چشم توفان ایرما به فلوریدا رسید / بزرگترین عملیات تخلیه تاریخ آمریکا

کدخبر: ۱۸۲۶۶۰
چشم ایرما اکنون به فلوریدا رسیده و این توفند در آستانه رسیدن به مناطق داخلی این ایالت قدرتمندتر شده، شدت آن به چهار و سرعت بادهای بی‌وقفه آن به حداکثر ۲۰۹ کیلومتر در ساعت رسیده است. به گفته ریک اسکات، فرماندار فلوریدا، بادهای شدید جزایر جنوبی فلوریدا را در هم کوبیده و فقط چند ساعت با این ایالت فاصله دارد.
چشم توفان ایرما به فلوریدا رسید / بزرگترین عملیات تخلیه تاریخ آمریکا

ایرما که با ضریب قدرت ۵ به کوبا رسیده بود و گردبادهایی با حدود ۱۹۰ کیلومتر در ساعت تولید کرده بود، پس از ترک کوبا قدرتش تخفیف یافت به توفند درجه سه؛ اما با برخورد به آب‌های گرم سواحل فلوریدا دوباره قوی و به توفندی با قدرت چهار تبدیل خواهد شد و علاوه بر بارندگی شدید، سطح آب دریا را آنقدر بالا خواهد آورد که شاید مرکز تجاری تمپا و مناطق مسکونی سواحل آن را زیر آب ببرد هر چند که تغییر جهت ایرما به غرب تمپا را کمی از مسیر توفند دور کرده است.

آبهای ساحل فلوریدا از هم اکنون بالاتر آمده و مرکز ملی توفند آمریکا، هشدار داده که توفانی که به رشته جزایر جنوب فلوریدا موسوم به فلوریدا کیز و هچنین خلیج تمپا و نواحلی ساحلی فلوریدا رسیده جان ساکنان را تهدید می‌کند.

در مناطق کم ارتفاع انتظار می‌رود آب با موج‌های بلندی به ارتفاع دو متر وارد شهر و مناطق مسکونی شود و علاوه بر سیل قوی، آب اقیانوس در حال بازگشت به دریا هم ویرانی مضاعفی بر جای بگذارد.

در حالی که طوفان بزرگ «ایرما» به فلوریدا رسیده است، فرماندار این ایالت در روزهای گذشته دستور داده 6.3 میلیون نفر از افرادی که در مسیر عبور این طوفان زندگی می‌کنند، خانه‌هایشان را تخلیه کنند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «ریک پری» فرماندار این ایالت پیش‌بینی کرده است که طوفان ایرما «فاجعه‌بارترین طوفان» تاریخ این ایالت باشد.

کارشناسان می‌گویند این طوفان که با سرعت 270 تا 300 کیلومتر در ساعت پیش می‌رود، ممکن است تا 200 میلیارد دلار خسارت بر جای بگذارد.

با نزدیک شدن این طوفان، ترافیک سنگینی در خروجی‌های شهرهای فلوریدا شکل گرفته و مردم در حال ترک خانه‌های خود هستند. خطوط هوایی مسافری و نیروی هوایی آمریکا هم در حال خارج کردن هواپیماهای خود از مسیر طوفان هستند. این درحالیست که از شنبه بعدازظهر به وقت شرق آمریکا، فرماندار فلوریدا اعلام کرد که زمان فرار از توفان ایرما به پایان رسیده و کسانی که موفق به خروج از مسیر توفان نشده اند ، در خانه های خود باقی بمانند.

«چاک واتسون» کارشناس حوادث طبیعی در مصاحبه با پایگاه «بلومبرگ» این طوفان را «کابوسی برای شرکت‌های بیمه» توصیف کرده است.

به نوشته بلومبرگ حدود 8.5 میلیون واحد مسکونی و اداری در معرض طوفان ایرما قرار دارند.

طوفان ایرما پیش از رسیدن به آمریکا، در دریای کارائیب چند جزیره را به شدت تخریب کرد. دولت فرانسه اعلام کرده در بخش فرانسوی جزیره «سنت مارتین» بیش از 95% ساختمان‌ها تخریب شده‌اند.

ایرما تاکنون دستکم 19 کشته بر جای گذاشته است. مقامات آمریکایی به اهالی فلوریدا هشدار داده بودند که هیچ نقطه‌ای در مسیر طوفان امن نیست و همه باید به سرعت این مناطق را ترک کنند.

طوفان ایرما یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که طوفان بزرگ «هاروی» در ایالت «تگزاس» آمریکا ده‌ها کشته و میلیاردها دلار خسارت بر جای گذاشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید