از خوف و رجا در بازار سرمایه تا بی محلی بازار به چک

کدخبر: ۱۵۴۳۵۵
بررسی روزهای امیدوارکننده پیش روی سهامداران،افزایش چک برگشتی و اختلال در مبادلات بازار از جمله مهمترین اخبار اقتصادی در هفته ای که گذشت، بود.

به گزارش خبرنگار بورس، بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش ارزش چک و بی‌اعتبار شدن آن در بازار یکی از مهم ترین موضوعات اقتصادی بود که باشگاه خبرنگاران در هفته گذشته به آن پرداخت. این  معضل افزایش میزان مبادلات نقدی در کشور را به همراه داشته و سبب بی‌اعتباری چک در بازار  شده است که این امر بی‌اعتمادی مردم به شرایط اقتصادی را به دنبال دارد از این رو می بایست راهکارهای مناسبی برای مقابله با این نابسامانی اجرایی شود تا اقتصاد کشور از این معضل رهایی یابد.کارشناسان معتقدند که ریشه چک‌های برگشتی با افزایش حجم نقدینگی کشور و گسترش مبادلات بانکی گره خورده است که  البته این امر با  کسادی بازار و رکود اقتصاد نیز مرتبط است.

اما وضعیت بازار بورس تهران هم موضوع دیگری بود که به آن پرداخته شد، کارشناسان در این خصوص معتقدند بازار سرمایه بعد از سپری کردن دوران سخت از سیر نزولی خارج شده و وارد یک روند صعودی بلند مدت شده است، روندی که بین دو تا سه سال به طول می انجامد.

براین اساس بازار سرمایه از روزهای منفی بازار که از دی ماه 92 آغاز شده بود فاصله گرفته روزهایی که در  یک سیر نزولی و در یک بازه دوساله شاخص را از محدوده 90 هزار واحد به 60 هزار واحد رساند.اما این حرکت صعودی بورس پس از چند سال چقدر سودآوری سهامداران را به طور مستمر تضمین خواهد کرد و آیا این بازار به عنوان بازتابی از اقتصاد کل کشور، رونق از دست رفته خود را باز خواهد یافت؟موضوع گزارشی بود که در هفته ای که گذشت به آن پرداخته شد.

اما در هفته گذشته بانک مرکزی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هفت ماهه سال 1395 رونمایی کرد بطوریکه میزان پرداخت تسهیلات به بخش‌های اقتصادی مبلغ 2784.4 هزار میلیارد ریال اعلام شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مبلغ 923.3 هزار میلیارد ریال (معادل 49.6 درصد) افزایش داشته است.
 

جزییات اخبار اقتصادی در بخش بورس،بانک و بیمه را در لینک های ذیل دنبال کنید.
 
چک بی محل بلای جان اقتصاد/راهکار مهار چک برگشتی چیست؟
افزایش چک برگشتی، مبادلات بازار را مختل می کند و بی‌اعتمادی مردم به شرایط اقتصادی کشور را به دنبال دارد.
 
اعطای بیش از 278 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های اقتصادی
تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هفت ماهه سال 1395 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 2784.4 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مبلغ 923.3 هزار میلیارد ریال (معادل 49.6 درصد) افزایش داشته است.

روزهای امیدوارکننده پیش روی سهامداران است؟
این روزها بازار سرمایه کشور تحت تاثیر تحولات اقتصادی برون‌مرزی و درون‌مرزی توانسته چشم انداز جدیدی را پیش روی سهامداران و کارشناسان این حوزه ایجاد کند.
 
 
لزوم تقویت کانال بانکی برای کاهش ریسک تجارت بین ایران و افغانستان
 
رییس کل بانک مرکزی در دیدار با همتای افغانستانی خود گفت: ما به دنبال گسترش روابط کارگزاری بین بانک های دو کشور با هدف کاهش ریسک تجارت هستیم.
 
اما و اگرهای راه اندازی صندوق طلا
یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:برای راه اندازی این صندوق ابتدا باید ضریب اطمینان عمومی را ارتقا دهیم.
 
سخن از نقدینگی بدون توجه به اندازه اقتصاد ثمری ندارد

رئیس کل بانک مرکزی گفت:حجم نقدینگی از متغیرهای اقتصاد است که همه پیچیدگی‌های اقتصاد را به تنهایی نشان دهد و سخن گفتن از بزرگی آن بدون توجه به اندازه اقتصاد ثمری ندارد.

گلوگاه راه های مفسده خیز بازار سرمایه بسته می شود

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس از شناسایی گلوگاه‌های مفسده‌خیز در بازار اوراق بهادار خبر داد و گفت: با توجه به رویکرد جدید اقدامات لازم در دست برنامه‌ریزی و ابلاغ به بخش های مختلف بازار است.

 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید