قابلیت دریافت سهم قابل توجهی از حمل و نقل دریایی را داریم

کدخبر: ۲۳۷۲۸۵
اقتصادنیوز: مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه ایران کارنامه قابل قبولی در حفاظت از محیط‌زیست دریایی دارد؛ گفت: ایران می‌تواند سهم قابل توجهی از بازار بین المللی حمل و نقل دریایی را به خود اختصاص دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، محمد راستاد در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه ۷۰ سال از تصویب کنوانسیون تأسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی سپری شد، اظهار کرد: طی این ۷۰ سال همواره شاهد ارتقای کیفیت و بهبود صنعت کشتیرانی بوده‌ایم. هر حادثه بزرگی که منجر به بروز خسارات مالی و جانی یا ایجاد آلودگی‌های نفتی در دریاها شده، ضرورتی برای تدوین مقررات جدید و اصلاح مقررات جاری مرتبط با ایمنی در دریا و حفاظت از محیط‌زیست دریایی فراهم کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر IMO (سازمان بین المللی دریانوردی) طی این ۷۰ سال این‌چنین نقش‌آفرینی نمی‌کرد، جهان شاهد فجایع و حوادثی بزرگ در دریاها بود. دو کنوانسیون بین‌المللی مهم یعنی ایمنی جان اشخاص در دریا و جلوگیری از آلودگی توسط کشتی‌ها را می‌توان دو بازوی اصلی تأمین‌کننده اهداف نهایی IMO یعنی کشتیرانی ایمن‌تر و دریاهای پاکیزه‌تر قلمداد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اولین کشورهایی که به عضویت IMO درآمده، همواره متعهد به پیروی از قوانین و مقررات دریایی تصویب شده در IMO بوده است، گفت: ما با دارا بودن سواحل طولانی، بنادر تجاری متعدد و ناوگانی که از نظر ظرفیت جزو ۲۰ کشور اول جهان محسوب می‌شود، کارنامه قابل قبولی در تأمین ایمنی و حفاظت از محیط‌زیست دریایی داشته‌ایم.

راستاد افزود: کشتی‌های ایرانی از نظر مطابقت با استانداردها، حداقل نواقص را داشته و در تفاهمنامه‌های مختلف منطقه‌ای، کنترل و بازرسی ایمنی کشتی‌ها در لیست سفید قرار دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: دریانوردان ما از جمله دریانوردان متبحر جهان محسوب می‌شوند که طی سال‌های طولانی فعالیت در صنعت کشتیرانی مدرن، حداقل سوانح مرتبط با ایمنی و زیست‌محیطی را به ثبت رسانده‌اند.

وی گفت: از نظر ایفای نقش در تدوین یا اصلاح مقررات دریایی مصوب IMO، به اذعان بسیاری از صاحبنظران بین‌المللی با حضور فعال و مؤثر متخصصان دریایی کشور در کمیته‌های اصلی، فرعی و کارگروه‌های مختلف IMO، ما جزو کشورهای بسیار تأثیرگذار و فعال محسوب می‌شویم.

راستاد تأکید کرد: همه تلاش ما فراهم کردن زمینه رشد فزاینده نقش کشور در عرصه حمل و نقل دریایی جهان است. مطمئناً با ظرفیت‌های موجود و فراهم کردن زمینه‌های لازم، می‌توان انتظار داشت که ایران بتواند سهم قابل توجهی از بازار حمل و نقل دریایی جهان را به خود اختصاص دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی