تکلیف سودهای معوق سپرده‌گذاران کاسپین چیست؟

کدخبر: ۱۶۲۱۴۲
در جریان حواشی پیش آمده برای موسسه کاسپین و زیرمجموعه‌های آن، دریافت مبالغ و البته سود مربوط به سپرده مشتریان از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها محسوب می‌شود. این در حالی است که سپرده‌گذاران می‌توانند مطمئن باشند منابع و همچنین سود معوق شده آنها پرداخت خواهد شد اما این موضوع مشروط به افزایش حجم نقدینگی موسسه و ساز و کاری است که هیات مدیره برای آن تعیین خواهد کرد.
تکلیف سودهای معوق سپرده‌گذاران کاسپین چیست؟

به گزارش ایسنا، موسسه کاسپین که چند ماهی از دریافت مجوز آن می‌گذرد با حدود هشت تعاونی زیرمجموعه فعالیت خود را از اسفندماه سال گذشته آغاز کرد. تعاونی‌های فرشتگان، الزهرای مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران زیرمجموعه کاسپین بودند که گردهم آمده و قرار بر این شد تا هیات‌مدیره کاسپین با همکاری سهامداران این تعاونی‌ها امور مربوط به نقل و انتقال دارایی‌ها و سپرده‌گذاران را انجام دهد ولی مدتی است که به دلیل مسائل پیش آمده ناشی از حجم بالای بدهی تعاونی فرشتگان، در کل موسسه کاسپین دچار حواشی شده و سپرده‌گذاران این موسسه و هر یک از زیرمجموعه‌های آن که نگران از آینده اموال خود هستند، برای دریافت به موسسه مراجعه می‌کنند که اغلب نیز با جواب مثبتی برای گرفتن اصل پول و یا سود آن مواجه نمی‌شوند.

این در حالی است که آخرین اخبار دریافتی ایسنا حاکی از آن است که در حال حاضر با توجه به اینکه نقل و انتقال کامل دارایی‌ها و املاک که موسسات زیرمجموعه کاسپین به طور کامل انجام نشده و نقدینگی لازم وجود ندارد، در نتیجه باید برای پرداخت سپرده‌ها و همچنین آنچه که مربوط به نقدینگی می‌شود تا هنگام تامین آن صبر کرد  چون شرایط لازم برای پرداخت وجود ندارد. با این حال این بدان معنا نیست که پرداخت سپرده‌ها و یا سودهای سپرده‌گذاری مشتریان پرداخت نشده و در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. ظاهرا  سودهای معوق با توجه به ساز و کاری که در زمان مشخص از سوی هیات مدیره و بانک مرکزی برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد، پرداخت می‌شود اما باید تا زمان تامین نقدینگی صبور بود.

به هر حال آنچه که موجب نگرانی مشتریان کاسپین و زیرمجموعه‌های آن می‌شود تا حدی نیز طبیعی است و به تجربه شرایطی که برای موسسات مانند ثامن‌الحجج و میزان پیش آمد برمی‌گردد. این دو موسسه غیرمجاز زمانی که برای تعیین تکلیف در اختیار بانک‌ها قرار گرفتند، با توجه به نبود نقدینگی کافی و عدم فعالیت آنها در چارچوب بانک مرکزی عمدتا سود سپرده‌های مشتریانشان از مقطعی ، پرداخت نشده و در مجموع فقط اصل پول آنها طی مراحی تحویل شد.  اما کاسپین موسسه‌ای مجاز است که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت کرده و باید به پرداخت اصل پول و همچنین سود آن در زمانی که با مشکل مواجه شده، پایبند باشد.

سایر خبرها نیز حاکی از آن است که تحویل نقل و انتقال دارایی‌ها و شعب استان تهران تعاونی فرشتگان در تهران به طور کامل انجام شده و از امروز -چهارشنبه- در تمامی استان‌های کشور و به طور موازی ،مسئولان تحویل‌گیرنده شعب کار خود را آغاز کرده و به احتمال فراوان تا پایان هفته امور مربوط به نقل و انتقال دارایی‌های منقول و غیرمنقول فرشتگان به طور کامل به پایان خواهد رسید. این در حالی است که عمده مسائل پیش آمده برای کاسپین از فرشتگان نشأت گرفته و در صورت نقل و انتقال کامل تا حد زیادی از مسیر ساماندهی این تعاونی‌ها انجام خواهد شد. با این حال ارزیابی دارایی‌های فرشتگان و فروش املاک آن مانند سایر تعاونی‌های دیگر باقی مانده که باید در زمان مشخصی تعیین تکلیف و به نقدینگی تبدیل شود.

 از سوی دیگر نقل و انتقال دارایی‌ها و شعب تعاونی‌های امید جلین و کشاورزان مازندران هم باقی مانده ولی در حال انجام است. با این حال این گونه عنوان می‌شود که به احتمال بسیار زیادی تا پایان اسفندماه تمامی امور مربوط به نقل و انتقال دارایی‌ها و اموال منقول و غیرمنقول هشت تعاونی زیرمجموعه کاسپین انجام خواهد شد و به سرعت بعد از آن اقداماتی برای افزایش حجم نقدینگی و رسیدگی به امور سپرده‌گذاران در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید