داستان انبار پرتقالی که موزه شد!/دلیل مالک انبار برای این کار چه بود؟

کدخبر: ۶۰۰۶۶۹
اقتصادنیوز: موزه مردم‌شناسی روستای قاسم‌آباد در گذشته نه چندان دور یک انبار پرتقال بود که تغییر کاربری داد.
داستان انبار پرتقالی که موزه شد!/دلیل مالک انبار برای این کار چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، قاسم اصلانی قاسم آبادیان اظهار کرد: متولد بیستم مرداد سال ۱۳۴۷ در روستای قاسم آباد هستم و فوق لیسانس باستان شناسی دارم.

ساعت بازدید از اماکن و موزه‌های تاریخی تغییر کرد

وی با بیان اینکه روستای قاسم آباد به دلیل ثبت چادر شب تبدیل به روستای جهانی شده، افزود: این روستا دارای چهار هنر خاص است که علاوه بر چادر شب بافی که سال ۹۸ ثبت جهانی شده، لباس محلی قاسم آبادی دارد که ثبت ملی شده همچنین دارای موسیقی محلی و رقص قاسم آبادی است که ریشه در فرهنگ کهن این منطقه دارد.

الواح هخامنشی استردادی از آمریکا کجا نگهداری می شوند؟

روایت انبار پرتقالی که تبدیل به موزه مردم‌شناسی شد


اصلانی با بیان اینکه این چهار هنر قاسم‌آباد همانند یک پازل همدیگر را تکمیل می‌کند و در عین حال در عرض هم قرار دارند، تصریح کرد: هر کدام از این هنرها می‌توانند جدا از هم برای خودشان جایگاه ویژه ای داشته باشند.

مؤسس اولین موزه مردم شناسی و صنایع دستی شرق گیلان در روستای قاسم آباد، در خصوص انگیزه راه‌اندازی این موزه گفت: بیش از دو دهه کارمند میراث فرهنگی بودم و در حال حاضر مسئول موزه لاهیجان هستم و با توجه به اینکه شغل من باستان‌شناسی است علاقه خاصی به فعالیت در موزه دارم.

روایت انبار پرتقالی که تبدیل به موزه مردم‌شناسی شد


وی با بیان اینکه موزه مکانی معنوی است که اهداف مادی ندارد و درهای آن به روی همه باز است، افزود: وقتی افراد از اقشار مختلف وارد موزه می‌شوند و  مطلب جدیدی یاد می‌گیرند تجربه بسیار خوبی است و با توجه به ویژگی‌های خاص روستای قاسم‌آباد از جمله ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی تصمیم گرفتم یک موزه مردم شناسی در این منطقه دایر کنم.

اصلانی تاکید کرد: سال ۹۴ مکانی که برای بنای موزه در نظر گرفته شد انبار قدیمی پرتقال ارث پدری‌ام که تقریبا بلااستفاده بود را مرمت و بازسازی کردم و سال ۹۶ موزه مردم شناسی قاسم آباد برای بازدید عموم شروع به فعالیت کرد.

روایت انبار پرتقالی که تبدیل به موزه مردم‌شناسی شد



این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه سال ۹۷ چادر شب ثبت ملی و سال ۹۸ ثبت جهانی شد، تصریح کرد: موزه مردم شناسی قاسم‌آباد به عنوان یک آیتم برای جهانی شدن چادر شب اثرگذار بود.

اصلانی تصریح کرد: دو بار بازرسین سازمان یونسکو برای بازدید از روستا و موزه مردم‌شناسی آمدند و به عنوان یکی از آیتم‌های معرفی چادر شب قاسم آباد در فهرست یونسکو بوده و علاوه بر گردشگران داخلی، مورد بازدید گردشگران خارجی قرار دارد.

وی افزود: موزه حدوداً ۱۲۰ متر زیر بنا دارد اگر بتوانم فضای بیشتری داشته باشم قطعاً می‌توانم وسایل بیشتری در آن جهت بازدید عموم بچینم.

روایت انبار پرتقالی که تبدیل به موزه مردم‌شناسی شد


اصلانی با بیان اینکه در ظاهر موزه خصوصی است ولی برای مردم و با همت مردم فعالیت دارد، تاکید کرد: بسیاری از اهالی روستا حتی هموطنان از مناطق دیگر، اشیایی که در ارتباط با مردم شناسی منطقه بود به این موزه اهدا کردند.

وی افزود: بخشی از وسایل نیز خریداری شده و بخشی هم به صورت امانی برای بازدید عموم در این موزه قرار گرفته و خوشبختانه در معرفی فرهنگ منطقه بسیار تاثیرگذار بود.

روایت انبار پرتقالی که تبدیل به موزه مردم‌شناسی شد



اصلانی با بیان اینکه در موزه مردم شناسی آثار زیادی از جمله ابزار کار، شکار، اسناد و مدارک  همچنین عکس‌های قدیمی به نمایش گذاشته شده است، تصریح کرد: در این موزه انواع صنایع دستی منطقه از جمله نمد مالی، حصیر بافی و چلنگری (آهنگری) که دیگر این مشاغل در منطقه وجود ندارد همچنین لباس‌های محلی، چادر شب نیز جهت بازدید عموم به نمایش گذاشته شده‌اند.
 روستای  قاسم آباد در منتهی الیه رودسر در ۵ کیلومتری چابکسر واقع شده و تا رشت ۹۵ کیلومتر فاصله دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید