صالحی: اداره کشور به شکل قبیله ای ناممکن است

کدخبر: ۱۹۳۶۴۸
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه اداره کشور به شکل قبیله ای ناممکن است، گفت: اگر هر کس برای خود یک رای داشته باشد در اینصورت کشور دارای چند رایی خواهد شد. یکی از اصول مهم وحدت فرماندهی است.
 صالحی: اداره کشور به شکل قبیله ای ناممکن است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،«علی اکبر صالحی» شامگاه دوشنبه در جشنواره ملی تولید کنندگان و مدیران جوان که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شده بود، افزود: 38 سال است که این گونه انتقادها وارد می شود و هنوز هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برای اداره امور باید دارای قوانین متقن، راهگشا و دارای انسجام باشیم ،ادامه داد: وقتی که حادثه ای رخ می دهد مردم شتابان برای کمک اقدام می کنند با وجود اینکه در چنین شرایطی نیاز به وحدت فرماندهی داریم اما می خواهیم قبیله ای عمل کنیم.

صالحی با یادآوری اینکه 54 سال پیش به کشور ترکیه سفر کرده بود، گفت: در آن زمان ترکیه به هیچوجه مثل امروز نبود به طوری که حتی در آن دوران باور نمی کردم یک کشور باشد.

وی با یادآوری دوران نخست وزیری «تورگوت اوزال» در کشور ترکیه گفت: یکی از اقدامات ارزشمند او بررسی وضع قوانین بود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: چرخ را که نباید از نو اختراع کرد و چه خوب است که ما از تجارب موفق دنیا یاد بگیریم که آنها چه مسیری را طی کردند.

صالحی ادامه داد: چرا باید راهی که کشورها رفتند و به نتایج خوبی هم رسیدند را نادیده بگیریم، اوزال در کل، قوانین ترکیه را بر اساس قوانین اروپا بازنگری کرد.

صالحی همچنین با اشاره به مقوله علم گفت: تا زمانی که علم را به عنوان مقوله هزینه بر بجای مولد نگاه کنیم مشکل خواهیم داشت.

وی با اشاره به جوایز نوبل علمی در جهان یادآور شد: فکر کنم تاکنون یکهزار نفر در جهان توانسته اند چهره جهان را تغییر دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:در بودجه ٩7 معادل ٤٠٠ میلیون دلار برای سرمایه گذاری برای آزمایشگاه های کشور سرمایه گذاری می شود.

صالحی با بیان اینکه بدون علم نمی توان سرمایه گذاری کرد، گفت : تکنولوژی کوانتومی در چهار عرصه بشدت می تازد، اتحادیه اروپا در سال ٢٠١٥ نقشه راه تکنولوژی کوانتومی خود را تدوین کرد.

وی ادامه داد :در مخابرات،محاسبات سلامت و حس گرها دارند کار می کنند اگر امروز کاری نکنیم بیست سال دیگر دنیا به گونه ای دیگر خواهد بود و شاید دیگر نتوان بدون تکنولوژی کوانتومی زندگی کرد.برخی از محاسبات با کامپیوترهای امروزی مدتها زمان نیاز دارد در حالیکه تکنولوژی کوانتومی در چند ثانیه می تواند محاسبه را انجام دهد.

صالحی با اشاره به خلاقیت و نواوری گفت:باید دست از کارخانه داری برداریم .هم اکنون شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها بخوبی عمل می کنند و توانسته اند مخاطبان بسیاری را جذب کنند.

وی با اشاره به گام های بزرگی که در سال های اخیر برداشته شده است، گفت: زمانی تنها ما سه هزار مگاوات برق تولید می کردیم، اما هم اکنون تولید برق به 54هزار مگاوت رسیده است و 250هزار کیلومتر خط لوله های اصلی و فرعی گاز در کشور داریم؛ البته توقع ما بیش از این بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد:گردش مالی استارت آپها 30هزار میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی است.

وی با انتقاد به مدرک گرایی گفت: متاسفانه مدرک در حال حاضر بیشتر نمایشی شده است . توانمندی ذاتی انسان ها نادیده گرفته می شود در حالیکه افرادی هستند که دارای مدرک دکتری هستند اما حتی قادر نیستند یک پاراگراف مطلب بنویسند.

صالحی با اشاره به «مایکل فارادی» دانشمند قرن هجدهم گفت: فارادی حتی دیپلم هم نداشت اما توانست چنین تاثیر گذار در عرصه علم شود.

به گفته وی، آیا اکنون می توانیم در ایران چنین انسانی را ببینیم که بدون مدرک دانشگاهی اینچنین تاثیر گذار باشند.

صالحی یادآور شد: باید به جوانان بگوییم که دیگر نمی توانند از طریق استخدام دولتی شغلی بیابند.

وی گفت: هر وقت به مهمانی و یا مجلس عروسی و عزا می روم عده ای از من درخواست می کنند که برای فرزندشان شغلی بیابم و زمانی که به آنها می گویم می تواند برود مناطق جنوبی کشور برای کار آنها، امتناع می کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برای ارتقا کار باید فرهنگ سازی کرد ، مشکل امروز ما ادراک و استنباط است، همچنین باید خوب گوش داد و به درک درستی رسید تا بتوان مسیر را مشخص کرد.

صالحی در پایان گفت: اگر امروز بهوش نباشیم در برابر قضاوت تاریخ محکوم خواهیم شد

در پایان این مراسم از مدیران جوان توانمند در حوزوه صنعت کشور تقدیر شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید