ترامپ سیاست جدیدی را برای تقویت قابلیت‌های هسته‌ای آمریکا بررسی می‌کند

کدخبر: ۱۸۸۱۵۸
دولت دونالد ترامپ در حال کار برای یک سیاست اصلاح شده تسلیحات هسته‌ای است که قرار است به طرزی سرنوشت‌ساز به دوران خلع سلاح هسته‌ای بعد از زمان جنگ سرد پایان داده و منجر به تقویت زرادخانه هسته‌ای آمریکا و تسهیل شرایط استفاده از این تسلیحات شود.

به گزارش ایسنا و  به نقل از روزنامه گاردین، در ماه سپتامبر پیش‌نویس این سیاست موسوم به سند "بازبینی آرایش هسته‌ای" (NPR) در جریان یک نشست میان دونالد ترامپ و مشاوران امنیت ملی ارشد او در کاخ سفید ارائه شد.

همچنین کنگره و هم‌پیمانان آمریکا نیز در جریان پیشرفت مربوط به این سند جدید قرار گرفتند.

این سند همچنان در دست بحث بوده و پایان سال جاری میلادی یا ابتدای سال آینده میلادی به عنوان زمان تکمیل این سند در نظر گرفته شده است.

از جمله عناصر جدیدی که در دست ملاحظه هستند موشک‌های بالستیک با قدرت انفجاری پایین با هدف بازدارندگی در مقابل استفاده روسیه از یک سلاح هسته‌ای کوچک در زمان جنگ احتمالی در کشورهای حوزه بالتیک، به کارگیری دوباره موشک‌های کروز هسته‌ای پرتاب شده از دریا، تغییر ادبیات مربوط به شرایط استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توسط آمریکا و سرمایه‌گذاری برای کاهش زمان آمادگی یک آزمایش هسته‌ای از سوی آمریکا هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها تمایل خود را برای تقویت زرادخانه هسته‌ای آمریکا اعلام کرده است.

چندی پیش گزارش شد که ترامپ در ماه ژوئیه در جریان نشستی با رهبران نظامی به هنگام مشاهده نمودار نزولی انبار تسلیحات هسته‌ای آمریکا از زمان جنگ سرد تاکنون عصبانی شده و قصد داشته دستور به افزایش ۱۰ برابری این زرادخانه بدهد که اطرافیان با گفت‌وگو او را منصرف کردند.

کاخ سفید این گزارش را تکذیب کرد اما تصریح کرد که هدفش در پیش گرفتن یک رویکرد تهاجمی‌تر هسته‌ای است.

مایک پنس، معاون ترامپ روز جمعه اظهار داشت: شما می‌توانید مطمئن باشید که دولت ما متعهد به تقویت و مدرنیزه سازی بازدارندگی هسته‌ای آمریکا است. تاریخ گواهی داده که مطمئن‌ترین راه برقراری صلح از طریق قدرت آمریکا است و هیچ عنصر بزرگتری از قدرت آمریکا و نیروی بزرگتری برای صلح در جهان بزرگتر از زرادخانه هسته‌ای آمریکا وجود ندارد.

با این حال این سیاست جدید دولت ترامپ نیز یکی از اهدافش حذف میراث باقی مانده از دولت باراک اوباما است.

اوباما در آوریل ۲۰۰۹ در سخنرانی مهمی در شهر "پراگ" از تعهد دولتش به خلع سلاح هسته‌ای و نابودی جهانی سلاح‌های هسته‌ای سخن گفت و یکسال بعد از آن آمریکا و روسیه معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای "استارت جدید" را امضا کردند.

با این حال هرگونه تغییر در زرادخانه هسته‌ای آمریکا باید توسط کنگره که کنترل بودجه برنامه تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در دست دارد تصویب شود.

کنگره آمریکا در حال حاضر از بابت هزینه‌های فراوان تسلیحات هسته‌ای باعث تحلیل رفتن هزینه‌های مربوط به قابلیت‌های متعارف نظامی می‌شود،‌ نگران است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه