استعفای بارزانی بعید نیست!

کدخبر: ۱۸۶۵۹۰
پس از حوادث اخیر در کرکوک و ورود بدون درگیری نیروهای عراقی به این شهر در پی عقب‌نشینی بخشی از نیروهای پیشمرگ از آن اختلافات میان گروه‌های کرد در اقلیم کردستان عراق نمایان شد و ابهت پیشمرگ‌ها در هم شکست.
به گزارش ایسنا، سایت ارم نیوز در گزارشی نوشت، نیروهای پیشمرگ با توافقی که میان حزب اتحادیه میهنی کردستان از یک سو و هادی العامری، فرمانده حشد شعبی از سوی دیگر با هماهنگی حیدر العبادی (نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق) انجام شد، از پایگاه‌های خود در کرکوک عقب‌نشینی کردند.

اما نکته جالب توجه این توافق این بود که این اتفاق عمق اختلافات کردها میان دو محور سلیمانیه به رهبری بافل طالبانی، پسر جلال طالبانی، رئیس‌جمهور فقید عراق و اربیل که حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان که دوره ریاستش نیز به پایان رسیده، هدایت آن را بر عهده دارد، نشان داد، در این میان اختلافات موجود میان دو محور به نیروهای پیشمرگ کرد نیز نفوذ کرد به طوری که رسانه‌ها فاش کردند وزارت پیشمرگ‌ها نیروهای گردان ۷۰ وابسته به حزب طالبانی را از صفوف خود اخراج کرده‌اند و این امر نسبت به وقوع تنش‌ها و بحران‌هایی متعاقب میان دو طرف هشدار می‌دهد.

دولت عراق به شکل کامل کنترل کرکوک را به دست گرفت و استاندار جدیدی را برای آن تعیین کرد، همچنین انتظار می‌رود پایگاه‌های جدیدی برای احزاب عراقی و گروه‌های حشد شعبی همانند سایر شهرها در کرکوک نیز افتتاح شوند.

فراخوان‌ها برای تشکیل دولتی انتقالی

در این میان فراخوان‌هایی برای تشکیل دولتی انتقالی در اقلیم کردستان جهت مدیریت گفت‌وگو با دولت مرکزی بغداد مطرح شد.

ائتلاف دموکراسی و عدالت به رهبری برهم صالح، از رهبران سابق حزب طالبانی خواستار تشکیل حکومتی انتقالی در کردستان شد که وظیفه‌اش انجام گفت‌وگویی سازنده با بغداد تا زمان اجرای انتخاباتی شفاف در اقلیم است.

صالح تاکید کرد، شرایط کنونی نتیجه تلاش‌های مفسدان برای سرپوش نهادن بر غارت و چپاول به نام کرکوک و قوم کرد است.

هلال محمد، تحلیلگری سیاسی در این رابطه اظهار داشت، در شرایط کنونی امکان تشکیل چنین دولتی که از سوی برهم صالح پیشنهاد شده به دلیل اختلافات داخلی کردها وجود ندارد علاوه بر این کردها موضعگیری و اظهاراتشان در برابر دولت بغداد یکپارچه نیست و این مساله شرایط آنها را در هر گفت‌وگوی آتی تضعیف خواهد کرد.

محمد در گفت‌وگو با ارم نیوز گفت: پس از شکست بارزانی در مساله همه‌پرسی و کرکوک و افول ستاره‌اش به عنوان یک رهبر سیاسی در اذهان کردها و نیز پس از مرگ "مام جلال" (عمو جلال) محافل کرد از وجود رهبری واقعی که بتواند آرزوها و خواسته‌های کردها را تحقق بخشد و آنها را به سوی استقلال هدایت کند، خالی شد.

در همین راستا لیست "نسل جدید" در بیانیه‌ای خواستار استعفای فوری مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و رهبران پنج حزب حاکم شده و بارزانی را به عذرخواهی از مردم کرد فراخواند.

همچنین این لیست در بیانیه‌ای خواستار برکناری بارزانی و تشکیل دولتی موقت شد که شامل چهره‌های سیاسی همیشگی نباشد تا به این ترتیب شرایط برای برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان طبق ملاک‌های جهانی فراهم شود.

