خیز غرب برای جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین؟

نسخه غرب برای فلسطین/ غزه توسط اسرائیل اشغال می‌شود؟

کدخبر: ۶۱۰۸۶۹
اقتصادنیوز: در شرایطی که امروز بیش از هر زمان دیگر بر روی راه حل دو کشوری تمرکز شده، گروهی از ناظران با استناد به برخی از موانع ادعایی می گویند که تحقق چنین طرحی منوط به شرایطی است و درگیر چالش هایی خواهد بود.
نسخه غرب برای فلسطین/ غزه توسط اسرائیل اشغال می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز، از 30 سال پیش، یعنی زمان امضای توافقنامه اسلو، راه حل دو کشوری برای اسرائیل و فلسطینی ها به عنوان گزینه ای جدی روی میز قرار داشته و دارد.امروز با تشدید تنش ها در نوار غزه، این طرح بار دیگر مورد بحث قرار گرفته تا راهی برای خروج از بحران حاکم پیدا شود. هرچند ناظران می گویند، اسرائیل تلاش دارد تا مانع از اجرایی شدن این گزینه باقی مانده شود.

تنها راه خروج از بحران غزه!

به ادعای گروهی از ناظران، اگر راه حل دو کشوری غیرقابل اجرا باشد، راه حل تک کشوری هم برای اسرائیلی ها و هم برای فلسطینی ها جذابیت کمتری خواهد داشت. براساس نسخه تحمیلی این گروه، در صورت اجرایی شدن نسخه تک کشوری، یهودیان به لحاظ جمعیتی در اقلیت قرار خواهند گرفت و اسرائیل در قاب کشور قادر به خودنمایی نیست، طبیعتا تل آویو در چنین شرایطی اجازه نخواهد داد تا کشور فلسطین با جمعیتی دو برابر جمعیت این بازیگر تعریف شود، چرا که موجودیت فلسطین را تهدیدی بالقوه علیه خود می بیند.از همین رو، گروهی مدعی اند که تلاش برای حفظ وضعیت موجود در غزه و کرانه باختری ممکن است بدترین گزینه جایگزین باشد.

تحلیلگرانی که مدعی اند، راه حل دو کشوری قابل اجرا نیست و بر نسخه رادیکالشان مبنی بر تعریف کشوری واحد تحت رهبری اسرائیل تاکید دارند، با اشاره به گزاره های متعدد، اینگونه ادعا می کنند که سرزمین های اشغالی چندان وسیع نیست.به گفته این گروه، سرزمین های اشغالی،غزه و کرانه باختری حدود 11 هزار مایل مربع مساحت دارند که کمی بزرگتر از مریلند یا ورمونت است. علاوه بر این، بخش زیادی از این زمین خشک، منابع آبی محدود دارد و برای کشاورزی یا حتی استفاده مسکونی مناسب نیست.

88888

موانع پیش رو

آنگونه که ریل کلیر ورود نوشته، جمعیت ساکن در سرزمین های اشغالی حدود 9.8 میلیون نفر برآورد شده که 7.2 میلیون یهودی و 1.7 میلیون مسلمانند که اکثر آنها فلسطینی هستند. جمعیت کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی حدود 2.9 میلیون، 2.7 میلیون فلسطینی و حدود 670 هزار شهرک نشین اسرائیلی است. جمعیت غزه حدود 2.1 میلیون نفر است که تقریباً همه آنها فلسطینی هستند. حدود 1.6 میلیون فلسطینی هنوز در اردوگاه های پناهندگان در غزه، کرانه باختری و کشورهای همسایه زندگی می کنند.در چنین شرایطی صدور هرگونه قطعنامه دائمی مستلزم تلاش بین المللی جهت کاهش بخشی از فشار جمعیت و فراهم کردن خانه برای پناهندگان و دیگرانی است که داوطلبانه در کشورهای دیگر زندگی مستقر شده اند.

براساس نسخه ارائه شده توسط گروهی از تحلیلگران، تشکیل کشور فلسطینی در کرانه باختری باید از منظر سیاسی و اقتصادی پایدار باشد. این کشور نمی تواند از مناطق کوچکی تشکیل شود که توسط جاده ها به هم متصل و توسط سرزمین های تحت کنترل اسرائیل احاطه شده اند. این کشور به فرودگاه اختصاصی و دسترسی به بندری در ساحل اسرائیل نیاز دارد. در چنین شرایطی اگر زمین های کرانه باختری اشغالی در اختیار شهرک نشینان اسرائیلی باقی بماند، تشکیل کشور مستقل فلسطینی قابل دوام نخواهد بود. به ادعای این گروه الحاق غزه به کشور فلسطینی ممکن است غیرعملی باشد زیرا این نوار از منظر جغرافیایی توسط اسرائیل جدا شده است. این گروه در ادامه مدعی شده اند که کریدور زمینی که غزه را به کرانه باختری متصل می کند احتمالا قابل استفاده نیست.

999

به باور تحلیلگران، برای اسکان مجدد تعداد زیادی از فلسطینی ها، به ویژه ساکنان غزه، که یکی از پرجمعیت ترین مناطق جهان است، باید توافق بین المللی بین کشورهای بزرگ خاورمیانه، ایالات متحده، اروپا و برخی کشورهای دیگر وجود داشته باشد. به باور این گروه، کشور فلسطین باید شامل تمام کرانه باختری و برخی تنظیمات عملی مرزی باشد. از منظر کارشناسان، در چنین شرایطی شهرک نشینان اسرائیلی ساکن کرانه باختری می توانند با داشتن تابعیت دوگانه اسرائیلی و فلسطینی در آنجا به زندگی خود ادامه دهند. این گروه در ادامه مدعی شدند، براساس نسخه ترسیمی احتمالی، غزه بخشی از اسرائیل خواهد شد. شهروندان غزه می توانند به کرانه باختری نقل مکان کنند تا در یک کشور فلسطینی زندگی کنند یا به کشور دیگری مهاجرت کنند.از منظر ناظران، برای تداوم صلح می بایست درباب بیت المقدس که هم براس مسلمانان و هم یهودیان مقدس است، مدیریتی مشترک تعریف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید