رای قاطع مجلس به وزیر اقتصاد/ با برنامه مسعود کرباسیان آشنا شوید

کدخبر: ۱۸۰۲۸۳
کرباسیان با اخذ 240 موافق، 31 مخالف و 15 رای ممتنع و 2 رای باطله از مجموع 288 رای ماخوذه توانست نظر مجلس را برای تصدی این وزارتخانه با خود همراه کند.
 رای قاطع مجلس به وزیر اقتصاد/ با برنامه مسعود کرباسیان آشنا شوید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم را از سه شنبه گذشته در مجلس شورای اسلامی آغاز کردند و بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در پنج روز و هشت جلسه کاری به اتمام رسید. 

کرباسیان در دولت یازدهم و نیز در دولت اصلاحات معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک ایران بود.

وی در دولت یازدهم توانست پروژه سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی را در این نهاد کلیدی اجرا کند که نتیجه آن رشد درآمدهای دولت از محل شفافیت حقوق گمرکی، کاهش فساد و افزایش سرعت در تجارت خارجی ایران بود.

کرباسیان 61 ساله متولد اصفهان و دارای مدرک دکترای مدیریت بازرگانی است و در چهار دهه گذشته در سمت های اجرایی مختلفی از جمله معاون وزیر صنعت، معاون وزیر نفت، معاون وزیر بازرگانی و معاون وزیر اقتصاد حضور داشته است.

عضویت در شورای پول و اعتبار، شورای عالی بانک ها، ستاد بسیج اقتصادی کشور، ستاد فرعی اقتصادی دولت، مسئول کمیته بررسی عضویت در WTO و ستاد تنظیم بازار داخلی از جمله ستادها و مجامعی است که کرباسیان ایفای نقش کرده است.

وی در این مدت بیش از 12 عنوان کتاب ترجمه و تالیف کرده و بیش از 40 مورد گزارش و مقاله تحقیقی در حوزه های اقتصادی به رشته تحریر درآورده است.

کرباسیان برای تصدی این وزارتخانه 20 اَبَر پروژه را برای بهبود شاخص های کلان اقتصاد طراحی کرده است که می توان به بهبود محیط واقعی کسب و کار و شاخص جهانی آن، طراحی و استقرار ساز و کارهای بهبود شاخص های رقابت پذیری، تنقیح قوانین نهادساز در اقتصاد ایران، اصلاح نظام تامین مالی خارجی، هوشمندسازی نظام مدیریت مالی دولت (خزانه داری الکترونیک)، مولدسازی دارایی های دولت و شرکتهای دولتی، توسعه نظام مالیاتی نوین (گسترش طرح جامع مالیاتی) و توسعه بازار سرمایه و بدهی اشاره کرد.

همچنین ساماندهی سهام عدالت، بهسازی روند خصوصی سازی، طراحی نظام تدبیر اقتصادی، اقتصاد در اتاق شیشه ای، ایجاد نظام رتبه بندی اعتباری اشخاص حقیقی و حقوقی، مدیریت بدهی های دولت، توسعه پایگاه داده جامع اطلاعات اقتصادی-اجتماعی خانوار، مشارکت در احیا و اصلاح نظام بانکی، مشارکت در بازتنظیم نظام بودجه بندی، مشارکت در اصلاح نظام تامین آتیه و صندوق های بازنشستگی، مشارکت در بهسازی صندوق توسعه ملی و رابطه آن با دولت، مشارکت در مدیریت واردات رسمی و غیررسمی از دیگر پروژه های مورد نظر کرباسیان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید