جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+ عکس

کدخبر: ۱۸۰۳۸۵
شیوع بیماری وبا که یمن را تا آستانه فاجعه انسانی پیش برده، تنها یکی از جنگ های بیولوژیک آمریکا و عربستان در یمن است که روزانه جهان هزاران یمنی را بی صدا می گیرد.
جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+ عکس

28 ماه از تجاوز نظامی عربستان سعودی علیه یمن می گذرد، تجاوزی که جز قتل، کشتار، آوارگی و نابودی این کشور از جمله در بخش ساختارهای زیربنایی به ویژه شبکه های آب و فاضلاب و مراکز بهداشتی و درمانی رهاوردی به همراه نداشته است.

در این شرایط و در حالی که گزارش ژانویه سال جاری سازمان ملل شمار قربانیان حملات عربستان و ائتلاف عربی به رهبری سعودی ها به یمن طی 2 سال گذشته را بیش از ده هزار کشته و 40 هزار زخمی اعلام می کرد، صندوق کودکان سازمان ملل متحد موسوم به «یونیسف» به شدت نسبت به شیوع بیماری «وبا» در یمن هشدار داده و آن را در جهان بی سابقه توصیف کرده بود.

گزارش یونیسف با اشاره به اینکه اکنون 503 هزار و 484 نفر در یمن مظنون به ابتلا به ویروس وبا می باشند، خاطر نشان کرده بود، تنها ظرف دو ماه این بیماری جان 1500 یمنی را گرفته بود و این یمن را در استانه فاجعه انسانی بزرگی در تاریخ بشریت قرار می دهد.

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

شروع بحران وبا در یمن

ششم اکتبر سال 2016 میلادی برای اولین بار سازمان بهداشت یمن از شناسایی 24 مورد ابتلا به وبا در استان عدن و مناطق جنوبی یمن خبر داد. افزایش شمار مبتلایان از 24 مورد به 1410 مورد آن هم ظرف یک هفته، تعطیلی تمام مراکز آموزشی در جنوب یمن با هدف جلوگیری از شیوع بیش از پیش بیماری را به دنبال داشت.

موج دوم، بیماری که خطرناک تر و گسترده تر از موج اول بود، از 27 آوریل سال جاری آغاز شد. سرعت شیوع وبا در این مرحله به حدی بود که کنترل اوضاع را از دست مسئولان محلی و سازمان های بین المللی خارج کرد.

یونیسف در گزارشی که 24 ژوئیه منتشر کرد، از افزایش شمار مبتلایان به وبا در یمن تا 200 هزار نفر با میانگین ابتلای 5 هزار نفر در روز و مرگ 1300 نفر در اثر این بیماری خبر داد که یک چهارم آنها را کودکان تشکیل می دادند.

آب و غذای آلوده مهمترین عامل شیوع بیماری وبا شمرده می شود. عوارض وبا با «اسهال» خود را نمایان می سازد، این عارضه آنقدر تشدید می شود که فوت فرد مبتلا به ویژه کودکان را به دنبال دارد.

عواملی چون آلودگی آب ها، کمبود و نبود کمک های امدادی و دارویی و غذایی، عدم جمع آوری نخاله و زباله و کمبود کادرهای پزشکی و درمانی و عدم آمادگی جهت رویارویی با حالات فوق العاده، شیوع سریع بیماری در یمن را موجب شده است.

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

گزارش های سازمان ملل، مناطق صنعاء، عمران، حجة و الحدیده را کانون بحران وبا در یمن معرفی، خاطر نشان می کند، کادر پزشکی و درمانی فعال در یمن که 300 هزار نفر را شامل می شود، به دلیل شیوع بسیار سریع وبا، تحت فشار بسیار شدیدی قرار دارند.

این گزارش ها درباره امکانات بهداشتی و درمانی یمن جهت رسیدگی به وضعیت مبتلایان توضیح می دهد که هم اکنون برای هر 3 بیمار یک تخت بیمارستان وجود دارد.

آنچه بر درد و رنج یمنی ها می افزاید، بی تفاوتی جامعه جهانی از جمله کشورهای عربی در قبال این فاجعه انسانی است، به گونه ای که کمک های تقدیم شده، تنها 20 درصد نیازهای اعلام شده را تامین می کند.

این درحالی است که یونیسف در جدیدترین گزارش خود تاکید می کند، صدها کودک یمنی به دلیل ناتوانی خانواده ها در تامین هزینه های درمان و بستری در بیمارستان مشرف به مرگ هستند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه هر 35 ثانیه یک کودک یمنی به وبا مبتلا می شود و 40 درصد قربانیان را کودکان تشکیل می دهد و به طور متوسط روزانه 4 کودک جان خود را از دست می دهند، شرایط یمن را بسیار خطرناک تر و وخیم تر از آنچه تصور می شود، اعلام کرد.

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

جنگ بیولوژیک سعودی - آمریکایی در یمن

محاصره زمینی و دریایی و هوایی اعمال شده از سوی عربستان سعودی علیه یمن و ممانعت از رسیدن کمک های امدادی و بشر دوستانه از جمله کمک های دارویی و غذایی، در کنار بمباران و انهدام بسیاری از ساختارهای زیر بنایی یمن را باید عامل شیوع وبا و انتشار بسیار سریع آن در میان یمنی ها دانست.

به همین دلیل، بسیاری از محافل رسانه ای و سیاسی و فعالان حقوق بشری در جهان، شیوع وبا در یمن را جنگ بیولوژیک عربستان سعودی در این کشور می دانند و تاکید می کنند، آمریکا مستقیما در این نبرد دست دارد، چراکه از مارس سال 2015 میلادی تاکنون، آمریکا با حمایت همه جانبه از عربستان سعودی و متحدانش در جنگ جنایت کارانه اشان در حمله به یمن، به خصوص علیه غیر نظامیانی که در حال حاضر از اپیدمی وبا رنج می برند، مرتکب جنایت های جنگی شده است.

در جدیدترین جنایت، آمریکایی ها اقدام به سرپوش نهادن بر تسلط عناصر مسلح وابسته به تروریست ‌های تکفیری بر مرکز کشت باکتریایی استان تعز کردند که کارشناسان بهداشت و محیط زیست نسبت به آن خطر چنین اقدامی به شدت هشدار داده بودند.

یکی از صفحه ‌های مجازی وابسته به وزارت خارجه آمریکا در حالی جهت سرپوش گذاشتن روی این جنایت، خبر مذکور را حذف کرد که 24 آوریل گذشته گروه‌ های مسلح تکفیری با حمله به بخش کشت باکتری بیماری سل بیمارستان تعز، پلمپ این بخش را شکسته و اقدام به انتشار باکتری های سل کشت شده در آزمایشگاه این بخش کردند.

این اقدام هراس ‌هایی را در خصوص استفاده عناصر تکفیری از این باکتری‌ ها که سلاحی بیولوژیکی محسوب می ‌شود، ایجاد کرده است. گسترش باکتری‌ آزمایشگاهی سل و راه ‌اندازی یک جنگ بیولوژیک، راهبرد ضد بشری جدید گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایت عربستان سعودی است.

در این بین واشنگتن می‌ کوشد با حذف خبرهای مربوط به چنین اقداماتی و سرپوش گذاشتن روی این اقدامات غیر انسانی و خطرناک، جنگی بیولوژیک را علیه ملت بی دفاع یمن راه ‌اندازی کند.

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

رد پای عربستان در شیوع وبا در یمن

از سوی دیگر، گروهی از پزشکان داوطلب یمنی اعلام کرده اند، رد پای عربستان سعودی را در شیوع بیماری وبا در یمن یافته اند. این پزشکان که مدتی است، تحقیقات خود را در خصوص خاستگاه این بیماری در یمن آغاز کرده اند، در یافته های خود به نتایجی رسیده اند که نظریه اقدام عربستان سعودی به آغاز جنگ بیولوژیکی علیه یمن را قوت می بخشد.

این تحقیقات در مناطق مختلف یمن انجام شده است. محققان با آزمایش منابع آب در این مناطق، نوعی باکتری را در این آب ها یافته اند که به عنوان ابزاری بیولوژیکی استفاده می شود.

یکی از پزشکان یمنی در این باره می گوید: پس از ناکامی سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان های بین المللی در جلوگیری از شیوع وبا و سایر بیماری های مربوط به آب های آلوده، ما به عنوان پزشکان و کارشناسان پزشکی این اردوگاه را به صورت داوطلبانه برپا کردیم تا در آزمایشگاه پیشرفته خودمان موارد مبتلا به این بیماری ها را آزمایش کنیم.

پزشک داوطلب دیگری نیز گفت: ما به مطالعه منابع آلودگی وبا پرداختیم و از 118 منبع آبی، 50 منبع را یافتیم که همه آنها با یک نوع باکتری مشابه آلوده شده بودند. همین باکتری هزاران نفر را در هائیتی کشته بود و تنها طی دو هفته، موجب شیوع وبا در دو استان یمن شده بود.

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

شیوع مالاریا، تب کونگو و سل در کنار وبا در یمن

یکی از این فعالان حقوق بشری یمنی افشا کردند که در وضعیت بحرانی جنگ، بیماری‌ های زیادی در یمن شیوع پیدا کرده که وبا یکی از آنهاست، در حالی که در این اواخر مواردی از شیوع بیماری های «مالاریا» و «تب کونگو» خبر می دهند.

این منابع آگاه یمنی دلیل شیوع دو بیماری اخیر را نبود امکان سم پاشی هوایی و ارائه خدماتی از این دست عنوان و تاکید کردند: در مناطقی که بمباران شدیدی صورت گرفته باشد و امکان رسیدگی به مجروحین وجود نداشته باشد، بستر بسیار مناسبی را برای شیوع انواع بیماری ‌ها، به ویژه بیماری سل فراهم می کند. بیماری سل مجاری و دستگاه تنفس افراد را درگیر می کند، این بیماری در کودکان و مادران دچار سوء تغذیه و خانم ‌های باردار شیوع بسیاری دارد.

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

عدم جداسازی مناطق جنگی و مناطق مسکونی

بر اساس گزارش ها تاکنون 1519 مرکز و نهاد دولتی، 670 مسجد، 700 مدرسه و آموزشگاه، 261 بیمارستان و درمانگاه، 191 مرکز تفریحی و گردشگری، 200 منطقه باستانی و تاریخی، 98 باشگاه و مکان ورزشی، 107 مرکز دانشگاهی و 20 مرکز رسانه ‌ای در حملات هوایی رژیم سعودی بمباران و منهدم شده اند.

خطر نهفته در این بمباران ها این است که اغلب این مراکز و تاسیسات داخل شهرها و مناطق مسکونی هستند که پشت جبهه‌ ها شمرده می شوند و هیچ تقسیم بندی بین پشت جبهه و میدان جنگ وجود ندارد.

شرایط زندگی در این مناطق بسیار سخت است، از جمله اینکه فاقد آب و برق و راه‌های مواصلاتی هستند، لذا امکان تردد در شهرها و بیرون شهرها به دلیل بمباران، همچنین دفع و نابودی زباله های شهری وجود ندارد و این باعث گسترش بسیاری از بیماری‌ ها شده است.

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

ظهور انواع جدیدی از جنگ بیولوژیک در یمن

به نظر می رسد، جنگ بیولوژیک سعودی - آمریکایی به انتشار باکتری بیماری ها محدود نمی شود، بلکه انواع دیگر سلاح های بیولوژیک را نیز شامل می شود، دلیل این مدعا مشاهده سوختگی‌ هایی خاص در میان مجروحان بمباران های سعودی است که به مرگ این افراد منجر می شود.

تاکنون مستندات متعددی به دست آمده که ثابت می کند، رژیم سعودی از سلاح ‌های غیر مجاز و نامتعارف مانند فسفر سفید که یک نوع بمب ممنوعه است و گازهای مختلف علیه مردم بی دفاع یمن استفاده کرده و جنگ بیولوژیکی به راه انداخته است. منابع آگاه یمنی از حدود 700 یمنی خبر می دهند که در جریان بمباران های رژیم سعودی با بمب های حاوی گازهای نامتعارف زخمی شده ‌اند.

گزارش رسانه های غربی

آنچه ایده جنگ بیولوژیک عربستان سعودی در یمن را تقویت کرده، انتشار گزارش هایی مشابه از سوی خبرگزاری ها و رسانه های خارجی از جمله غربی مانند پایگاه های خبری «ترنسند مدیا سرویس» و «گلوبال ریسرچ» در این زمینه است که تاکید می کنند، آمریکا نه تنها در این جنگ شریک سعودی ها هستند، بلکه این جنگ را مدیریت و هدایت می کند.

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

جنگ خاموش عربستان و آمریکا در یمن+تصاویر

فروپاشی اقتصاد

سرانجام اینکه نمی توان از تاثیر شرایط جنگی که یمن با آن مواجه است، بر اقتصاد این کشور به سادگی گذشت. جنگی که منابع ملی و ثروت ‌های یمن را از بین برده و موجب فروپاشی تقریبا همه بخش‌ های اقتصادی این کشور شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید