کنایه وزارت امور خارجه به «سواد» وزیر خارجه آمریکا

کدخبر: ۱۷۱۹۰۹
روزنامه آفتاب یزد نوشت : بهرام قاسم، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در پاسخ به خبرنگاری در ارتباط با استفاده وزیر امور خارجه آمریکا از واژه جعلی به جای خلیج‌فارس، گفت: با توجه به سابقه نفتی آقای تیلرسون و حضور در منطقه خلیج فارس به‌نظر می‌رسد که وی باید با نام واقعی این منطقه آشنا باشد و در حالت خوشبینانه می‌توان تصور کرد که شاید ایشان در این ارتباط اشتباه کرده‌اند.
کنایه وزارت امور خارجه به «سواد» وزیر خارجه آمریکا

البته حالت بدبینانه این است که ایشان تاریخ و جغرافیا را نمی‌شناسد و در این چارچوب به ایشان توصیه می‌کنیم در کنار مطالعات نفتی به موضوع تاریخ و جغرافیا نیز بپردازند و حتی اگر نمی‌توانند به تاریخ مراجعه کنند، می‌توانند به اسناد قرون اخیر در مورد این منطقه که در کنگره، وزارت خارجه این کشور، همچنین مرکز آرشیو اسناد وزارت خارجه دیگر کشورها از جمله کشورهای غربی وجود دارد مراجعه کنند. لازم است ایشان با مرور این اسناد با واقعیت‌های تاریخی بیشتر آشنا شود.

قاسمی گفت: فکر نمی‌کنم که با دلار، نفت و مسائل این چنین بتوان تاریخ، تمدن و جغرافیا را خرید یا تغییر داد یا اینکه یک ملت بی‌فرهنگ را فرهنگ‌دار کرد یا برعکس آن.

وی با توصیه به وزیر خارجه آمریکا که در این ارتباط مطالعات و توجه بیشتری داشته باشد، ادامه داد: ما در حالت خوشبینانه فکر می‌کنیم که ایشان اشتباه کردند و باید در آینده درکلام خود در این ارتباط توجه بیشتری داشته باشند و بدانند ملت ایران نسبت به این نام حساس است و برایش مهم است دقیق و کامل بیان شود

اظهارات شبهه‌برانگیز سعودی‌ها

خبرنگاری در این نشست مطبوعاتی از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که با توجه به انتشار برخی مباحث مبنی بر احتمال دخالت عربستان در ترورهای اخیر ایران نمی‌خواهد از ریاض شکایت کند، چراکه در همین چارچوب پیش از این برخی از مقامات عربستانی گفته بودند که ایران را باید به میدان جنگ تبدیل کنیم که وی در پاسخ گفت: قبل از حوادث تلخ تهران شاهد برخی از اظهارات سخیف و مداخله‌جویانانه مقامات سعودی بودیم که این موضوع تاحدود زیادی شبهه‌برانگیز است.

وی ادامه داد: حوادث تهران و مسائل مرتبط با آن توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در حال بررسی است و به هر نتیجه و جمع‌بندی که در این ارتباط دست پیدا کنند به اطلاع افکارعمومی خواهند رساند که مثلا این حوادث از چه مبدائی ریشه گرفته و داستان آن چه بوده است. باید منتظر بررسی‌ها و جمع‌بندی‌های آنها باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از جریان پول حقیقی در بازار سهام؛

      اقتصادنیوز: در هفته اخیر و همزمان با تداوم ریزش شاخص کل بورس تهران، روند خروج سرمایه از بورس تهران نیز ادامه داشت.

    کارگزاری مفید