سلیمانیه از کردستان فاصله گرفت و به بغداد نزدیک شد

پس از توافق حزب اتحادیه میهنی کردستان با حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق درباره ورود به کرکوک، استان سلیمانیه با توجه به نیاز به پول برای حل بحران اقتصادی به دولت بغداد نزدیک شده، همچنین اختلافات این حزب با بارزانی نیز تا حد قطع روابط رسید و این امر اقلیم کردستان عراق را به عنوان تشکلی مستقل در بوته آزمایش قرار داد.

اطلاعاتی که در رسانه‌ها منتشر شد، حاکی از آن است که بامداد دوشنبه العبادی با بافل طالبانی و برادرش قباد طالبانی در بغداد جهت انجام دیدارهای آخر پیش از حرکت نیروهای عراقی به سوی کرکوک دیدار کردند.

لاهور شیخ جنگی طالبانی، فرمانده دستگاه مبارزه با تروریسم با آغاز هجمه تندی علیه بارزانی، برگزاری همه‌پرسی در کرکوک را با هدف خارج کردن استان از کنترل اتحادیه میهنی کردستان دانست.

لاهور شیخ جنگی گفت: ما هرگز برای اینکه مسعود بارزانی کرسی را به دست آورد فرزاندانمان را به کام مرگ نخواهیم فرستاد و من مسعود بارزانی را رئیس خودم نمی‌دانم.

دیگر برای بارزانی نه در حزب اتحادیه میهنی کردستان و نه در فراکسیون تغییر (مخالف) هم‌پیمانی باقی نمانده است و همین امر باب پیش‌بینی‌هایی را گشوده مبنی بر اینکه سلیمانیه صفحه جدیدی از روابط با بغداد را به دور از اربیل و پیامدهای همه‌پرسی آغاز خواهد کرد به ویژه اگر دولت بغداد حقوق‌های متوقف شده کارمندان کرد را پرداخت کند.

محاصره منطقه‌ای

در این میان مسعود بارزانی پس از عدم یاری واشنگتن، هم‌پیمان استراتژیکش دیگر هیچ هم‌پیمان منطقه‌ای و یا بین‌المللی ندارد، واشنگتن در حالی که شاهد بود نیروهای پیشمرگ عقب‌نشینی می‌کنند و برخی نیز در برابر نیروهای عراقی درهم شکسته‌اند تنها به صدور بیانیه‌هایی جهت دعوت همه طرف‌ها به آرامش و حفظ خویشتن‌داری اکتفا کرد. سه طرف بغداد، آنکارا و تهران نیز به تشدید اقدامات علیه اربیل ادامه می‌دهند که این امر باعث می‌شود اربیل در انزوایی منطقه‌ای و جهانی قرار بگیرد.

بعید نبودن استعفای بارزانی

رای الیوم نیز نوشت: ما رسما نمی‌دانیم واکنش مسعود بارزانی که روند کنترل ارتش عراق بر کرکوک را دنبال می‌کرد چه بود اما مسلما او بسیار سرخورده شده است و خود را تنها می‌یابد چراکه حزب اتحادیه میهنی شریک او در قدرت او را تنها گذاشت. حال دیگر شاید آمریکا و اسرائیل هم آن را تنها بگذارند. بارزانی از عقب‌نشینی غیرمنتظره پیشمرگ‌ها در کرکوک بدون هیچ درگیری شوکه شده؛ نیروهایی که بسیار برای دفاع از طرح جدایی‌طلبانه‌اش روی آنها حساب می‌کرد. این همه‌پرسی "استقلالی توهمی" را برای کردها در اقلیم که از خودمختاری برخوردارند، همراه آورد. بزرگترین قربانی این تحولات نظامی شخص مسعود بارزانی است که رویای استقلالش تا به این لحظه به کابوس تبدیل شده است. دیگر استعفای او از حزب و ریاست اقلیم هر دو با هم بعید نیست و هفته‌های آینده بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید