حذف کلمه «اشغالی» برای توصیف سرزمین‌های فلسطینیان از وب‌سایت انجمن ملی بسکتبال آمریکا

کدخبر: ۱۹۶۰۱۵
وزیر فرهنگ و ورزش رژیم‌ صهیونیستی، انجمن ملی بسکتبال آمریکا را به حذف کلمه «اشغالی» برای توصیف «اسرائیل» از روی وبسایتش وادار کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، وزیر فرهنگ و ورزش رژیم‌ صهیونیستی از حزب راست‌گرای این رژیم، اتحادیه بسکتبال ملی آمریکا (NBA) را وادار کرد کلمه «اشغالی» را که در توصیف شرایط سرزمین فلسطین روی وبسایتش قرار داد استفاده شده بود، حذف کند. این در حالی است که این عبارت برای توصیف شرایط قانونی سرزمین‌های فلسطینیان، در جهان به رسمیت شناخته شده است.

مذاکره وزرای صهیونیست برای حذف کلمه «اشغالی» نشان می‌دهد آنها تا چه حد برای به چالش کشیدن تعریف قانونی شرایط فلسطین تلاش می‌کنند.

«میری ریگیف» وزیر ورزش رژیم صهیونیستی، در نامه ای به «آدام سیلور» مسئول تیم ملی بسکتبال آمریکا، سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان را یک «کشور خیالی» توصیف کرد و گفت نام بردن از آن با این عنوان خلاف سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت» رژیم صهیونیستی است.

ریگیف در این نامه نوشت: «از نظر من قرار دادن نام «فلسطین اشغالی» در فهرست کشورها روی وب‌سایت رسمی شما به تقسیم اسرائیل مشروعیت می‌بخشد و مداخله‌ای ناخوشایند در این موضوع به حساب می‌آید. این رویکرد با موضع رسمی دولت آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در تناقض است».

رئیس بخش اجتماعی NBA به یک خبرگزاری رژیم صهیونیستی گفت این انجمن نام کشورها را تنظیم نکرده است و این اسامی از سوی یک گروه مجزا روی وب‌سایت قرار می‌گیرند. او همچنین گفت به محض اطلاع از این موضوع، وب‌سایت را بروزرسانی کرده است. این مسئول آمریکایی به این دلیل عذرخواهی کرد و گفت آن را تصحیح کرده است.

فلسطینی‌ها شرق قدس را که رژیم صهیونیستی در جنگ 6 روزه سال 1967 از اردن غصب کرد، پایتخت دولت خود می‌دانند. اما رژیم‌ صهیونیستی ادعا می‌کند تمام این شهر متعلق به این  رژیم است. موضع این وزیر صهیونیست با دیدگاه بین المللی و رویکرد سازمان ملل متحد، که غزه و کرانه باختری را اشغالی توصیف می‌کنند، در تناقض است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیوان بین المللی دادگستری (دادگاه جهانی) قبول دارند که کرانه باختری، غزه و بلندی‌های جولان، سرزمین‌هایی هستند که رژیم صهیونیستی آنها را اشغال کرده است.

ریگیف پیش از این نیز در مسائلی این چنینی مداخله کرده و با سازمان‌های ورزشی که با او هم عقیده نیستند به مشاجره پرداخته است. برای مثال او ماه گذشته تهدید کرد به این دلیل که سازمان دهندگان رقابت‌های دوچرخه سواری «Giro d'Italia» بخشی از مسیر مسابقه در غرب قدس تعریف کرده است، حمایت خود از آن را پایان می‌دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید