ترمز رشد صادرات غیرنفتی کشیده شد

کدخبر: ۱۶۲۳۹۲
تازه‌ترین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماهه سال جاری به ۳۸ میلیارد و ۴۹۲ میلیون دلار رسیده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها ۲۱ صدم درصد افزایش داشته است.
ترمز رشد صادرات غیرنفتی کشیده شد

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار جدید گمرک از تجارت خارجی ۱۱ ماهه ایران، میزان صادرات غیرنفتی در این مدت با افزایش ۲۱ صدم درصدی به ۳۸ میلیارد و ۴۹۲ میلیون دلار رسیده و این در حالی است که واردات ایران در همین مدت ۳۸ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار بوده و نسبت به ۱۱ ماهه سال گذشته ۳.۴۷ درصد افزایش را تجربه کرده است.

این در حالی است که صادرات غیرنفتی ایران در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از هشت درصد افزایش یافته بود.

به این ترتیب تراز تجاری ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۵ به مثبت ۷۷ میلیون دلار رسیده و هرچند نشان‌دهنده مثبت بوده تراز تجاری کشور است، اما رقم واردات به صادرات نزدیک شده و در یک قدمی آن قرار دارد.

با این حساب، ارزش دلاری تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماهه سال جاری در مجموع به ۷۶ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۱.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد و به عبارت دیگر تجار ایرانی یک میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار بیشتر از سال گذشته با سایر کشورها تجارت داشته‌اند.

از نظر وزنی نیز در این مدت تشریفات گمرکی ۳۰ میلیون و ۵۰۰۰ تن کالای وارداتی و ۱۱۱ میلیون و ۸۱۲ هزار تن کالای صادراتی در گمرکات سراسر کشور انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳.۹۷ و ۳۲.۴۹ درصد افزایش داشته است.

میعانات گازی در صدر اقلام صادراتی

بر اساس این گزارش، همچنین در این مدت میعانات گازی به شش میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود که ۱۷.۰۷ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است.

گازهای طبیعی مایع‌شده نیز با یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون دلار و سهم ۵.۰۷ درصدی در رتبه بعدی قرار دارد و پس از آن به ترتیب روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با یک میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار و سهم ۳.۵۵ درصدی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و سهم ۲.۸۷ درصدی و پروپان مایع‌شده با یک میلیارد و ۷۷ میلیون دلار و سهم ۲.۸ درصدی قرار دارند.

کالاهای عمده وارداتی

اقلام عمده وارداتی نیز در این مدت به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۸۴۸ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به ارزش ۷۳۰ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به ارزش ۷۰۵ میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی به ارزش ۵۷۲ میلیون دلار بود.

چین بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی

چین همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی حفظ کرده است؛ به طوری که در ۱۱ ماهه سال جاری حجم صادرات غیرنفتی کشورمان به چین به هفت میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۹۱ درصد افزایش داشته است که بهترین رشد در میان دیگر کشورهای عمده خریدار کالای ایرانی را داشته است.

پس از چین، به ترتیب امارات متحده عربی با شش میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار، عراق با پنج میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و ۹۵۸ میلیون دلار و جمهوری کره با دو میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار قرار دارند.

ایران مشتری پر و پا قرص کالاهای چینی

آمار تجارت خارجی کشورمان در این مدت نشان می‌دهد که رتبه‌های اول تا چهارم کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران به ترتیب به کشورهای چین با ۹ میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با پنج میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار، جمهوری کره با سه میلیارد و ۲۷ میلیون دلار و ترکیه با دو میلیارد و ۳۸۹ میلیون دلار اختصاص دارد.

روند واردات ایران از چین ۹ صدم درصد افزایش و به ترتیب کشورهای مذکور ۱۵.۰۲ درصد، ۹.۵۷ درصد و ۱۰.۹۹ درصد کاهش داشته است.

واردات ایران از آلمان نیز در این مدت به دو میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسید و این کشور پنجمین کشور عمده طرف معامله با کشورمان بود که واردات از آن ۳۶.۳ درصد رشد داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید