آغاز رایزنی های کابینه پاستور در بهارستان / ابقای زنگنه و ظریف قطعی است

کدخبر: ۱۷۲۸۳۱
روزنامه شرق نوشت : نمایندگان فراکسیون امید مجلس دو ماه مانده به تعیین نهایی کابینه جدید حسن روحانی، لابی‌ها و رایزنی‌های‌شان را با دولت آغاز کرده‌اند.
آغاز رایزنی های کابینه پاستور در بهارستان / ابقای زنگنه و ظریف قطعی است

توصیه‌ نمایندگان مجلس به حسن روحانی این است که وزرایی در کابینه نگذارد که بعدتر نه تنها همسوی دولت نباشند که به جریان منتقد و مخالف دولت بپیوندند. برخی اسم نمی‌آورند و برخی دیگر گریزی به اسامی می‌زنند. با این حال مخاطب آنها مشخص است.

پرونده وزرای منتخب کابینه یازدهم پیش‌روی افکار عمومی است و به‌ویژه چند روز مانده به انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس، نمایندگان فراکسیون امید صریح‌تر از همیشه از کارشکنی برخی وزرای به اصطلاح معتدل دولت امید خبر دادند. آنچه بعدتر به بیانی صریح‌تر از جانب حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران، مطرح شد و نام محمود واعظی، وزیر ارتباطات، بر سر زبان‌ها افتاد.

حالا غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس می‌گوید: «در کابینه یازدهم ما عملا دیدیم که برخی از وزرا به قول معروف تیشه به ریشه آقای رئیس‌جمهور می‌زنند. با وجود آنکه ادعا می‌کنند فعال سیاسی‌اند؛ اما درک و دریافت از فعال سیاسی‌بودن نیز نزد افراد متفاوت است.آقای روحانی باید هوشیار باشند که این‌طور افراد نفوذی هستند و رویکرد کلی اعضای کابینه باید به سمتی برود که در نهایت توجه وزرای مورد نظر به مسئله معیشت مردم باشد و از ورود وزرای نفوذی به کابینه جلوگیری شود». 

در همین حال بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، نیز گفته «به کابینه‌ای نیازمندیم که در آن کمتر از افراد مذبذب، چندنبش و چندپهلو به چشم بخورد، تجربه نیز به دولت نشان داده که نه تنها از این افراد خیری به دولت نرسیده که در بزنگاه نیز حمایتی از دولت نداشته‌اند؛ بنابراین وقتی پای آمدن یک نماینده چندچهره یا یک نماینده اصولگرای توانمند در میان باشد، ترجیح بر این است که فرد توانمند وارد کابینه شود. در شرایط کنونی فراکسیون امید بر تعیین مصداق‌ها و شاخص‌های مد نظر متمرکز شده است.» 

بهرام پارسایی پیش‌تر خبر داده بود که ٥٠ درصد از کابینه کنونی حسن روحانی تغییر خواهد کرد. حالا می‌گوید: «تغییر نیمی از کابینه حسن روحانی که اظهر من‌الشمس است. تغییرات قطعی است. خود‌ آقای روحانی هم بارها گفته‌اند که تغییرات قطعی خواهد بود. با توجه به انتخابات و مشارکت حداکثری مردم و همراهان دولت و مردم طبیعی است که تغییراتی در کابینه به وجود بیاید. دولت به این واقف است که موفقیتش در گرو کابینه‌ای همراه و همدل است به‌ویژه در جهت تحقق وعده‌هایی که به مردم داده است». 

 گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه آینده حسن روحانی متنوع است؛ اما به هر شکل تحلیل‌ها نشان از آن دارد که ماندن وزیر نفت و امور خارجه در کابینه بعدی قطعی خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید