خطر جدی برای خاورمیانه/ آمریکا سامانه‌های پاتریوت را 2 برابر کرد

کدخبر: ۶۰۹۶۸۶
اقتصادنیوز: روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد، واشنگتن در پی حملات هفته‌های اخیر به سربازان آمریکایی در عراق و سوریه تعداد بیشتری از سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت خود را به غرب آسیا فرستاده است.
خطر جدی برای خاورمیانه/ آمریکا سامانه‌های پاتریوت را 2 برابر کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در یک ماه گذشته ده‌ها سرباز آمریکایی مستقر در عراق و سوریه به دلیل حملات گروه‌های مقاومت این کشورها به مواضع و پایگاه‌های آنها مجروح شده‌اند.

اردن دست به دامن آمریکا شد/به ما سامانه پاتریوت بدهید!

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، مقام‌های پنتاگون اظهار کردند، گروه‌های شبه نظامی در این کشورها از 17 اکتبر تاکنون حدودا 50 حمله را به پایگاه‌های محل استقرار پرسنل نظامی آمریکا اجرا کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند این حملات با راکت و پهپاد اجرا شده‌اند.

به نوشته بیزینس اینسایدر، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز 21 اکتبر اعلام کرد، واشنگتن در پاسخ به ادعای «تشدید اخیر تنشها توسط ایران و نیروهای نایبش در سراسر منطقه خاورمیانه» گام‌هایی برای تقویت «آرایش نیروها» از جمله با استقرار تعداد بیشتری از آتشبارهای پاتریوت در سراسر این منطقه اتخاذ می‌کند.

وزارت دفاع آمریکا تعداد آتش‌بارهای جدید سامانه پاتریوت را که به غرب آسیا می‌فرستد، اعلام نکرد. با این وجود افراد مطلع به وال استریت ژورنال گفتند، واشنگتن شش آتشبار جدید از این سامانه را به منطقه فرستاده و تعداد سامانه‌های مستقر در منطقه را دو برابر کرده است.

همچنین رسانه‌های آمریکایی مشخص نکردند که این آتشبارهای جدید دقیقا کجا مستقر خواهند شد.

سازمان موسوم به «ائتلاف حمایت از پدافند موشکی»، سازمانی غیر انتفاعی که از توسعه پدافند ضد موشک‌های بالستیک حمایت می‌کند اعلام کرده که رژیم صهیونیستی هم اکنون سه آتشبار پاتریوت را به صورت فعال دارد. این سامانه‌ها در زمان جنگ 2014 غزه نقش آفرینی کردند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از طرح اظهارنظرهای بیشتر خودداری کرد.

سامانه پدافند موشکی پاتریوت تولید شرکت ریتیون بوده و هر مجموعه آن حدود 1.1 میلیارد دلار ارزش دارد.

هر سامانه شامل پرتابگر موشک، رادار شناسایی اهداف، ایستگاه کنترل و یک ژنراتور می‌شود.

سرویس پژوهش کنگره آمریکا در گزارشی برآورد کرد «سقف پروازی» هر یک از موشکهای رهگیر این سامانه حدود 20 کیلومتر است.

طبق گزارش مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک آمریکا، 18 کشور هم اکنون سامانه پاتریوت فعال دارند که شامل اوکراینی که اولین سامانه را در ماه آوریل از آمریکا تحویل گرفت، می‌شود.

مقام‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند از این سامانه پدافندی برای سرنگون کردن یک موشک هایپرسونیک روسیه استفاده شده است.

وال استریت ژورنال نوشت که ارتش آمریکا قرار بود یکی از سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت خود را در نمایشگاه هوایی دوبی در هفته جاری به نمایش بگذارد اما بعد از بروز جنگ در غرب آسیا پنتاگون به دلیل نیاز پیدا کردن به این سامانه برای دفاع از سربازانش در منطقه برنامه مربوط به نمایشگاه دوبی را کنار گذاشته است.

رهبران ارتش آمریکا سالها هشدار داده‌اند که دچار کمبود این سامانه‌ها برای رفع چالشهای حاصل از رقابت استراتژیک با چین، جنگ در اوکراین و جنگ اخیر در غرب آسیا هستند.

چند قانونگذار آمریکایی نیز نگرانی‌های آنها را تکرار کرده‌اند. «داگ لامبورن»، نماینده جمهوریخواه کنگره و رئیس کمیته فرعی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا که به موضوع پدافند موشکی رسیدگی می‌کند ادعا کرد: «من نگران توانایی ما برای تامین پدافند هوایی برای مناطق دیگر هستم.»

وال استریت ژورنال نوشت، استقرار مجدد تعداد بیشتری از سامانه‌های پاتریوت آمریکا در دو هفته گذشته در غرب آسیا علامت معکوس شدن سیاست سالهای اخیر واشنگتن برای تغییر موقعیت دادن پرسنل و تسلیحاتش از خاور میانه به حوزه اقیانوس آرام با ادعای ایجاد بازدارندگی در برابر چالشهای بالقوه چین است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید