نگرانی‌ها در آمریکا افزایش یافت/ این ایالت خارج از چتر حمایتی ناتو است

کدخبر: ۶۳۷۴۶۶
اقتصادنیوز :سوئد در اوایل ماه جاری (مارس ۲۰۲۴) با پیوستن به ۳۱ کشور ناتو، جدیدترین عضو این ائتلاف نظامی شد. اما در میان ۵۰ ایالت آمریکا ۴۹ ایالت آن، فقط مشمول این معاهده می شوند و ایالتی در آمریکا وجود دارد که مشمول معاهده ناتو نیست.
 نگرانی‌ها در آمریکا افزایش یافت/ این ایالت خارج از چتر حمایتی ناتو است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ایالت هاوایی آمریکا به دلیل شرایط جغرافیایی و تاریخی، مشمول پیمان ناتو نیست و کارشناسان می گویند این امر باید تغییر کند.

بر این اساس، اگر یک قدرت خارجی به هاوایی حمله کند - مثلاً پایگاه نیروی دریایی آمریکا در پرل هاربر یا مقر فرماندهی هند و اقیانوس آرام در شمال غربی هونولولو مورد هدف قرار گیرند، اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موظف نیستند برای دفاع از ایالت هاوایی وارد عمل شوند.

دیوید سانتورو، رئیس اتاق فکر اقیانوس آرام در هونولولو در مصاحبه ای با سی ان ان می گوید: این شرایط واقعا عجیب است. حتی اکثر مردم هاوایی نمی دانند این جزیره بخشی از ناتو نیست.

او می گوید: «مردم، هاوایی را بخشی از خاک آمریکا می دانند و بنابراین فرض می کنند این جزیره تحت پوشش ناتو قرار دارد.»

وی می افزاید که نکته در نام ناتو است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نام گرفته است.

هاوایی البته در اقیانوس آرام است و بر خلاف کالیفرنیا، کلرادو یا آلاسکا، پنجاهمین ایالت آمریکا بخشی از قاره آمریکا نیست که در سواحل شرقی آن به اقیانوس اطلس شمالی می رسد.

سانتورو توضیح داد: «استدلال عدم پوشش هاوایی در ناتو به سادگی این است که این جزیره بخشی از آمریکای شمالی نیست.»

این استثنا در پیمان واشنگتن، سندی که ناتو را در سال ۱۹۴۹ تأسیس کرد، یک دهه قبل از تبدیل شدن هاوایی به ایالت، بیان شده است.

در حالی که ماده ۵ این معاهده دفاع جمعی (ناتو) را در صورت حمله نظامی به هر یک از کشورهای عضو پیش بینی می کند، ماده ۶ دامنه جغرافیایی آن را محدود می کند.

ماده ۶ ناتو می گوید: «حمله مسلحانه به یک یا چند طرف شامل حمله مسلحانه به قلمرو هر یک از طرفین در اروپا یا آمریکای شمالی تلقی می شود». این ماده همچنین می گوید هر سرزمین جزیره ای باید در شمال اقیانوس اطلس، شمال استوایی قرار داشته باشد.

«متیو (مت) میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرده است که ایالت هاوایی مشمول ماده ۵ نیست، اما اظهار می کند که ماده ۴ می گوید اعضا در صورت تهدید «تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت» هر یک از کشورهای عضو مشورت خواهند کرد، باید هر وضعیتی که ایالت پنجاهم آمریکا تحت تاثیر قرار دهد، پوشش دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین می گوید که احتمال هر گونه اصلاحیه معاهده ناتو که شامل هاوایی شود بعید به نظر می رسد، زیرا سایر اعضا نیز سرزمین هایی خارج از مرزهای تعیین شده در ماده ۵ دارند.

به عنوان مثال، پس از حمله نیروهای آرژانتینی به جزایر فالکلند، یک قلمرو مورد مناقشه انگلیس در اقیانوس اطلس جنوبی، ناتو به جنگ سال ۱۹۸۲ انگلیس و آرژانتین، نپیوست.

برخی از کارشناسان می گویند وضعیت با چند دهه گذشته تغییر کرده است و وضعیت سیاسی امروز در منطقه هند و اقیانوس آرام ممکن است نیاز به بازنگری داشته باشد.

سی ان ان می گوید: پایگاه‌های نظامی آمریکا در هاوایی می‌توانند نقشی حیاتی در مقابله با حملات احتمالی کره شمالی و همچنین حمایت از هرگونه دفاع احتمالی از تایوان ایفا کنند.

این رسانه آمریکایی می افزاید: چین معتقد است که جزیره دموکراتیک خودگردان بخشی از سرزمین این کشور است با وجود اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است. «شی جین پینگ» رهبر چین، «اتحاد مجدد» با تایوان را بخش مهمی از هدف اصلی خود برای «جوان کردن» کشور تا سال ۲۰۴۹ قرار داده است.

در حالی که رهبران چین گفته‌اند که امیدوارند کنترل جزیره را از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز به دست بگیرند، اما انجام این کار با زور را رد نکرده‌اند - و در سال‌های اخیر نمایش نظامی برای این جزیره را افزایش داده‌اند.

قانون، روابط تایوان واشنگتن را موظف می کند که برای دفاع از جزیره تسلیحات تهیه کند، و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد کرده است که در صورت تهاجم چین، از پرسنل نظامی برای دفاع از آن استفاده کند.

سی ان ان ادامه می دهد: سناریوی ۲۰۲۲ که توسط مرکز امنیت جدید آمریکا اجرا شد حمله چین به تاسیسات فرماندهی و کنترل آمریکا در هاوایی به عنوان بخشی از جنگ آن برای تصرف تایوان را فرض می کرد.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه