هیات های حماس و قطر، قاهره را ترک کردند/توافق نزدیک است؟

کدخبر: ۶۳۹۱۱۶
اقتصادنیوز: شبکه «القاهره الاخباریه» مصر به نقل از یک منبع بلندپایه مصری گزارش داد که هیئت‌های حماس و قطر قاهره را ترک کردند و ظرف ۲ روز آینده برای توافق بر سر مفاد توافق نهایی باز خواهند گشت.
هیات های حماس و قطر، قاهره را ترک کردند/توافق نزدیک است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  هیئت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکایی نیز تا ساعاتی دیگر پایتخت مصر را ترک خواهند کرد.

به گفته همین منبع، رایزنی‌ها تا ۴۸ ساعت آینده ادامه خواهد داشت.

پیشتر منبعی به این کانال خبری گفته بود که پیشرفت در مذاکرات و توافق بر سر محورهای اساسی بین همه طرف‌ها به وجود آمده است.

این منبع گفت: جلسات مذاکره (غیر مستقیم) حماس و اسرائیل با حمایت مصر و با حضور قطری-آمریکایی ادامه دارد.

وی توضیح داد که «هیئت حماس جلساتی با مقامات اطلاعات عمومی مصر قبل از آغاز مذاکرات برگزار کرد».

این منبع اشاره کرد که «تلاش‌های فشرده مصر برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه وجود دارد».

وی همچنین به توافق مصر، آمریکا و قطر درباره ضرورت یافتن فرمولی برای دستیابی فوری به آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه اشاره کرد.

خبر مرتبط
شوک واشنگتن به تل‌آویو/ جان کربی: آمریکا از اسرائیل ناامید شد

اقتصادنیوز: پس از کشتار کاروان آمریکایی آشپزخانه مرکزی جهانی در غزه، مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید گفت ایالات متحده به‌طور فزاینده‌ای از اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه ناامید شده است و انتظار دارد که کابینه تل‌آویو به تعهدات خود برای مقابله با تهدیدات علیه غیرنظامیان در این منطقه عمل کند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به آنجا را بدهد.

در این راستا منابع مصری مطلع از میانجیگری که قاهره با دوحه و واشنگتن برای آتش‌بس در نوار غزه در آن مشارکت دارد، از ورود یک هیئت بلندپایه اسرائیلی به ریاست دیوید بارنیا، رئیس موساد عصر یکشنبه به قاهره خبر دادند و خاطرنشان کردند: این هیئت در این دیدار چشم انداز خود را ارائه کرد.

خبر مرتبط
افشاگری تازه درباره عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از جنوب غزه

اقتصادنیوز: افشاگری روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از افسران ارشد ارتش اشغالگر: عقب‌نشینی ارتش از مواضع جنگی در نوار غزه به دلیل خستگی رزمی بوده نه به نشانه حسن نیت نسبت به مذاکرات مبادله اسرا.

یک منبع مصری که با العربی الجدید صحبت کرد، گفت که هیئت اسرائیلی در بدو ورود با میانجیانی از مصر، قطر و ویلیام برنز، مدیر سیا ملاقات کرد.

این منبع فاش کرد که هیئت حماس در قاهره بار دیگر برای نشست دوم که تا اوایل صبح دوشنبه ادامه دارد، دعوت شد تا با آنها درباره پیشنهادات هیئت اسرائیلی بحث و گفت‌وگو کنند.

هیئت حماس بعدازظهر دیروز یکشنبه با میانجیانی از مصر و قطر پیش از دعوتش به نشست دوم دیدار کرد.

منابع مصری (سطح بالا) پیشنهاد کرده بودند که یک توافق آتش‌بس بشردوستانه و یک آتش‌بس موقت در نوار غزه در روزهای عید فطر برقرار شود. این توافق آتش‌بس اولین مورد از زمان آتش‌بس موقت است که در جریان جنگ جاری بین جناح‌های مقاومت فلسطین و اشغالگران در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ آغاز شد و در ۱ دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید.

این منابع به العربی الجدید افزودند: با حضور هیئت جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا در قاهره، توافق به شدت در حال نزدیک شدن است و این امکان وجود دارد که اعلامیه‌ای از قاهره صادر شود.

منابع مصری اعلام کردند که قاهره تضمین داده است که رئیس موساد اسرائیل در جلساتی که طی ساعات آینده برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

باسم نعیم، یک عضو حماس هم در اظهارات اختصاصی به العربی الجدید گفت: «انتظارات هنوز برای همه گزینه‌ها باز است و امیدواریم شکستی که در طول ۶ ماه بر سر بنیامین نتانیاهو و دولتش وارد شده و فشارهای داخلی و خارجی موجود آنها را به سمت آتش‌بس فراگیر و عقب‌نشینی همه نیروها از داخل نوار غزه سوق دهد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید