنی در قاهره که در آن به موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی اشاره شده، گفته بود: «جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است و اشاره به آنها در بیانیه پایانی نشست مذکور فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی است.»

او پرداختن به موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه مذکور را قاطعانه رد کرد و آن را مغایر با قواعد حقوق بین‌الملل از جمله اصل عدم دخالت در امور داخلی و احترام به تمامیت ارضی کشورها دانست.

وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در انتها بر مالکیت کامل و انحصاری مشترک پادشاهی عربی سعودی و کویت بر میدان نفتی آرش تاکید کردند.

اخیرا علی‌اصغر خاجی، دستیار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اظهاراتی درباره میدان گازی آرش تاکید کرده بود: «مرزهایمان با عربستان را ترسیم کردیم و این مرزها واضح‌اند. به همین دلیل هیچ اختلافی با طرف سعودی در این خصوص نداریم. مشخص‌کردن مرزهای دریایی میان ایران، عربستان و کویت همواره مطرح بوده است و این مساله پیچیده نیست و با توجه به حسن نیتی که مسئولان ایرانی ابراز کردند و روابط خوبی که با کویت داریم قابل حل است.»

علی‌اصغر خاجی همچنین گفت: «با همکاری با دوستان کویتی و با توجه به قوانین بین‌المللی و وضعیت تاریخی دو کشور می‌توانیم مساله میدان گازی آرش را حل کنیم. نگران این نیستم که میدان گازی آرش منجر به مشکلاتی بین ما و کویت شود. مشکلات میدان گازی آرش را می‌توان به صورت مسالمت‌آمیز حل کرد و در سال‌های گذشته تا به امروز مذاکرات فنی متعددی با کویتی‌ها انجام داده‌ایم. نه ما به خاک کویت طمع داریم و نه کویتی‌ها به خاک ما طمع دارند. ما نسبت به حل مشکل میدان گازی آرش به دور از فضاسازی‌های منفی رسانه‌ای خوشبین هستیم.»

همچنین پیش از این ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری خود تاکید کرده بود: «ما موضوع میدان نفتی آرش را حقوقی و فنی می‌دانیم. ما هم به حقوق ملت ایران در ارتباط با این میدان نفتی تاکید و اعلام کرده‌ایم که در چهارچوب گفت‌وگوهای فنی، تخصصی و حقوقی آمادگی گفت‌وگو با طرف کویتی را داریم. وزیر محترم نفت نیز در این زمینه توضیح دادند و مواضع و دیدگاه‌های دستگاه دیپلماسی هم در همین چهارچوب بیان شده است. جمهوری اسلامی ایران علاقمند است که این موضوع را در چهارچوب تخصصی، فنی و حقوقی و خارج از فضای رسانه‌ای، با آرامش و در چارچوب مناسبات همسایگی با کشور کویت پیش ببرد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید