وزیر امورخارجه طالبان:

مذاکره با آمریکا در قطر مثبت بود

کدخبر: ۵۸۹۹۰۶
اقتصادنیوز: وزیر خارجه طالبان درباره مذاکره این گروه با آمریکا در دوحه قطر گفت که این مذاکرات مثبت بوده است.
مذاکره با آمریکا در قطر مثبت بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان چهارشنبه شب درخصوص مذاکره این گروه با آمریکا در دوحه قطر گفت که این مذاکرات مثبت بوده است.

متقی در گفت وگوی اختصاصی با شبکه "الجزیره" قطر و درخصوص محتوای این مذاکرات نیز گفت: در مذاکرات دوحه بر این مسأله تأکید شد که آمریکا به حاکمیت افغانستان احترام بگذارد.

وی هشدار داد: هرگز اجازه نخواهیم داد که از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها از جمله آمریکا استفاده شود.

وزیر امورخارجه طالبان افزود: به دنبال آن هستیم که موضوع بازداشت شدگان خارجی در افغانستان به شیوه‌ای که مورد رضایت همگان باشد، حل و فصل شود.

وی در پایان گفت: آمریکا باید تحریم‌های افغانستان را لغو و موضوع اموال بلوکه شده در آن را حل و فصل کند.

هیات‌های آمریکا و افغانستان روز دوشنبه در دوحه پایتخت قطر دیدار کردند تا درباره مسائل پیچیده از جمله تحریم‌های اقتصادی، حقوق بشر، و قرار داشتن چندین رهبر طالبان در لیست سیاه آمریکا گفت و گو کنند.

هیات افغانستان به رهبری مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه موقت افغانستان و نمایندگان وزارت اقتصاد و بانک افغانستان و مقامات سفارت افغانستان در این دیدار شرکت کردند.

هیات ۱۵ نفره آمریکا به ریاست توماس وست، نماینده ویژه واشنگتن در امور افغانستان در این جلسه حضور داشتند.

وزارت خارجه آمریکا چهارم مرداد ماه اعلام کرد توماس وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان همراه با رینا امیری نماینده آمریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان از ۲۶ جولای تا ۳۱ جولای به آستانه قزاقستان و دوحه قطر سفر و با هیات طالبان دیدار خواهند داشت.

براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، این مقامات در مورد منافع حیاتی در افغانستان مانند "حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و شرافتمندانه با تمام افغان‌ها از جمله زنان و دختران، مسائل امنیتی، و تلاش برای مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر" گفت‌وگو خواهند کرد.

وست و امیری همچنین با اعضای جامعه مدنی که درباره مسایلی چون توانمندسازی اقتصادی زنان در افغانستان و قزاقستان کار می‌کنند، دیدار خواهند کرد.

طالبان در سال ۲۰۲۱ پس از پایان حضور ۲۰ ساله نیروهای خارجی در افغانستان و اشغال آن مجددا به قدرت بازگشتند اما هنوز هیچ کشوری ان را به رسمیت شناخته نشده و رهبران طالبان با تحریم‌های مالی و محدودیت های سفر روبه رو هستند.

همچنین حدود ۷ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱ پس از تسلط طالبان بر این کشور، در بانک فدرال رزرو نیویورک مسدود شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید