اعلام حمایت ترامپ از بندِ «دفاع متقابل» در منشور ناتو

کدخبر: ۱۷۱۳۱۵
رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از «بند ۵» منشور ناتو که از تمام اعضای این ائتلاف نظامی می خواهد برای دفاع از یکدیگر در برابر هرگونه تهاجم آماده باشند، حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» چندین هفته پس از بحث و جدل لفظی با شرکای واشنگتن در «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) و خودداری از اعلام مجدد حمایت آمریکا از این پیمان، روز جمعه به صراحت حمایت خود را از بندی از منشور ناتو اعلام کرد که تمامی اعضا را به آمادگی برای دفاع از یکدیگر در برابر تهاجمات ملزم می نماید.

ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با «کلائوس یوهانیس» همتای رومانیایی خود اظهار داشت که وی از بند ۵ منشور ناتو که تمام اعضای این ائتلاف را به دفاع از یکدیگر در صورت مواجهه با تهاجم خارجی ملزم می نماید، حمایت می کند.  

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا در دیدار ماه گذشته خود از مقر فرماندهی ناتو در پایتخت بلژیک، به صورت معناداری از اعلام حمایت آمریکا از این بخش مهم منشور ناتو سرباز زد. وی حتی در سخنرانی خود از اعضای ناتو خواست تا سهم بیشتری برای جبران هزینه های دفاعی این ائتلاف بپردازند.

یک مقام بلندپایه کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که آمریکا با پذیرش شروط این منشور، در واقع از بند ۵ حمایت می کند.

گفتنی است که عدم بیان شفاف موضع ترامپ در خصوص بند ۵ منشور ناتو سبب شد که متحدان آمریکا در این ائتلاف نظامی با تردیدهای جدی روبرو شوند و در نتیجه، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا وادار شد که بر حمایت صریح واشنگتن از این منشور تأکید نماید.

اما در نهایت ترامپ روز جمعه در خصوص تعهد آمریکا به بند ۵ منشور ناتو گفت: «بله من کاملاً به بند ۵ منشور ناتو متعهد و پایبند هستم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۰ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید