رایزنی های موشکی روسیه و آمریکا آغاز شد

کدخبر: ۱۹۳۷۲۴
در حالی که روسیه و آمریکا اختلافات شدید موشکی دارند، رایزنی دو کشور در باره وضع و روند اجرای قرارداد نابودی موشک های بالستیکی میانبرد و کوتاه برد آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رایزنی های کارشناسان روسیه و آمریکا در باره قرارداد نابودی موشک های بالستیکی میانبرد و کوتاه برد روز سه شنبه در ژنو آغاز شده و بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: افراد شرکت کننده در این گفت وگو ها مشخص نیست و انتظار می رود تا روز جمعه ادامه یابد.

یک مقام دیپلماتیک به اسپوتنیک گفت: هیچ مساله خاصی در برگزاری این نشست در ژنو وجود ندارد و هیات های دو طرف امروز گفت وگوها را شروع کرده اند.

قرارداد کاهش تسلیحات موشکی کوتاه و میان برد در سال 1987 بین شوروی سابق و آمریکا امضا شد و براساس آن موشک های میان برد از یک هزار تا پنج هزار و 500 کیلومتر و کوتاه برد از 500 تا یک هزار کیلومتر باید نابود شوند.

این قرارداد تا سال 1991 که اتحاد جماهیر شوروی سابق فروپاشید اجرا می شد و بازرسی ها در چارچوب آن هم تا سال 2001 ادامه داشت.

آمریکا و روسیه در مورد این قرارداد اختلافات شدید دارند و یکدیگر را به نقض آن متهم می کنند.

روزنامه روسی ایزوستیا امروز نوشت: آمریکا وضع بسته جدیدی از تحریم ها را علیه روسیه در رابطه با ادعای نقض قرارداد نابودی موشک های بالستیکی میانبرد و کوتاه برد در دستور کار قرار داده است.

ایزوستیا در مقاله خود نوشت: ترامپ به تازگی از وضع مجازات های روسیه بخاطر نقض قرارداد نابودی موشک‌های بالستیکی میانبرد و کوتاه برد حمایت کرد.وزارت بازرگانی آمریکا در آینده نزدیک فهرست شرکت‌های روسی فعال در بخش موشکی مشمول تحریم های جدید را اعلام خواهد کرد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به تازگی به آمریکا هشدار داد هر اقدامی که از سوی این کشور برای مخدوش کردن قرارداد نابودی موشک های بالستیک میانبرد و کوتاه برد صورت گیرد، با پاسخ متقابل مسکو مواجه خواهد شد.

مقام روس خاطرنشان کرد: اگر واشنگتن اقداماتی انجام دهد که به معنای نقض قرارداد نابودی موشک های بالستیک میانبرد و کوتاه برد باشد، پاسخ مسکو فوری و متقابل خواهد بود.

ریابکوف روز جمعه در مصاحبه با روزنامه روسی کامرسانت گفت: بار دیگر بر پایبندی به قرارداد نابودی موشک های بالستیک میان برد و کوتاه برد تاکید داریم و مصمم به اجرای آن بدون هر گونه انحراف از مفاد این قرارداد هستیم.اما اگر طرف آمریکایی اقداماتی انجام دهد که این قرارداد را نقض کند همان طور که رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده پاسخ مسکو فوری و متقابل خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید