امسال دیگر اسناد خزانه جدید منتشر نمی شود

کدخبر: ۱۶۲۱۳۸
یک مقام مسئول در فرابورس با بیان اینکه فرایند پذیرش و عرضه اوراق خزانه اسلامی در دوره زمانی طولانی صورت می‌گیرد، گفت: هیچ اسناد خزانه اسلامی (اخزا) تا پایان سال جاری در فرابورس منتشر و پذیرش نخواهد شد.
امسال دیگر  اسناد خزانه جدید منتشر نمی شود

معاون توسعه بازار فرابورس در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه مطابق با مصوبه سازمان بورس اسناد خزانه اسلامی جدیدی تا پایان سال جاری در فرابورس پذیرش نخواهد شد، عنوان کرد: دولت به تازگی از انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی به حجم 8500 میلیارد تومان برای تسویه بدهی با پیمانکاران در روزهای آینده خبر داده که این موضوع به معنای عرضه یک شبه این اوراق در فرابورس نیست.

رضا غلامعلی پور افزود: فرایند انتشار اسناد خزانه اسلامی مشابه پذیرش و عرضه اوراق مشارکت یا اوراق اجاره نیست که در یک لحظه منتشر و نقدینگی را جذب کند. در فرایند انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی ابتدا حجم انتشار این اوراق از سوی دستگاههای دولتی به پیمانکاران یا بستانکاران آنها اعلام و سپس با فراخوان آنها و بر اساس میزان مطالبات به تدریج اقدام به تخصیص اوراق به پیمانکاران می‌شود.

به گفته وی ورود اسناد خزانه اسلامی به گردانه معاملات بازار سهام به سرعت رخ نمی‌دهد، اما انتشار و پذیرش اوراق مشارکت شاید در یک روز به سرعت صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پس از شناسایی پیمانکاران طلبکار از دستگاههای اجرایی برای تخصیص اسناد خزانه اسلامی اقدام‌های لازم برای اخذ کد بورسی و تکمیل اطلاعات مورد درخواست سازمان بورس باید تکمیل شود، گفت: این فرآیند طولانی همراه با تخصیص های قطره چکانی اعتبارات به پیمانکاران با توجه به زمان مورد نیاز تا تهیه و تکمیل مستندات طبیعی است که یک شبه انجام نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بر اساس مصوبه اخیر سازمان بورس تا شب عید امسال اوراق خزانه اسلامی جدیدی در فرابورس پذیرش نخواهد شد، بنابراین بازار اولیه‌ای برای جذب نقدینگی اوراق خزانه 8500 میلیارد تومانی نخواهیم داشت.

غلامعلی پور افزود: نقش فرابورس تنها ایجاد بستر معاملاتی است و هرگونه تصمیمی در این زمینه با سازمان بورس اوراق بهادار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید