در پی رشد چشمگیر سودآوری شرکت‌های پالایشی در پاییز بررسی شد

رمزگشایی از پازل «پالایشی» در بازار سهام

کدخبر: ۱۶۲۲۱۶
نمادهای پالایشی طی روزهای اخیر آخرین پیش‌بینی سال مالی 95 را با تعدیل قابل توجه سودآوری به بازار ارائه داده‌اند. این نکته در نگاه اول مثبت است، زیرا سهامداران این گروه‌ها در سال‌های اخیر پس از ریزش قیمت‌ نفت و البته سیاست‌ نرخ‌گذاری با ریزش شدید سودآوری مواجه شده بودند.
رمزگشایی از پازل «پالایشی» در بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، در این خصوص پیش‌بینی سود هر سهم «شبندر» بر اساس عملکرد 9 ماه نسبت پیش‌بینی بر اساس عملکرد 6 ماهه رشد 106 درصدی را تجربه کرده است. پالایش نفت تهران در حالتی مشابه با رشد 83 درصدی سود خالص در این مدت مواجه شده است. رشد درآمد این شرکت‌ها به جهش حاشیه سود ناخالص این شرکت‌ها در پاییز نسبت به نیمه نخست سال مرتبط است.

با وجود اثر مثبت رشد سودآوری این شرکت‌ها در نگاه بازار و همچنین کاهش نسبت قیمت به درآمد اما بررسی صورت‌های مالی این دو پالایشگاه بر اساس رشد نرخ نفت و همچنین نرخ فروش محصولات در عملکرد 9 ماهه نسبت به عملکرد 6 ماهه و شاید مهم‌تر از آن مقایسه این دو پالایشگاه‌ با یکدیگر کاملا به روند مبهم این شرکت‌ها اشاره دارد.

گرچه در شرایط کنونی این موضوع برای بازار ممکن است اهمیتی نداشته باشد و سهام این شرکت‌ها بازگشایی شوند و با رشد نیز مواجه شوند، اما باید به این موضوع اشاره کرد همان‌طور که با دلایل نامشخص سودآوری شرکت‌های پالایشی در پاییز جهش یافته است ممکن است در عملکردهای فصلی بعدی ریزش کند. نکته دیگری که در این میان وجود دارد اثر سوء نرخ‌گذاری‌های کنونی و صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی بر رفتار سهامداران است.

در این میان رفتار سلیقه‌ای شرکت ملی پالایش فرآورده‌های نفتی در قبال پالایشگاه‌های مختلف نیز بر اساس صورت‌های مالی اخیر این شرکت‌ها مشخص است. زمانی که بازار نسبت به این موضوع که کیفیت محصول یک پالایشگاه از دیگری بهتر است اما نرخ فروش محصول کمتر است به این رفتار سلیقه‌ای اشاره دارد. این موارد همگی از ابهامات موجود در گروه پالایشی است که به نظر می‌رسد عمده مشکلات نیز از مرجع نرخ‌گذاری نشات می‌گیرد، زیرا مدیران شرکت‌های پالایشی در قسمت بازاریابی محصولات اصلی تاکنون فعالیتی نداشته و تنها بر اساس نرخ‌های اعلامی خریدار انحصاری خود یعنی شرکت ملی پالایش و پخش عملکرد خود را منتشر کرده‌اند.

گسترده شدن حاشیه سود پالایشی‌ها

دلیل اصلی رشد سودآوری به رشد بیشتر نرخ فرآورده‌ها در مقایسه با مواد اولیه (نفت) بازمی‌گردد (در پاییز نسبت به نیمه نخست سال). بر این اساس نرخ فروش هر لیتر بنزین و نفت‌گاز «شبندر» در پاییز نسبت به نیمه نخست سال به ترتیب رشد 12 و 20 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی‌ است که قیمت هر لیتر نفت فروخته‌شده به این شرکت تنها 9 درصد رشد داشته است.

به‌طور کلی میانگین ساده تغییرات نرخ محصولات در پاییز نسبت به نیمه نخست سال 19 درصد است. بر این اساس رشد کمتر قیمت نفت در مقایسه با محصولات باعث شده که شاهد رشد قابل توجه حاشیه ناویژه این شرکت در پاییز باشیم. در حالی‌که حاشیه سود ناخالص پالایش نفت بندرعباس در نیمه نخست سال تنها 4 درصد بوده است در سه‌ماه سوم سال با رشد 7 واحد درصدی، حاشیه سود ناخالص این شرکت به بیش از 13 درصد افزایش یافته است. رشد حاشیه سود ناخالص در «شتران» نیز محسوس است.

در پالایش نفت تهران هر لیتر بنزین و نفت‌گاز در پاییز نسبت به 6 ماه نخست سال به ترتیب رشد 18 و 14 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که قیمت نفت در این مدت مشابه با «شبندر» تنها رشد 9 درصدی را تجربه کرده است. به‌طور کلی نرخ محصولات «شتران» نیز در پاییز نسبت به نیمه نخست سال با رشد 13 درصدی مواجه شده است. این موضوع باعث شده که حاشیه سود ناخالص «شتران» نیز در 6 ماه نخست از 4 درصد به 9 درصد در عملکرد پاییز افزایش یابد.

دست و دلبازی «نفتی»‌ها در پاییز

در حالی‌که در سال‌های گذشته شرکت‌های پالایشی نسبت به پایین بودن نرخ اعلامی پالایش و پخش ابراز نارضایتی می‌کردند به نظر می‌رسد این بار پالایش و پخش در اعلام نرخ‌ها بخشنده‌تر بوده است. در این خصوص اختلاف نسبت قیمت فرآورده‌های اصلی به قیمت نفت در دوره 6 ماهه در مقایسه با پاییز گرچه اندک است اما همین مقدار اندک روی مبالغ بالای فروش این شرکت‌ها و همچنین با توجه به سرمایه کم شرکت سود هر سهم را دستخوش تغییرات فراوانی کرده است.

در این خصوص برای پالایش نفت بندرعباس محصولی مانند نفت کوره که طی سال‌های اخیر در قیمت پایین‌تری از نفت به فروش رسیده است در پاییز 5 درصد بالاتر از قیمت نفت به فروش رفته است (نرخ هر لیتر نفت کوره در مقایسه با هر لیتر نفت). برای دو محصول این پالایشگاه نیز شاهد افزایش حاشیه سود محصولات در مقایسه نفت به‌عنوان بخش اصلی بهای تمام‌شده هستیم. در این خصوص هر لیتر بنزین که در دوره 6 ماهه 27 درصد بیشتر از قیمت هر لیتر نفت به فروش رسیده بود، در پاییز این اختلاف به 30 درصد افزایش یافته است. این موضوع درخصوص نفت‌گاز محسوس‌تر است.

هر لیتر نفت‌گاز در پاییز 42 درصد بیشتر از هر لیتر نفت (ماده اولیه) نرخ‌گذاری شده است در حالی‌که این اختلاف در دوره 6 ماهه نخست سال به 30 درصد می‌رسید.درباره پالایش نفت تهران نیز در حالی‌که قیمت هر لیتر بنزین و نفت‌گاز در عملکرد 6 ماهه به ترتیب 24 و 32 درصد از قیمت هر لیتر نفت فروخته‌شده به این پالایشگاه بیشتر بود، این اختلاف برای دو محصول مزبور به ترتیب به 33 و 37 درصد رسیده است. رشد هرچند اندک فاصله قیمتی فرآورده‌ها با قیمت نفت خریداری‌شده ازسوی شرکت‌های پالایشی علاوه بر تغییر سیاست مرجع نرخ‌گذاری اشاره دارد حاکی از اثر قابل توجهی است که سود این شرکت‌ها از سیاست‌ نرخ‌گذار می‌پذیرند.

عامل سردرگمی سهامداران پالایشی

اثر محسوس تغییرات هر چند اندک نرخ خرید مواد اولیه (نفت بعضا تا 98 درصد بهای تمام‌شده شرکت‌های پالایشی را به خود اختصاص می‌دهند) و همچنین نرخ فروش محصولات برای شرکت‌های پالایشی کاملا مشهود است. در این خصوص بر اساس عملکرد 9 ماه نخست سال جاری در صورتی‌که سیاست‌گذار به‌طور میانگین یک درصد نرخ‌های محصولات را کمتر از نرخ‌های کنونی تغییر دهد باید در انتظار افت 8 تومانی سود هر سهم «شبندر» و همچنین افت 5/ 5 تومانی هر سهم «شتران» بود. برای نفت خام فروخته‌شده به شرکت‌های پالایشی نیز این موضوع کاملا صادق است، در این خصوص با رشد یک درصدی نرخ اعلامی نفت به پالایشگاه‌ها، سود هر سهم «شبندر» و «شتران» به ترتیب افت نزدیک به 7 و 5 تومانی را تجربه می‌کنند.

این سوال مطرح می‌شود که صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی برای 9 ماه نخست سال منتشر شده است و نیاز به نگرانی در این خصوص نیست. اما باید به این موضوع توجه داشت که پالایشی‌ها طی سال‌های گذشته بارها چنین تغییراتی را تجربه کرده‌اند. حال اینکه حتی صورت‌های مالی حسابرسی‌شده نیز بعضا با تغییر نرخ مواجه شده است. بر این اساس به نظر می‌رسد آنچه مرجع نرخ‌گذاری شرکت‌های پالایشی به آن بی‌توجه است اثر تصمیمات آنها بر سرمایه‌ سهامداران است. اندکی تغییر در نرخ به‌عنوان اهرم قوی سودآوری شرکت‌های پالایشی می‌تواند تغییری عجیب در صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی ایجاد کند و قیمت سهم را با نوسانات شدیدی مواجه کند. حال اینکه این موضوع بارها عنوان شده و شرکت‌ پالایش و پخش و شرکت ملی نفت همچنان بی‌توجه به آن بر اساس تصمیمات لحظه‌ای نرخ‌ها را تغییر داده و بعضا نحوه نرخ‌گذاری را تغییر می‌دهند در این میان سهامداران شرکت‌ها بیشترین زیان را می‌بینند.

رفتار سلیقه‌ای مراجع نفتی با پالایشگاه‌ها

نکته‌ دیگری باید به آن توجه شود نحوه نرخ‌گذاری محصولات شرکت‌های پالایشی مختلف است. در این خصوص برای محصولی مانند نفت‌گاز که کیفیت تولیدی پالایش نفت تهران بالاتر بوده و نفت‌گاز با استاندارد یورو 4 را تولید می‌کند به‌طور طبیعی باید از نرخ محصولات پالایش نفت بندرعباس بیشتر باشد. این موضوع در دوره‌های پیشین وجود داشته است. در این خصوص نرخ هر لیتر نفت‌گاز «شتران» در سال مالی 94 بر اساس صورت‌های حسابرسی‌شده 9 درصد بیشتر از نرخ این محصول در «شبندر» بوده است. در شرایط کنونی این نرخ به‌طور عجیبی تغییر کرده است. در پاییز نرخ هر لیتر نفت‌گاز خریداری‌شده از پالایشگاه نفت تهران 2 درصد کمتر از نرخ این محصول در پالایش نفت بندرعباس است.

البته حالت عکس این موضوع برای محصولات این دو شرکت مانند بنزین نیز مشاهده می‌شود که قیمت بنزین پالایش نفت تهران از قیمت بنزین بندرعباس بیشتر شده است؛ در حالی‌که در سال گذشته این نرخ کمتر بوده است. در شرایطی که تغییری در کیفیت محصولات تاکنون ایجاد نشده است این موضوع قابل درک نیست. این موضوع به رفتار سلیقه‌ای و بر اساس صلاحدید پالایش و پخش اشاره دارد. در نتیجه احتمال هر‌گونه تغییر منفی یا مثبت بعدی در صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی غیرقابل پیش‌بینی است.

گزارش از سلیمان کرمی

 

1092424_c0ec1ae1-47be-4f36-ad41-462d53b6b6df

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید