اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

تحولات پیش‌بینی شده تجار ایرانی از تجارت پساتحریم

کدخبر: ۱۳۳۲۳۰
فعالان بخش خصوصی در آستانه اعلام شدن زمان دقیق اجرای برجام، از تحولاتی می‌گویند که تجارت ایران در دوران پساتحریم در پیش دارد و از رونق تجارت کالاها در این دوران خبر می‌دهند.
تحولات پیش‌بینی شده تجار ایرانی از تجارت پساتحریم

به گزارش اقتصادنیوز، زمان دقیق اجرای برجام به‌زودی فرا می‌رسد. سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه، اخیرا با اعلام این خبر که حدود سه هفته دیگر اجرایی شدن برجام اعلام می‌شود، از نزدیک شدن مرحله اجرایی و برداشته شدن تحریم‌ها خبر داد. با نزدیک شدن به این مرحله، فعالان اقتصادی و از جمله فعالان بخش خصوصی و بازرگانی خود را برای بهره بردن از شرایط تازه آماده می‌کنند. اما این شرایط تازه چه آثاری بر وضعیت تجارت ایران خواهد داشت؟ بازار کدام محصولات در شرایط تازه داغ می‌شود؟

تولید مشترک به جای واردات
محمد امیرزاده، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره وضعیت تجارت ایران در دوران جدید می‌گوید: «فضا که باز شود، رونق صادرات را در پیش خواهیم داشت، اما در زمینه واردات، سیاست ایران همکاری مشترک و تولید مشترک است.» متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

ارز تک نرخی چه تاثیری بر واردات دارد؟
احمد کیمیایی اسدی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره تغییرات تجارت ایران در دوران پساتحریم، با تأکید بر اینکه «وضعیت واردات به وضعیت نرخ ارز بستگی تام دارد»، معتقد است: در این دوران، صادرات محصولاتی افزایش می‌یابد که ما برای تولیدشان توان بالقوه داریم، مواد اولیه آنها از داخل تأمین می‌شود یا نیروی کارگری در تولید آنها نقش بیشتری دارد و در قیمت تمام شده آنها سهم مربوط به نیروی کار یا نیروی انسانی بیشتر است. متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

بازار صادرات پتروشیمی داغ می‌شود
حسین سلیمی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، هم در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، با اشاره به موانعی که در دوران تحریم بر سر راه تجارت ایران بود، مهم‌ترین ظرفیت‌های تجاری ایران در دوران پساتحریم را شرح می‌دهد و از گسترش صادرات محصولات پتروشیمی در این دوران خبر می‌دهد. متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

کمپانی‌های بزرگ آدامس هم به ایران می‌آیند
کاوه زرگران، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، نیز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، می‌گوید: «اغلب مواد اولیه صنایع تبدیلی ما وارداتی است و با توجه به اینکه شرایط بعد از برجام شرایط مناسب‌تری برای واردات مواد اولیه و تولید کالا خواهد بود، طبیعتا تجارت آنها رونق بیشتری خواهد گرفت.» او از همکاری کمپانی‌های بزرگ آدامس با ایران به عنوان یکی از مصداق‌های مشارکت ایران با برندهای بزرگ در دوران پساتحریم نام می‌برد. متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید