برنامه ریز دولت همچنان در کما

کدخبر: ۱۰۰۹۷۳
با وجود اینکه حسن روحانی در اولین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی خبر داده بود، همچنان احیای این سازمان در هاله ای از ابهام است.
برنامه ریز دولت همچنان در کما

به گزارش «اقتصاد نیوز» در سال 1386 شورای عالی اداری  مصوبه‌ کرد که "معاونت نظارت و هماهنگی بر  سیاست‌های اقتصادی و علمی معاون اول رئیس جمهور ، معاونت هماهنگی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهور ، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور  و موسسات وابسته آن ، با تمام وظایف و اختیارات و مسئولیت ها و دارایی و تعهدات و اعتبارات و امکانات و نیروی انسانی ، ادغام و با عنوان دو معاونت به نام‌های معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و  معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهورفعالیت کنند .

 پس از این مصوبه، فرهاد رهبر که تا پیش از این رئیس سازمان برنامه بود، در انتقاد به وضعیت پیش آمده استعفا کرد و انتقادهای زیادی نیز از سوی کارشناسان به این مصوبه مطرح شد.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی وضعیت پیش آمده در حوزه اقتصاد دولت دهم به ویژه تورم بالا، افزایش حجم نقدینگی، حجیم‌تر شدن دولت، بی‌انضباطی پولی و مالی و بسیاری از نابسامانی‌های اقتصادی را مرهون همین تصمیم می‌دانند.

 حسن روحانی در همان روزهایی که در تردید آمدن و نیامدن به عرصه رقابت برای ریاست جمهوری بود ، از احیای سازمانی سخن می‌گفت که به زعم برخی در دولت گذشته مزاحم شمرده می‌شد. به ویژه اینکه پس از حضورش در عرصه رقابتهای اتخاباتی و در مصاحبه‌ای با تلویزیون به احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره  و بسیاری از بی‌انضباطی‌ها را مرهون حذف این سازمان عنوان کرد.

 روحانی پس از اینکه جامه ریاست جمهوری بر تن کرد، قبل از معرفی کابینه، معاونان خود را برگزید و هر دو معاونت " برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور" و " توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور" را به محمد باقر نوبخت سپرد.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، سپردن این دو معاونت به نوبخت نشان از عزم جدی دولت برای احیای سازمان مدیریت تلقی می‌شد. پس از این بود که نوبخت از احیای سازمان در 100 روز اول پس از شکل‌گیری دولت خبر داد.

از سوی دیگر تابستان  سال 92،  مجلس شورای اسلامی هم فوریت تشکیل سازمان مدیریت را تصویب کرد.

 با وجود این، تاکنون نه از فوریت مجلس خبری شد و نه از آن 100 روز دولت. به زعم کارشناسان شاید، پیگیری نکردن احیای سازمان برنامه مربوط به تفسیر مختلف و گاه متضاد دولت و مجلس از این شکل‌دهی داشته باشد.

 در همین حال بار دیگر و پس از استعفای محمدعلی نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود که بحث تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطرح شد. نجفی که در سابقه خود ریاست این سازمان را در دوره اصلاحات داشت، اینبار به پیشنهاد حسن روحانی به سمت مسول کمیته هماهنگی‌های اقتصادی دولت منصوب شد و پس از آغاز به کار ستاد برنامه ششم توسعه، مدیریت ستاد فوق را به عهده گرفت.

 گمانه‌زنی‌ها در باب تشکیل یا بازگشت سازمان برنامه با همان ساختار یا با ساختاری جدید ادامه دارد. به نظر می‌رسد هم محمد باقر نوبخت و هم اهالی سازمان برنامه که امروز در مجلس حضور دارند با تاکید بر این نکته، در اندیشه احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستند؛ اندیشه‌ای که هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

به هر حال سرنوشت این سازمان که نزد بسیاری از کارشناسان مغز  اقتصادی دولت محسوب می‌شود در ابهام فرو رفته و باید دید  در چه زمانی وضعیت این سازمان کاملا شفاف می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید