نشانه‌های آلودگی به جاسوس‌افزارها

کدخبر: ۱۸۰۲۳۳
جاسوس‌افزارها اگرچه به تخریب اطلاعات کاربر اقدام نمی‌کنند، اما آنها را جمع‌آوری کرده و برای هکرها می‌فرستند. بنابراین لازم است با به‌روز نگه داشتن نرم‌افزارهای امنیتی و سیستم عامل و همچنین باز نکردن لینک‌های مشکوک، از نفوذ آنها جلوگیری شود.
نشانه‌های آلودگی به جاسوس‌افزارها

 

به گزارش ایسنا، جاسوس‌افزار (spyware) مانند ویروس و کرم، نوعی بدافزار است، این نوع بدافزارها دارای ماهیت تخریبی نبوده بلکه تنها اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از روی سیستم رایانه شما و ارسال آن برای نفوذگر می‌کند. درنهایت این اطلاعات برای مقاصد خاص فرستاده می‌شود تا از آنها جهت اهداف تجاری، تبلیغی، نظامی و نظارتی و... استفاده شود.

جاسوس‌افزار می‌تواند حریم خصوصی کاربران را به خطر بیندازد. این بدافزار بدون اجازه کاربر برروی سیستم کامپیوتری وی نصب شده، کنترل آن را از فرد می‌گیرد و پس از اجرا روی رایانه می‌تواند پیام‌های کاربر را خوانده، مکالمات را شنود کرده و وب‌کم را فعال کند و این اطلاعات شخصی را برای یک شخص ثالث می‌فرستد. در گزارشی که در وب‌سایت پلیس فتا آمده، شیوه نفوذ و راه‌های جلوگیری از نفوذ جاسوس‌افزارها و همچنین نحوه مقابله با آنها تشریح شده است.

نشانه‌های آلودگی به جاسوس‌افزارها

کندی در هنگام اجرای برنامه‌ها، مشاهده پیغام خطاهای نامفهوم، فعالیت‌های تایید هویت نشده در اشتراک‌های آنلاین از علائم احتمالی آلودگی به جاسوس‌افزارها هستند.

از آنجایی که جاسوس‌افزار یک برنامه‌ است، برای اجرا شدن به حافظه و پردازنده نیاز دارد و سرعت کامپیوتر را کاهش می‌دهد. همچنین جاسوس‌افزار برای این که به راحتی اطلاعات کاربر را برای شخص ثالث ارسال کند و تنظیمات سیستم کامپیوتری را تغییر دهد، اغلب بدون اطلاع کاربر دیوار آتش و ضدویروس را غیرفعال می‌کند تا به اهداف خود دست یابد.

ظاهر شدن مداوم پنجره‌های پاپ‌آپ نیز از علائم حضور یک جاسوس‌افزار است. بنابراین اگر فرد به صورت مکرر و مداوم با پنجره‌های پاپ آپ مواجه شود، امکان وجود جاسوس‌افزار در سیستم کامپیوتری وی زیاد است. از طرفی بعضی جاسوس افزارها طوری تنظیمات مرورگر را تغییر می‌دهند که برخلاف میل کاربر و بدون توجه به آدرس وارد شده در نوار آدرس و یا نوار جستجو صفحاتی را به وی نشان دهد که در جهت اهداف تبلیغاتی طراحان آن جاسوس‌افزار است.

برای محافظت از سیستم در برابر جاسوس‌افزارها راه‌های گوناگونی وجود دارد، از جمله اینکه باید اطمینان حاصل کنید نرم‌افزار امنیتی و سیستم عامل رایانه شما به‌روز است. زیرا بسیاری از نفوذهای امنیتی به دلیل به‌روز نبودن سیستم‌ها اتفاق می‌افتد. به علاوه لازم است مرورگر خود را به‌روز نگه دارید و آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که در صورت باز شدن صفحه و یا دانلود به شما اطلاع‌رسانی کند.

باید هنگام وب‌گردی محتاط باشید و از کلیک کردن روی لینک‌های مشکوک خودداری کنید. همچنین هرگز رو لینک‌هایی که در ایمیل‌های ناشناس مشاهده می‌کنید، کلیک نکنید. بسیاری از هکرها لینک‌های مخرب را جاسازی می‌کنند و کاربرانی که به این موضوع توجه نداشته باشند، ناخواسته راه را برای هکرها و بدافزارها باز می‌کنند.

از جمله راهکارهای امنیتی دیگر این است که اطمینان حاصل کنید فایروال سیستم شما فعال است، برنامه‌های مورد نیاز خود را از منابع مطمئن دانلود کنید و همچنین وب‌کم رایانه خود را در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید بپوشانید.

در صورت آلوده شدن رایانه چه باید کرد؟

یک نرم‌افزار امنیتی نصب کنید. پس از این که از حذف شدن جاسوس‌افزار مطمئن شدید تمامی رمزهای عبور مربوط به اشتراکات آنلاین خود را تغییر دهید. همچنین با استفاده از نرم‌افزار امنیتی نصب‌شده تمام سیستم خود را اسکن کنید.

در نهایت با توجه به راهی که این بدافزارها همواره برای دسترسی به اطلاعات کاربران در پیش می‌گیرند، اگر اقدامات امنیتی را رعایت نکنید، همچنان احتمال آلودگی به این نوع از بدافزارها وجود دارد. بنابراین از آنجایی که بهترین راه مقابله با آنها پیشگیری است، توصیه می‌شود در آینده بیشتر مواظب باشید و اقدامات ایمنی را بیشتر رعایت کنید.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید