مقدسی: 30 کارخانه تولید شیر خشک داریم و خودکفا شده ایم / نیازی به واردات نداریم

کدخبر: ۲۴۲۳۵۷
اقتصاد نیوز: مدیرکل مرکز بهبود تولیدات دامی گفت: صنایع لبنی را باید در کل زنجیره حمایت کنیم و نباید برای راضی نگه داشتن مشتری ، دامدار متضرر شود.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباسی مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت تولید شیر در کشور گفت: در سال 96 حدود 10 میلیون و 200 هزار تن شیر در کشور تولید شده که در سال 97 به 10 میلیون و 700 هزار تن افزایش یافته و  11.7 درصد رشد داشته است.

وی گفت: در دو ماه اخیر اتفاقی نیفتاده که به باعث کاهش تولید شیر شده باشد.

عباسی افزود: کارخانجات تا دو ماه پیش شیر را پس می زدند و نمی دانیم در این دو ماه برای شیر چه اتفاقی افتاده است، شیر محصولی فاسد شدنی است و به محض تولید باید به کارخانجات شیر خشک یا محصولات لبنی تحویل شود.  

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی گفت: محاسبات نشان می دهد که نهاده های دامی حدود ده درصد بهای تمام شده شیر را تشکیل می دهد.

عباسی گفت: با واردات نباید به صنایع لبنی و شیرخشک آسیب بزنیم و باید به سود منطقی  در همه بخش ها قانع باشیم و نباید دامدار متضرر شود.  

وی افزود: پیش از انقلاب مصرف سرانه 50 کیلو بود و الان 100 کیلو است.

این مقام مسئول تاکید کرد:باید صنایع لبنی را در زنجیره حمایت کنیم و چرا دامدار باید متضرر شود و راضی نگه داشتن مشتری از جیب دامدار باشد و فشار به تولید کننده نیاید.

بر اساس این گزارش مقدسی رییس انجمن صنفی گاوداران در ادامه تصریح کرد: تولید شیر از یک ماه پیش 8 میلیون و دویست هزار تن به 7 و نیم میلیون تن رسیده است .کارخانجات لبنی تا دو ماه پیش مستقیم شیر را می خریدند ولی الان کارخانجات شیر خشک از گاوداران مستقیم شیر را می خرند و کارخانجات لبنی از این چرخه حذف شدند و اظهار می کنند شیر کم شده است.

وی ادامه داد:عدد 25 درصدی واردات شیر ، عدد بزرگی است و 2 میلیون تن می شود ، مگر چه اتفاقی افتاده که این قدر کاهش تولید داشته باشیم. 

مقدسی افزود: الان ما 30 کارخانه تولید شیر خشک داریم و خودکفا شده ایم و سالانه 150 تن شیر خشک تولید می شود. 

رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان این که نباید فرافکنی کنیم افزود: ما در 4 ماه  اول 31 میلیون دلار صادرات شیر خشک داشته ایم و نیازی به واردات نیست اما می خواهند برای واردات ارز 4200 تومان بگیرند و تعرفه واردات را به 6 درصد کاهش دهند که ما مخالفیم برای این که ما به اندازه کافی شیر و شیر خشک تولید می کنیم.

وی گفت :در سال گذشته طبق مصوبه دولت ، شیر به قیمت 1440 تومان بود ولی حداکثر قیمت پرداختی حدود 1200 تومان بود و در سال 1395 شیر گاودار را پس زدند و شیر روی دست دامدار ماند و دولت مجبور به خرید تضمینی شد در کنار این کاهش ها پرداخت پول با فواصل چند ماهه صورت گرفت و با حمایت دولت 200 میلیارد تومان مشوق های صادراتی پرداخت شد و بازارهای روسیه  و دیگر کشورها به دست آمد.

مقدسی تصریح کرد:سال گذشته 30 هزار و پانصد تن صادرات داشتیم و تمام این مشکلات به افزایش نرخ ارز بر می گردد و با این افزایش صادرات جذاب شده است  و در سال جدید نرخ جدید 1570 تعیین شد ولی قیمت ما 1750 بود ولی وزیر صمت نرخ 1570 را اعمال و ابلاغ کردند و رابطه دامدار با صنایع شیر خشک مستقیم شد.

وی ادامه داد:امسال 31 میلیون دلار صادرات شیر خشک داشتیم ولی در سال حمایت از کالای ایرانی تمام تلاش ها برای آزاد کردن  واردات  شیر خشک و دریافت ارز دولتی است ولی ما به اندازه کافی شیر داریم.

بر اساس این گزارش کلامی مدیر کل تنظیم بازار وزارت صنعت در ادامه اظهار داشت:  باید بپذیریم که محصولات لبنی برای سبد مصرف کالا اهمیت دارد ؛ قیمت شیر در ابتدای سال با بهای تمام شده 1570 تومان اعلام شد ولی دامداران 1750 تومان را مد نظر داشتند .

وی ادامه داد:اکنون یک کیلو شیرخشک بین 1 تا 2 دلار در بازار جهانی محاسبه می شود و اگر بپذیریم صادرات شیر خشک با دلار آزاد در بازار جهانی محاسبه شود شیر ما تا 3500 تومان افزایش داشته ولی مصرف کننده آیا توان خرید این مبلغ را دارد و صادر کننده باید مابه التفاوت صادرات را به دولت برگرداند.

مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: از هر 11.5 کیلو شیر یک کیلوگرم شیرخشک و یک کیلو گرم خامه 40 درصد چربی به دست می آید که مجموعا بهای تمام شده یک کیلو شیر خشک حدود 8 هزار تومان می شود اما الان حدود 19 هزار تومان است، چرا به بهای واقعی تمام شده کالا توجه نمی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه