سربلندی دوباره آخوندی از سوال مجلس / چند هواپیما خریدیم؟ چند فروند وارد شد؟

کدخبر: ۱۷۳۸۶۳
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقادات نماینده مشهد مبنی بر محرمانه بودن قرارداد واردات هواپیما، باز هم جزئیات این قرارداد را فاش نکرد.
سربلندی دوباره آخوندی از سوال مجلس / چند هواپیما خریدیم؟ چند فروند وارد شد؟

به گزارش مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال جواد کریمی قدوسی از وزیر راه و شهرسازی در مورد علت اعلام انعقاد قرارداد با ایرباس برخلاف واقع در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

وزارت راه متن توافق با ایرباس و بوئینگ را به مجلس ارائه نداد

در گزارش کمیسیون عمران آمده است علیرغم گذشت بیش از یک ماه و پیگیری های مکرر کمیسیون، متن توافقات مبادله شده در خرید هواپیما در اختیار کمیسیون عمران قرار نگرفت. چگونگی تعیین تعداد و نوع هواپیماهای مورد نیاز و مطالعات کارشناسی از محورهای مورد سوال آقای قدوسی بود که پاسخ های روشنی مبنی بر وجود و ارائه مطالعات کارشناسی مورد نظر دریافت نگردید و از حیث ضرورت اطلاع و دسترسی به متن توافق و مطالعات کارشناسی و اخذ مجوز مجلس در انعقاد توافقنامه، دغدغه های سوال کننده وارد تشخیص داده شد.

آخوندی: از ۱۲۸ هواپیمای مورد قرارداد ۷ فروند وارد ایران شد

در ابتدای جلسه عباس آخوندی گفت: یکی از صنایعی که در جریان تحریم بیشترین آسیب را دید صنعت هوانوردی بود. ناوگان هوایی ایران بسیار کهنه است. به نظر من یکی از بزرگترین اقدامات دولت یازدهم خرید هواپیما بود. کل تعداد هواپیماهایی که بعد از سال ۲۰۰۰ وارد ایران شده اند، بیش از ۸ فروند نیستند؛ بنابراین نیازمند نوسازی ناوگان هوایی هستیم.

وی اظهار داشت: پس از برجام، سه قرارداد با شرکت های ایرباس، ای تی آر و بوئینگ بسته شد که بر این اساس صد فروند ایرباس، ۲۰ فروند ای تی آر و ۸ فروند بوئینگ وارد کشور شود که تا امروز سه فروند ایرباس و چهار فروند ای تی آر وارد ایران شده است.

در ادامه جواد کریمی قدوسی با بیان اینکه در توافق واردات هواپیما همه چیز محرمانه بود، گفت: چرا نباید نمایندگان از متن این قراردادها که بر اساس آن جمهوری اسلامی باید صد میلیارد دلار پرداخت کند، اطلاع داشته باشند؟ الگوی اقتصادی این قراردادها چیست؟

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: رئیس کمیسیون عمران در نامه ای به پرورش رئیس سازمان هواپیمایی خواستار ارائه متن توافقنامه ها به مجلس شده است که علیرغم گذشت بیش از یک سال هنوز متن این قراردادها به مجلس ارائه نشده است.

عضو کمیسیون امنیت با بیان اینکه همه ما به دنبال نوسازی ناوگان هوایی، ریلی و دریایی کشور هستیم، گفت: باید مشخص شود از چه طریقی اعتبارات مورد نیاز برای این قراردادها تامین می شود.

وی ادامه داد: وزارت راه باید اعلام کند برای واردات ۷ فروند هواپیمایی که اخیرا به ایران داده شده، چه مقدار پول پرداخت کرده اند و از چه محلی این اعتبارات را تامین نموده اند؟ مدل اقتصادی خرید این هواپیماها چه بوده؟ چه توجیه اقتصادی برای خرید این نوع هواپیما وجود داشته است؟

قدوسی گفت: از هواپیماهای ایرباس برای مسیرهای دور استفاده می شود، اما این هواپیماها در ایران در مسیرهای داخلی به کار گرفته شده اند.

وی اظهار داشت: بر اساس این قراردادها، شرکت هما چند روز دیگر با بیش از صد هواپیمای نو وارد ناوگان حمل و نقل می شود. در این شرایط شرکت های خصوصی ورشکسته خواهند شد، چه فکری به حال شرکت های خصوصی شده است؟

قدوسی ادامه داد: دست دوم بودن ایرباس ها توسط یکی از وزرا مورد تایید قرار گرفته است. وزارت راه در مورد مدل و نوع این هواپیماها گزارش دهد.

آخوندی: خردادماه سال ۹۵ گزارش کامل و دقیقی از قرارداد واردات هواپیما به رئیس مجلس ارائه شد

آخوندی در بخش دوم اظهارات خود گفت: در جریان خرید این هواپیماها حتی یک سنت به کسی حق حساب پرداخت نشد. این خرید کلا بدون تعهد دولت صورت گرفت و صرفا با ضمانت شرکت هما قراردادها منعقد شد.

وزیر راه اظهار داشت: دوستان من در دولت می گفتند اگر این قراردادها بدون ضمانت دولت و بانک مرکزی بسته شود، اسم خود را عوض می کنیم.

وی در مورد شفافیت قراردادها نیز اظهار داشت: تمام موارد خرید به ملت ایران اعلام شده است و ملت ایران مرحله به مرحله در جریان پیشرفت کار قرار دارند. اگر چنین کاری را برای ملتی انجام می دادند، ملت از فرد عامل تقدیر می کردند. تعجب می کنم که به جای تقدیر از بنده سوال می کنید.

وزیر راه اظهارات کریمی قدوسی را عامل تشویش اذهان خواند و گفت: در دولت قبل قراردادی برای واردات ۶ هواپیمای ۳۲۰ به قیمت ۵۵ میلیون دلار بسته شد، ما همان هواپیماها را به قیمت ۴۵ میلیون دلار خریداری کردیم.

وی اظهار داشت: در شرایط تحریم هر خریدی ۳۰ درصد حاشیه داشت، اما این خرید بدون کوچکترین حاشیه ای انجام شد.

آخوندی همچنین اعلام کرد: در تاریخ ۹ خرداد ۹۵ گزارش کامل و دقیقی در مورد نوع این قراردادها برای ریاست مجلس ارسال شده است و نسخه ای از این گزارش نیز برای مقام معظم رهبری ارسال شده است.

وی ادامه داد: شورای اقتصاد این قرارداد را تصویب کرده و اجازه خرید داده بود. دستگاه های نظارتی نیز بر این قرارداد نظارت داشتند.

آخوندی گفت: انعقاد قرارداد ایران ایر برای واردات هواپیما موجب شده است که شرکت های خصوصی نیز برای رقابت اقدام به نوسازی ناوگان های خود کنند.

در ادامه جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد گفت: آخوندی از مدیران پرسابقه است، این نوع صحبت ها برای کسانی است که تاکنون به میدان نرفته اند، سوال نماینده برای تشویش نیست، آن کسی که به من اجازه داده سوال کنم قانون است، چرا این گونه صحبت می کنید؟ ظرفیت خود را بالا ببرید.

وی ادامه داد: ماهان چندی قبل دهها فروند هواپیمای دست اول خریداری کرد، اما مثل شما جشن نگرفت و در بوق و کرنا نکرد.

کریمی قدوسی تصریح کرد: ما در توافق ژنو که منجر به برجام شد متعهد شدیم غنی سازی ۲۰ درصد را تعطیل کنیم و در ازای آن ۲ میلیارد دلار از دارایی های ما آزاد شده و ۱۲۰ موتور هواپیما که نیاز به قطعات داشت تعمیر شود، تا زمان بررسی سوال در کمیسیون از ۱۲۰ موتور تنها ۲۰ موتور تعمیر شده بود.

وی افزود: در جایی که شرکت های خصوصی نیز می توانند تولید هواپیما کنند، واردات هواپیما جشن ندارد.

کریمی قدوسی تصریح کرد: شرکت هما شرکت دولتی است، این شرکت حتی پول ندارد که حقوق کارمندان خود را بپردازد، چطور هواپیما خریداری کرده است؟ باید محل تامین این اعتبارات مشخص شود، نباید ۲ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران تبدیل به هواپیما شود.

در پایان کریمی قدوسی اعلام کرد که از پاسخ های وزیر راه قانع نشده است و سوال به رای نمایندگان گذاشته شد. نمایندگان نیز با ۷۸ رای موافق نماینده مشهد، ۱۲۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ رای  اعلام کردند که از پاسخ های وزیر قانع شده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید