تقلای ترامپ برای نابودی برجام به کجا می رسد؟

کدخبر: ۱۸۱۷۲۸
البدیل چاپ مصر نوشت: دو نشریه فارین پالیسی و گاردین برنامه های دولت آمریکا برای وارد کردن اتهام های جعلی به ایران مبنی بر نقض توافق هسته ای با هدف توجیه تحریمها را فاش کردند.
تقلای ترامپ برای نابودی برجام به کجا می رسد؟

به گزارش «انتخاب»؛ تا امروز هنوز ترامپ از شعار انتخاباتی اش در مورد لغو توافق هسته ای با ایران عقب نشینی نکرده است، اما آنچه تلاش های وی در این زمینه را محدود می کند، عدم موافقت پنج دولت امضا کننده توافق، با لغو آن است.

در این میان، اسرائیل با قدرت پشت ترامپ ایستاده است؛ چرا که این توافق را تهدیدی برای امنیتش می داند، که شرایط منطقه ای راحتی را به ایران می دهد.

«راه لغو توافق با ایران»، عنوان مقاله ای است که جان بولتون، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل در فارین پالیسی منتشر کرده و ذیل آن به دلایل لغو این توافق پرداخته و نوشت:« لغو توافق به دلیل تجاوزهای متعدد ایران در منطقه و رفتار جهانی ناپسندش صورت خواهد گرفت، و اینکه توافق مذکور تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست؛ چرا که به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم را می دهد».

وی در ادامه بر ضرورت به راه انداختن یک تهاجم دیپلماتیک گسترده علیه این توافق تاکید کرده و افزود این مساله باید از سوی سفارت های آمریکا در جهان صورت گیرد؛ همچنانکه تحریمهای جدید علیه ایران و اعمال تدابیر معینی در پاسخ به برنامه های بالستیکی و هسته ای این کشور را ضروری دانست.

 

بولتون همچنین خواستار کناره گیری روسیه و چین از حمایت ایران شده و تاکید کرد که در جریان حمله تبلیغاتی علیه ایران، ایالات متحده باید توجه ویژه ای به این دو کشور و تغییر موضع آنها در مورد ایران داشته باشد.

اعلام حمایت آمریکا از مخالفان حکومت ایران و نیز حمایت از خواسته های کردها، و سازماندهی معارضان برای مقابله با اهداف سیاسی ایران در داخل سازمان ملل، از جمله وسایل وارد آوردن فشار به ایران در دیدگاه بولتون است.

علاوه بر این، به گفته روزنامه انگلیسی گاردین، کاخ سفید از دستگاههای جاسوسی خود خواست به دنبال وارد کردن اتهامی به تهران در مورد نقض توافق هسته ای باشد، این در حالی است که به نوشته این روزنامه حتی خود عناصر جاسوسی آمریکا نسبت به این درخواست حالت اشمئزاز و نارضایتی دارند.

به این ترتیب می بینیم که امکان ایجاد سناریوهای زیادی برای مسئولین کاخ سفید وجود دارد و می دانیم که ترامپ از هر بهانه ای برای منحل کردن توافق هسته ای کمک می گیرد، اما به نظر می رسد که او به دنبال ایجاد راه مطمئنی است تا بتواند از طریق آن هم پیمانان غربی اش را در این باره اقناع کند؛ چرا که آنها منافع اقتصادی خود را در بازار ایرانی می یابند.

ایالات متحده در ماه گذشته تحریمهای اقتصادی جدیدی را به دلیل برنامه های موشکی ایران، علیه آن تصویب کرد، با اینکه می داند ایران و موشکهای بالستیک آن آسیبی به مفاد توافق هسته ای نمی رساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید