معاون وزیر خارجه دستاوردهای اقتصادی برجام را تشریح کرد

پیام قاطع برجامی برای ترامپ

کدخبر: ۱۵۸۶۰۳
عباس عراقچی دیپلمات برجسته و عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای در آستانه یک ساله شدن اجرای برجام گزارشی از دستاوردهای برجام ارائه کرد. اما مهمتر از آن پیام روشنی بود که برای دولتمردان جدید آمریکا و دونالد ترامپ فرستاد. عراقچی باز شدن دوباره برجام و هرگونه مذاکره در مورد آن را قویا رد کرد.
پیام قاطع برجامی برای ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز ، یک‌سال پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 موسوم به «برجام»، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در نشستی خبری به  ارائه گزارش از آخرین دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه کمیسیون مشترک و احتمال برگزاری مذاکرات بیشتر با آمریکایی‌ها بیان کرد: «ما جز در بعضی از مسائل فنی اجرای برجام مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداریم و مذاکرات با آمریکا مدت‌ها است متوقف شده است.» او افزود: «اگر جایی مساله‌ای مربوط به اجرای برجام و مباحثی مثل مبادلات بانکی وجود داشته باشد را پیگیری می‌کنیم ولی بیش از این درخصوص هیچ موضوعی حتی درباره برجام مذاکره نداریم.» عراقچی درخصوص احتمال عدم اجرای تعهدات آمریکا در دولت جدید ادامه داد: «اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم بگیرد برجام را کنار بگذارد، تصمیم خودش است ولی پای تبعات آن هم باید بایستد؛ ما مذاکره مجددی نمی‌کنیم و نخواهیم کرد.»

او افزود: «برجام خاتمه یافته است و اگر ترامپ تصمیم بگیرد برجام را پاره کند، انتخاب ایشان است و عکس‌العمل ما روشن است و همان‌طور که گفته‌ایم اگر آنها برجام را پاره کنند، این سمت هم آن را آتش خواهد زد.» رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرد: هیچ مذاکره مجددی در کار نخواهد بود و برجام به هیچ‌وجه باز نخواهد بود. معاون وزیر امور خارجه درپاسخ به این سوال که آیا ما با دولت بعدی آمریکا تماسی نخواهیم داشت، گفت: «من به‌عنوان عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌گویم که مذاکرات هسته‌ای با آمریکا تمام شده است و بیشتر از این مذاکره‌ای نداریم. در حوزه اجرا ممکن است در سطح فنی مذاکراتی انجام شود، ولی مذاکرات سیاسی تمام شده است.

سیدعباس عراقچی در بخش دیگری از نشست خبری خود با خبرنگاران درخصوص بحث تحریم‌ها در اجرای برجام گفت: «آنچه از برجام توقع می‌رفت این است که موانعی را که بر اثر تحریم‌ها بر سر راه اقتصاد ایران بود، بردارد و آیا این تحریم‌ها برداشته شده است؟ امروز می‌توان به این سوال پاسخ مثبت داد که موانع بر سر راه اقتصاد برداشته شده است.»

عراقچی با طرح این سوال که گفته می‌شود آیا برداشته شدن موانع، اثرات خود را در اقتصاد ایران نشان داده است، گفت: «این موضوع کم و بیش بسته به همت دستگاه‌های متصدی بوده است و اینکه آیا اثرات گشایش‌ها در پیشرفت اقتصادی آشکار است موضوعی است که فراتر از برجام است.» این مقام ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای اضافه کرد: «یکی از مثال‌ها برای این مساله این بود که برجام باید موانع خرید هواپیما را بردارد و این کار صورت گرفته است. امروز مانعی برای خرید هواپیما نداریم. حال اینکه دولت کم خریده یا نخریده یا از کدام شرکت باید خریداری کند، به سیاست‌های دولت مربوط است.» عراقچی افزود: «در برجام قرار بود موانع صادرات نفت برداشته شود و امروز شاهد آن هستیم که موانع صادرات نفت برداشته شده است و حال اینکه صادرات کم یا زیاد صورت می‌گیرد، بحث دیگری است.»

عراقچی با بیان اینکه هیچ فردی نباید گشایش‌هایی را که در اثر برجام ایجاد شده ناشی از لطف فردی یا کشوری از خارج بداند، گفت: « اینها امتیازاتی بود که در اجرای برجام، مذاکره‌کنندگان مجبور شدند به کشور ما بدهند و بعد از آن تلاش کردند بهره‌برداری‌های ایران را در اجرای برجام به حداقل برسانند اما ما نگذاشتیم و از حقوق خود دفاع کردیم.» او تاکید کرد: «امروز هیچ نهاد و دستگاهی در کشور نیست که گزارش کند مانعی بر سر راه اجرای برجام وجود دارد که باید توسط برجام برداشته شود ولی برداشته نشده است.» 

او با ارائه گزارشی از وضعیت حوزه تحریم‌ها ابراز کرد: «تحریم‌ها در سه حوزه کلیدی از جمله انرژی، حمل‌ونقل و بانکی و پولی وارد شده بود. اگرچه در سایر حوزه‌ها نیز تحریم‌هایی وجود داشت، اما کم اثر بود و ورود غربی‌ها و شورای امنیت عمدتا به این سه حوزه متمرکز شده بود.»

معاون وزیر امور خارجه به حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: «با قاطعیت اعلام می‌کنم که در این حوزه اوضاع به حال عادی بازگشته است و تولید نفت در سطح مطلوبی است. فروش نفت که قبل از اجرای برجام متوسط یک میلیون بشکه بود و قرار بود به صفر برسد امروز به دو و نیم میلیون بشکه رسیده است.» 

عراقچی به حوزه حمل‌ونقل نیز اشاره کرد و گفت: «یکی از کلیدی ترین حوزه‌ها این حوزه بود و به رغم عملکرد خوبی که کشتیرانی کشورمان در دوره تحریم‌ها داشت، امروز بدون هیچ مشکلی برنامه‌های خود را به پیش می‌برد. در حال حاضر مشکل بیمه، پرچم، رتبه‌بندی بین‌المللی، دسترسی به بنادر خارجی و دسترسی کشتی‌های خارجی به بنادر جمهوری اسلامی ایران حل شده است. مشکل بیمه شرکت ملی نفت‌کش نیز حل شده است و با فشار به آمریکایی‌ها و دریافت مجوزها مشکل بیمه نفت‌کش‌ها حل شده و الان بالای یک میلیارد دلار بیمه نفت‌کش‌ها در حال انجام است.»

سیدعباس عراقچی در ادامه با اشاره به حوزه بانکی و مالی نیز ابراز کرد: «در این حوزه شرایط بانک‌ها به حالت عادی بازنگشته است که علت‌های متعددی دارد که هیچ یک از آنها به موضوع برجام مربوط نیست.» معاون وزیر امور خارجه با اشاره به تحریم‌های اولیه آمریکا گفت: «این تحریم‌ها بعد از پیروزی انقلاب و حادثه گروگانگیری از سوی آمریکا وضع شد و ربطی به برجام ندارد و مساله مذاکرات در برجام صرفا هسته‌ای بود.» عراقچی گفت: «تحریم‌های اولیه به کشور ما اجازه استفاده از دلار را در مسائل اقتصادی نمی‌دهد و همین موضوع مشکلاتی را با بسیاری از کشورها که مبادلات اقتصادی با دلار دارند، ایجاد می‌کند.»

عراقچی با بیان اینکه همه پول‌های بانک مرکزی در اختیار این بانک است، اضافه کرد: «در گزارش امروز (یکشنبه) که به مجلس ارائه دادیم، در یک‌سال گذشته بالای 80 هزار ال سی و حواله بانکی و حواله‌های مختلف را بانک مرکزی جابه‌جا کرده است که مبلغی بالغ بر26 میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد سیستم کار می‌کند و مانع برجامی وجود ندارد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید