تعرفه ترجیحی، راهکار حضور رقابتی در بازارهای صادراتی

کدخبر: ۱۹۱۴۴۸
رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه مسائل سیاسی مانع ازپیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی است، گفت:باید تا زمان الحاق به این سازمان، خلا حضور دربازارهای صادراتی را با انعقاد تعرفه‌های ترجیحی پر کنیم.

به گزارش ایبِنا از کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی بعدازظهر امروز (سه شنبه) و در جلسه هم اندیشی تشکل های صادراتی حوزه صنایع غذایی با مسئولان وزارت جهاد و صنعت گفت: کشور افغانستان سال گذشته به سازمان جهانی تجارت پیوسته و تعرفه های خود را متعادل با تعرفه های جهانی کرده است؛ بر همین اساس یکی از مشکلاتی که در صادرات رخ داده، آن است که تعرفه های این کشور برای واردات کالاهای ایرانی و ترک، متفاوت است.

وی ایران را بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت توصیف کرد و افزود: کشوری مثل چین زمانی که عضو سازمان جهانی تجارت نبود، این مساله را با انعقاد تعرفه های تجریحی خنثی و میزان حجم تجارت خود را تعدیل کرد؛ پس قبل از اینکه بازارها به روی کالاهای ایرانی بسته شود، باید مشکلات را برطرف کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: در بازارهایی که امروز کالاهای ایرانی در اختیار دارند، متاسفانه رقبا به راحتی در برخی از محصولات کنار می‌زنند که این به ضعف دیپلماسی و عدم وجود رایزنان قوی در بازارهای هدف برمی گردد و باید برای آن چاره اندیشی کرد. لاهوتی ادامه داد: درباره واردات نیز در صورتی که موضوع تولید صادرات محور به عنوان اولویت مطرح باشد، ورود موقت قطعا راهگشا خواهد بود.

رییس کنفدراسیون صادرات یکی از مشکلات پیش روی تجارت خارجی کشور را بالا و پایین کردن تعرفه ها دانست و افزود: صادرکنندگان و واردکنندگان انتظار دارند که امروز اگر کتاب مقررات واردات و صادرات منتشر می شود، حداقل تا یکسال، زمینه هرگونه تغییر تعرفه ای فراهم نباشد، در حالیکه اکنون چنین نیست و این تصمیمات به چشم می خورد.

وی با اشاره به رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه رفع موانع تولید صادرات محور گفت: وزیر جهاد در شروع دولت دوازدهم کارگروهی را تشکیل و اعضایی را برای حضور در آن انتخاب کرد تا موانع صادراتی را در حوزه کشاورزی برطرف نمایند تا صادرات در این حوزه افزایش یابد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: تاکنون چندین جلسه از این کارگروه برگزار شده و امید می رود بتوان با برگزاری این جلسات، در پایان سال ۹۶ و شروع سال ۹۷، خروجی و عملکرد مثبت را مشاهده کرد.

وی در خصوص ورود موقت نیز گفت: جلساتی با گمرک برای ورود موقت برگزار شده، اما هنوز برخی مشکلات به چشم می خورد؛ این در حالی است که در گذشته، صندوق ضمانت صادرات اعلام آمادگی کرده بود که به مشتریان خود، تضمین لازم را برای ورود موقت کالا جهت ارایه به گمرک بدهد ولی متاسفانه گمرک نپذیرفت.

لاهوتی توضیح دادکه در گذشته، شرکت های بیمه خصوصی نیز این ضمانت را صادر می‌کردند، اما به دلایل اختلاف گمرک با یکی از شرکت های بیمه، دیگر به طور کل تضمین شرکت های بیمه در حال حاضر از سوی گمرک پذیرفته نمی شود و بنابراین تا شرایط تضمین مشخص نشده و کار تسهیل نشود، کماکان مشکلات پابرجا خواهد بود.

  •  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید