مسترکارت ایرانی از سوی بانک های اروپایی تضمین می شود

صدور چراغ خاموش مستر کارت در بانک های خصوصی

کدخبر: ۱۶۳۹۰۹
صدور مسترکارت و ویزا کارت که مشهورترین کارت های اعتباری بین المللی به حساب می آیند در ایران از مدت ها قبل مطرح بود. هر چند اجرایی شدن کامل کارت اعتباری بین المللی با مشخصاتی که در سطح جهان معمول است ، در ایران نیازمند انجام اصطلاحاتی در نظام بانکی و همچنین ارتباط کامل با شبکه بانکی جهانی است، اما ظاهرا برخی بانک ها این کار را آغاز کرده اند.
صدور چراغ خاموش مستر کارت در بانک های خصوصی

خبرگزاری مهر در این خصوص گزارش داد که برخی بانک های خصوصی عملیات صدور مسترکارت ها را آغاز کرده و مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعب آنها، درخواست خود را ارایه کنند؛حداقل مبلغ این مستر کارت ها ۱۰۰ یورو و سقف عام آن۳۰۰۰ هزار یورو است.

موضوع صدور مسترکارت و ویزاکارت زمان زیادی است که انتظار گشایشی را می کشد که البته انتظار می رفت بعد از برجام و مذاکراتی که در سطوح مقامات ارشد بانکی کشور با سایر کشورهای دنیا صورت گرفت، خیلی زودتر از اینها به سرانجام برسد.

موضوع هر چه که بود بعد از وقوع تحریم ها، اجازه فعالیت جدی این شرکتهای بین المللی در حوزه بانکی کاملا متوقف شد و حتی برخی افرادی که پیش از تحریم، مبالغی را در مسترکارتها و ویزاکارتهای خود داشتند، موجودی‌شان از سوی شرکت های آمریکایی، بلوکه شد و افراد اجازه دسترسی به آنها را نداشتند.  

بعد از رفع تحریم ها و امضای برجام، بسیاری انتظار این را داشتند که پای مسترکارت و ویزاکارت به عرصه بانکداری ایران باز شود و به راحتی، موافقت مورد نیاز برای صدور این کارتهای ارزی بین المللی در سیستم بانکی ایران صورت گیرد. اما این طور نشد و اکنون که بیش از یکسال از امضای برجام می گذرد، هنوز صدور این کارتهای ارزی در شبکه بانکی میسر نیست؛ چراکه پایه این کارتها آمریکایی است و تا به حال آمریکا اجازه نداده که روابط بانکی ایران با شرکتهای صادرکننده این کارتها، راه سهل‌تری را در پیش گیرد.

اما اکنون، خبرهای غیررسمی از گوشه و کنار حکایت از همکاری برخی بانکهای خصوصی ایران با بانکهای اروپایی دارد که بر مبنای آن، بتوان مسترکارت و ویزاکارت را برای ایرانی ها، صادر کرد. بر این اساس، بانکهای خارجی مبالغ واریز شده به مسترکارت ها را تضمین کرده‌اند تا اگر آمریکایی ها باز هم قصد بلوکه کردن مبالغ موجود در این کارتها را داشته باشند، دارنده کارت زیان نکند.

در این راستا یک مقام مسئول در سیستم بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از آغاز رایزنی بانکهای خصوصی برای صدور مسترکارت با بانکهای اروپایی خبر داد و گفت: برای اینکه پایه این کارتها آمریکایی است و هر لحظه ممکن است بلوکه شوند، مذاکراتی با بانکهای اروپایی صورت گرفته تا بتوان از ضمانتنامه های بانکی آنها برای مشتریان و متقاضیان ایرانی مسترکارت استفاده کرد.

وی که می‌خواهد نامش ذکر نشود،  می‌افزاید: پشت این کارتها ضمانت نامه ای از بانک خارجی قرار می گیرد که پشتوانه مبالغ مسترکارت می شود؛ بنابراین بانک خارجی، ضمانت سپرده ها را صورت می دهد و بر اساس آن ضمانت نامه، کار صدور کارتها شروع می شود.

این مدیر بانکی خاطرنشان می‌کند: اگرچه آمریکا مجوزی برای صدور مستقیم مسترکارت از سوی شرکت مربوطه نمی‌دهد ولی برای ایران هم خیلی سختگیری هم نمی‌کند و آنها هم می‌خواهند کارتهای خود را به فروش برسانند و ایران هم بازار بسیار بکری است.

وی ادامه می‌دهد: حداقل مبلغ این کارتها یکصد یورو و حداکثر سه هزار یورو است و البته چند بانک شروع به صدور این کارتها کرده اند که خصوصی هستند. در این میان اگر فردی متقاضی رقم بیشتر از سه هزار یورو برای واریز در کارت خود باشد، برای اینکه مسائلی همچون پولشویی رخ ندهد، حتما باید اداره بین الملل بانکها هماهنگ کرده و مجوز مربوطه را دریافت نماید. اما قابلیت واریز ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار یورو هم به کارت وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید