حقیقتی درباره کیت جاسوسی گوشی‌های سامسونگ

کدخبر: ۱۶۱۱۴۴
شخصی با ارائه ویدیویی که در آن برچسب روی باتری گوشی گلکسی را بداشته ادعا کرد که کیت زیر آن یک ابزار جاسوسی برای ارسال اطلاعات کاربران است که سامسونگ آن را روی بعضی از گوشی‌های خود نصب کرده است.

به گزارش کلیک، چند روز پیش  که این ویدیو در  گروه‌های تلگرام  انتشار پیدا کرد، بعضی از کاربران که حتی خود را  اهل دنیای فناوری می دانند، فریب خورده و مطالب گفته شده در ویدیو را باور کردند.

ماجرای این ویدیو از این قرار است که، شخصی برچسب روی بعضی از گوشی‌های گلکسی را برمیدارد و با برداشتن کیت زیر آن مدعی است که این ابزاری جاسوسی برای ارسال اطلاعات کاربران می‌باشد که در بعضی از گوشی‌ها نصب شده. این شخص در این ویدیو حتی نمی‌تواند نام گلکسی را به درستی تلفظ کند. این مسئله به سرعت در شبکه های مجازی گسترش یافت تا جایی که بعضی از کاربران اقدام به برداشتن این کیت از گوشی خود نموده و یا حتی به مراکز ارائه دهنده ی خدمات گوشی های هوشمند مراجعه کرده و مبلغی پول برای بازکردن کیت جاسوسی گوشی خود پرداخت کرده اند. با این اقدامات این کاربران تنها در حال نابود کردن کیت NFC گوشی بودند.

 

این کیت به اصطلاح جاسوی در حقیقت کیت NFC دستگاه تلفن همراه است که در باتری گوشی تعبیه گردیده، این کیت صرفا در باتری گوشی‌هایی که دارای این ویژگی مجهز باشند، وجود دارد.

NFC  مخفف کلمه Near Field Communication بوده و همان طور که از اسم آن می توان متوجه شده، مجموعه‌ای از استانداردهای مخابرات بی سیم در فاصله‌های بسته و کوتاه است. گوشی‌های هوشمند و  گجت‌هایی که قابلیت NFC را دارند به سادگی می توانند اطلاعات را بین خود جابه‌جا کنند. اِن‌اف‌سی و (RFID (Radio Frequency Identification بعضی وقت‌ها به جای یکدیگر به کار برده می شوند. اما در واقع NFC نسخه جدید‌تری نسب به RFID است. امواج RFID برد بیشتری دارند بطور مثال هنگام عبور از عوارضی اتوبان با استفاده از این تکنولوژی شماره دستگاه پردازنده خودکار عوارض شما خوانده خواهد شد.

اما برد ارتباطی NFC حدود ۱۰ سانتیمتر است. این مسئله اِن‌اف‌سی را برای کاربرد‌های حساسی از قبیل استفاده از کارت اعتباری و یا ورود به اماکن امنیتی بسیار کارآمد می کند، NFC امکان برقراری ارتباط دو طرفه را نیز دارد اما RFID یک تکنولوژی خواندن صرفا یک طرفه است. انتقال عکس و کانکت‌ها بین دو دستگاه رایج ترین کارایی NFC می باشد.

 

متاسفانه بعضی از هموطنان ما فریب این شایعات را خورده و اقدام به انهدام کیت NFC گوشی خود نموده اند. اگر این کاربران یک جستجوی ساده در اینترنت کرده بودند و یا حتی نوشته روی باتری گوشی را خوانده بودند، اقدام به آسیب رساندن به گوشی نمی‌کردند.

از آنجا که فاصله‌ها در دنیای امروز به کمک وسایل ارتباط جمعی بسیار کم شده، یک خبر و یا شایعه به سرعت نور در کل جهان منتشر خواهد شد. در چنین دنیای ارتباطاتی باید حساب شده عمل کرد تا دست مایه اخبار و شایعات بی پایه و اساس نشویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی