این خبر لحظه به لحظه به روز می شود

پوشش زنده مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی

کدخبر: ۱۵۸۱۱۷
مراسم تشییع پیکر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز - سه شنبه - در دانشگاه تهران آغاز شد. تمامی خیابان های اطراف دانشگاه تهران مملو از جمعیتی است که برای حضور در مراسم تشییع و وداع با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی عازم دانشگاه هستند. قرار است حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نماز میت را بر پیکر یار امام و رهبری اقامه کنند. آیت الله هاشمی رفسنجانی شامگاه یکشنبه در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیک گفت.
پوشش زنده مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی

13:35 : پیکر یار دیرین امام ، رهبری و انقلاب با بدرقه پرشور مردم، در جوار مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی آرام گرفت.

1156640_bc84457d-0327-4fa4-b598-2b68063acaab

 

13:30 : سیدحسن خمینی، محمد هاشمی، جواد ظریف، علی لاریجانی ، محمدرضا عارف و محسن هاشمی برای دفن پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد ضریح مطهر امام خمینی (ره) شدند.

 

13:27 : پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی برای خاکسپاری در جوار مرقد امام راحل وارد ضریح حرم امام خمینی(ره) شده و تا دقایقی دیگر پس از خاکسپاری، در خانه ابدی، آرام خواهد گرفت.

674285_281

 

13:20 : در هنگام ورود پیکر آیت الله هاشمی بر دوش مردم به مرقد مطهر امام خمینی (ره) مارش نظامی نواخته شد.

655982_990

 

13:15 : برخی منابع جمعیت حاضر در تشییع پیکر آیت الله هاشمی را بیش از 3 میلیون نفر برآورد کرده اند.

rr

 

13:08 : پیکر آیت الله هاشمی در داخل ضریح حرم امام خمینی (ره) تدفین خواهد شد.

 

13:03 : پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از تشییع باشکوه از دانشگاه تهران به خیابان انقلاب و سپس به سمت خیابان حافظ، دقایقی پیش وارد حرم مطهر امام خمینی(ره) شد.

 

13:00 : بر اثر فشار حاصل از انبوهی جمعیت، بخشی از نرده ها خیابان انقلاب شکسته شد.

655968_580

 

12:54 : علی لاریجانی، محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، حسن قاضی زاده هاشمی، آیت الله امجد، آیت الله امامی کاشانی، آیت الله مقتدایی، علی اکبر صالحی، محمدرضا عارف، حسین فریدون، مرتضی بانک، حجت الاسلام سید محمود دعایی و ... از جمله شخصیت ها و مسئولانی هستند که تاکنون خود را به حرم مطهر امام(ره) رسانده اند.

 

12:49 : مراسم خاکسپاری پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی که همزمان با مراسم تشییع یار دیرین انقلاب، امام و رهبری در حرم مطهر امام خمینی(ره) آغاز شده است با حضور جمع کثیری از مردم در حال برگزاری است. در این مراسم حاضران پس از استماع زیارت آل یاسین که توسط نوه برادر آیت الله هاشمی قرائت شد به اقامه نماز ظهر و عصر پرداختند و هم اکنون نیز در حال استماع کلمات نورانی آیات کلام الله مجید هستند.

 

12:46 : به دلیل ازدحام جمعیت در مسیر تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی، بخش هایی از خیابان انقلاب روی نقشه ترافیک تهران به حالت مسدود درآمد.

map

 

12:18 : همزمان با نیمه افراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران در سفارت خانه ها و نمایندگی های سیاسی ایران در خارج از کشور، سفرا و مقامات دیپلماتیک با حضور در این مراکز و امضای دفتر یادبود به شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی ادای احترام کردند.

 

12:15 : سیل جمعیت در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی.

655966_865

 

12:12 : مجتبی شاکری، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران ، از بررسی نامگذاری خیابانی به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داد.

 

11:52 : باتوجه به پخش تصاویر محدوده چهارراه ولیعصر از شبکه های خبری ، ظاهرا به دلیل ازدحام جمعیت ، هنوز خودرو حامل پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به این محدوده نرسیده است.

 

11:48 : قرائت زیارت آلِ یاسین توسط کمیل هاشمی نوه برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر امام خمینی (ره)

655956_441

 

11:46 : مراسم رسمی تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دقایقی پیش در صحن حرم مطهر امام خمینی آغاز شد. البته پیکر آیت الله هاشمی هنوز در حال تشییع در محدوده خیابان انقلاب و حافظ است.

 

11:45 : عزاداران با در دست داشتن پوسترهایی با مضامین «مظهر استقامت و صبر و مرد فرداها» و «به خدا می سپارمت»، در طول مسیر حضور دارند.

 

11:41 : ازدحام جمعیت در خیابان انقلاب به اندازه ای است که خودروی حامل پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از گذشت یک ساعت و نیم هنوز از دانشگاه تهران به چهارراه کالج نرسیده است.

 

11:25 : ازدحام جمعیت و ابراز احساسات مردم به حدی است که خودرو حامل پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی هنوز نتوانسته از دانشگاه تهران فاصله زیادی بگیرد.

 

11:22 : هنوز تصاویر هوایی از تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی از شبکه های صدا و سیما پخش نشده است.

 

11:20 : تا این لحظه آیت الله صانعی، سیدحسن خمینی و عمار حکیم برای شرکت در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام مطهر امام خمینی (ره) حضور یافتند.

 

11:17 : تقاطع خیابان انقلاب - حافظ (چهارراه کالج) مملو از جمعیت است. همچنین جمعیت در محدوده چهارراه ولیعصر به حدی زیاد است که خیابان ولیعصر مملو از جمعیت شده است.

 

11:14 : خودروی حامل تابوت و پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از خروج از محل اقامه نماز با سرعت بسیار پایین به طرف پل حافظ در حال حرکت است و سیل جمعیت آن را مشایعت می کنند.

 

11:12 : بسیاری از مردم برای رسیدن به مراسم خاکسپاری از طریق مترو و اوتوبوس های مستقر در خیابان انقلاب، محل برگزاری مراسم تشییع را به سمت حرم مطهر امام خمینی (ره) ترک می کنند.

 

11:00 : مردم با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون «بدرود امیرکبیر»، «خداحافظ پیر اعتدال»، «هاشمی زنده است تا نهضت زنده است»، «سفر به خیر رفیق دیرین» و «به خدا می سپارمت» به خیل جمعیت می پیوندند.

 

10:55: جمعیت حاضر در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) هر لحظه در حال افزایش یافتن است.

haram1

10:51 : به گفته محسن هاشمی ، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی ، از مسیر خیابان حافظ تا میدان راه آهن تا آنجایی که ترافیک اجازه بدهد، مراسم تشییع ادامه خواهد یافت.

 

10:49 : ساکنان خیابان های اطراف دانشگاه تهران و خیابان انقلاب و برخی از مردم در بالکن ها وپشت بام های ساختمان های اطراف دانشگاه تهران برای دیدن مراسم تشییع حضور یافته اند.

 

10:47 :-  هاشمی هاشمی راهت ادامه دارد و  روحانی، تسلیت تسلیت ، از جمله شعارهایی است که در این مراسم دوستداران رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام سر می‌دهند.

 

10:45 : تعداد قابل توجهی آمبولانس در اطراف خیابان های دانشگاه تهران برای امدادرسانی به مردم در صورت ضرورت مستقر شده اند.

 

10:44 : علاوه بر خیابان انقلاب و محدوده درب اصلی دانشگاه تهران ،مردم در محدوده خیابان قدس و طالقانی و از سمت در شرقی دانشگاه اجتماع کرده اند. این اجتماع ، طیف های مختلف مردم را نشان می دهد.

 

10:41 : همزمان با مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی جمع کثیری از مردم انقلابی برای شرکت در مراسم تدفین یار دیرین امام و رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) حضور پیدا کرده اند.

 

10:38 : شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی نیز در زیر نویس خبر فوری خود اعلام کرد: مردم زیادی برای تشییع پیکر (آیت الله) هاشمی رفسنجانی سیاستمدار اعتدالگرا در مراسم حاضر شده اند.

 

10:31: خودرو حامل پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به سختی در میان ازدحام جمعیت حرکت می کند.

 

10:26: ایرنا گزارش داد  شبکه های تلویزیونی غربی از نخستین ساعت آغاز مراسم تشییع پیکر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دیرین امام و رهبری در دانشگاه تهران شروع به پخش زنده بخش هایی از این مراسم کرده اند. فرانس 24 ، یورونیوز و بی بی سی جهانی (انگلیسی) از جمله این شبکه ها هستند.

 

10:20 : پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از اقامه نماز بر روی دستان مردم در حال تشییع است تا ساعاتی دیگر در حرم مطهر امام راحل(ره) به خاک سپرده شود.

 

10:17 : تصویری از خانه ابدی آیت الله هاشمی رفسنجانی

655889_594

10:16 :  مهدی و یاسر هاشمی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان جمعیت حضور یافتند و مردم به ابراز همدردی با آنها پرداختند.

 

10:14 : همزمان در حرم مطهر حضرت امام امام خمینی(ره)  ، مقدمات استقبال و خاکسپاری پیکر آیت الله هاشمی از صبح امروز در جریان است.

 

10:13 : مسیر درب جنوب (اصلی) دانشگاه  تهران مسدود شده و نیروی انتظامی مردم را از خیابان وصال به درب شمال هدایت می کند.

10:12 : پس از اقامه نماز، رهبر معظم انقلاب با حضور در کنار پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی با یاردیرین خود وداع کردند.

655928_720

 

10:11 : با پایان یافتن نماز میت ، پیکر آیت الله رفسنجانی به سمت بیرون مصلی دانشگاه تهران حرکت داده شد.

 

10:09 : namaz

10:04 : اقامه نماز میت به امامت حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری ، آغاز شد.

10:02 : به دلیل ازدحام جمعیت در خیابان های اطراف دانشگاه تهران، امکان ورود به مصلای دانشگاه نیست و مردم در خیابان های پیرامونی، منتظر نماز و تشییع پیکر آیت الله هاشمی هستند.

 

9:58 : تا دقایقی دیگر نماز میت به امامت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بر پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی اقامه می شود.

 

9:55 : مراسم اقامه نماز، تشییع و خاک‌سپاری پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران، رادیو تهران، رادیو جوان و رادیو فرهنگ پخش می شود.

 

9:54 : رؤسای قوای سه‌گانه و مسئولان و شخصیت‌های لشکری و کشوری نیز در این مراسم حضور دارند.

 

9:51 : شرکت کنندگان در این مراسم تصاویری از آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنار امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری در دست دارند. همچنین اقشار مختلف مردم دست نوشته هایی از بیانات رهبر کبیر انقلاب و حضرت آیت الله خامنه ای به همراه دارند که از جمله آن می توان به «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است» ، «آیت الله هاشمی مظهر استقامت و صبر مرد فرداها» اشاره کرد.

 

9:49 : مردم در صف های طولانی در مقابل درب های ورودی دانشگاه تهران ایستاده اند و لحظه به لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می شود.

 

9:48 : از آنجا که به دلیل محدودیت ترافیکی خیابان های منتهی به محل برگزاری آیین تشییع از بامداد امروز (سه شنبه) بسته شده است، مرد و زن و پیر و جوان خودروهای خود را در خیابان های اطراف پارک کرده و پیاده عازم دانشگاه تهران شده اند.

 

9:47 : پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی حدود یک ساعت پیش از آغاز مراسم وارد دانشگاه تهران شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید