شناسایی 53 گلوگاه فساد در کشور

کدخبر: ۶۲۶۸۱۲
اقتصادنیوز: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سال جاری ۵۳ گلوگاه فساد شناسایی و هزار و ۱۵۰ برنامه نظارت و بازرسی برای رفع آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.
شناسایی 53 گلوگاه فساد در کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، ذبیح‌الله خداییان در نشست تخصصی نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر انقلاب که امروز (۱۷ بهمن) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی برگزار شد، گفت: رهبر انقلاب در مبارزه با فساد بسیار صحبت کردند. اما اولویت در مبارزه با فساد را درون قوه قضاییه اعلام کردند. ایشان همچنین به مبارزه با موقعیت و ساختارهای‌های فسادزا نیز تاکید کردند، لذا قبل از مبارزه با فساد باید با بستر آن مبارزه کرد. 

خداییان عنوان کرد: در این‌ دوره مدیریتی قوه قضاییه در سازمان بازرسی تلاش کردیم، روی بستر‌های فسادزا تمرکز کرده‌ و آنها را شناسایی کنیم و‌ کار مفصلی توسط همکاران ما صورت گرفت. ۲ هزار مساله شناسایی و نهایتا به بیش از ۲۰۰ گلوگاه فساد رسیدیم که اولویت بندی شدند. 

وی گفت: در سال جاری ۵۳ گلوگاه فساد شناسایی و هزار و ۱۵۰ برنامه نظارت و بازرسی برای رفع آن‌ها در دستور کار قرار گرفته که با کمک دولت در جریان است و به‌ نتایج خوبی هم رسیده‌ایم. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: یکی از این موارد، فرار مالیاتی بود که علل مختلفی هم دارد و نیاز است برنامه‌های زیادی برای جلوگیری از آن انجام شود، با اعمال اقدامات لازم و با کمک دولت فرار مالیاتی مسدود می‌شود و بعد از آن نیاز به برخورد با مفسد نیست، زیرا بعد از انجام‌اقدامات ضروری، مفسدی وجود ندارد. 

تلاش می‌کنیم نرخ بازگشت مجدد به زندان کاهش پیدا کند 

غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در این نشست بیان کرد: زندان یک واقعیت تلخ جامعه بشری است. 

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب درباره کاهش مجازات زندانیان برای کاهش تبعات آن برای جامعه افزود: دیدگاه‌های رهبر انقلاب درباره زندان و زندانیان دو پیام اصلی دارد، پیام اول ناظر بر کاهش مجازات‌های حبس است و دارای ارکانی است و پیام دوم ایشان درباره مواجهه با زندانیان است. 

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: در پیام اول، استفاده حداقلی از مجازات زندان، یعنی استفاده حداقلی از حبس. همانطور که مجازات حبس در اسلام حداقلی دیده شده است، در قوانین کیفری ما مجازات حبس گسترده است و ما حق داریم بگوییم مجازات‌های حبس محور است. 

محمدی تصریح کرد: مطالبه ما از قانونگذار درباره اتخاذ تدابیر در راستای کاهش جمعیت کیفری و استفاده حداقلی از حبس است. در مرحله دوم استفاده از جایگزین‌های عام و خاص که یک مطالبه از همکاران قضایی است. 

وی افزود: در راستای تحقق فرمایشات رهبر انقلاب در کاهش مجازات زندان، از ظرفیت‌های قوانین کیفری استفاده حداکثری کنیم. بیشترین بهره را از تاسیسات نوین کیفری ببریم که منجر به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: هم اکنون ۱۰ سال از تاسیس قانون مجازات اسلامی می‌گذرد و نظام نیمه آزادی مواد ۵۶ و۵۷ قانون مجازات اسلامی تدارک دیده شده است، ولی آمار سازمان زندان‌ها از رای‌های صادره در نظام‌نیمه آزادی در سال ۱۴۰۲ تا حدی محدود است.

محمدی تصریح کرد: درباره استفاده از سایر تاسیسات نوین کیفری، باید گفت تعلیق مجازات انجام می‌شود، تعویق صدور حکم کمتر به آن توجه می‌شود.

وی افزود: در مرحله سوم ساماندهی اجرای احکام است که در واقع یک مطالبه اجرایی از همکاران در حوزه اجرای احکام کیفری است. در وهله اول باید به سمت کاهش مجازات قدم برداریم، اگر چاره نداشتیم و فرد وارد زندان شد باید از اقدامات اصلاحی برای بازگشت سعادتمندانه زندانی به جامعه بهره بگیریم. همان نکته‌ای که درمنویات رهبر انقلاب مبنی بر بازاجتماعی کردن زندانیان آمده است. 

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: آموزش مهارت شغلی و حرفه آموزی در زندان‌ها در همین راستا صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنیم نرخ بازگشت مجدد به زندان کاهش پیدا کند. 

محمدی تصریح کرد: توجه داریم که زندان جایی نباشد که یک مجرم را آلوده‌تر کند، لازمه‌اش طبقه بندی زندان و اقدامات گسترده فرهنگی در زندان است. برای حفظ شخصیت زندانیان، سلوک و‌ رفتار زندانبان‌ها با زندانیان نیز برایمان بسیار مهم است. همچنین حمایت از خانواده زندانیان توسط انجمن‌های حمایتی صورت می‌گیرد. بیانات رهبر انقلاب تکلیف ما در حمایت از خانواده زندانیان کاملا روشن کرده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید